Na nové auto u nás stále většina lidí peníze nemá. Nebo by možná měla, ale mohla by si dovolit jen menší vůz s chudou výbavou a slabým motorem. Kdo má omezený rozpočet, ale zároveň specifické požadavky na velikost vozu, výkon motoru a výbavu, musí se poohlížet na trhu ojetin.
Poslední dobou roste zájem o vozy, které opouštějí po dvou až třech letech fleetové pronájmy, operativní leasingy a obecně hlavně firemní flotily. Obrovskou výhodou je u nich zpravidla jednoduše dohledatelná minulost (pokud se jedná o vůz koupený a provozovaný v ČR), nízký věk a transparentní počet ujetých kilometrů. Především se jedná o relativně moderní a bezpečná auta.
Doporučujeme: Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Jenže kolik taková „legrace“ vlastně stojí – ne při pořízení, ale následně při provozu? Vzali jsme pětici oblíbených a vyhledávaných ojetin a pomocí propracované kalkulačky na webu jitis.eu jsme se podívali na očekávané provozní náklady u takových aut. Požadavky byly následující: maximálně tříleté auto, nájezd do 100 000 km a musí to být diesel. V inzerátech jsme vybrali nejlevnější nabídky odpovídající požadavkům. Na nich si uvedeme příklady kalkulací budoucích nákladů.
Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW
Oblíbená Octavia je na našem trhu nejžádanější ojetina. Do popředí zájmu se nyní dostává aktuální generace před faceliftem. V nejlevnějších specifikacích a se základními motory už spadla pod 300 000 Kč. Jako příklad výpočtu očekávaných provozních nákladů nám poslouží Octavia aktuální generace z roku 2014 s udávaným nájezdem 79 546 km za cenu 329 888 Kč.
- celkové náklady: 255 127 Kč
- amortizace: 139 619 Kč
- náklady na měsíc: 7084 Kč
- náklady na kilometr: 8,85 Kč
- zanedbaná údržba: 11 264 Kč
Stáhněte si podrobný výpočet Škoda Octavia nebo si ho otevřete zde
Jak můžete vidět, veliký podíl na celkových nákladech má stále ještě amortizace. Ačkoli prvotní propad hodnoty se již zpomalil, pořád bude cena Octavie v čase klesat. Spolu s odhadovanou údržbou a očekávanými servisními náklady by tak podobná Octavia stála svého majitele 8,85 korun na kilometr po dobu tří let s nájezdem 800 km za měsíc.
Volkswagen Passat 2.0 TDI 4x4 DSG
Nabídka vrcholných turbodieselů je prozatím skromná, ale už v inzerátech jsou. Jako příklad jsme vzali nejlevnější „novýo“ Passat z roku 2014 s pohonem 4x4, turbodieselem a automatem. Shodou okolností je to motorizace BiTDI o výkonu 176 kW, má najeto 13 598 km a stojí zajímavých 599 000 Kč.
- celkové náklady: 374 310 Kč
- amortizace: 258 031 Kč
- náklady na měsíc: 10 394 Kč
- náklady na kilometr: 12,99 Kč
- zanedbaná údržba: 7633 Kč
Stáhněte si podrobný výpočet Volkswagen Passat nebo si ho otevřete zde
Když si rozkliknete odkaz na výpočet, hned uvidíte, proč bude i ojetý tříletý Passat stát ještě 13 korun na každém kilometru. Samozřejmě si můžete s výpočetem pohrát a dosadit si vlastní hodnoty. Ani mladá, téměř prémiová ojetina rozhodně zadarmo jezdit nebude. Jen amortizace vychází bezmála na 9 korun na každý kilometr.
Ford Mondeo 2.0 TDCI
Také oblíbená Mondea už začínají opouštět firemní flotily a dostávají se do bazarů. Z inzerátů jsme vybrali aktuální Mondeo s motorem 2.0 TDCI o výkonu 110 kW, rokem výroby 2015, nájezdem už 60 400 km a cenou 459 000 Kč.
- celkové náklady: 293 264 Kč
- amortizace: 196 206 Kč
- náklady na měsíc: 8143 Kč
- náklady na kilometr: 10,18 Kč
- zanedbaná údržba: 12 904 Kč
Stáhněte si podrobný výpočet Ford Mondeo nebo si ho otevřete zde
Uvedené Mondeo bude stát ale majitele přes 10 korun na kilometr, z toho jen amortizace bude dělat skoro sedm korun. Zbytek jsou provozní a servisní náklady včetně paliva.
Doporučujeme: Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Hyundai i30 1.6 CRDI Combi
Mezi žádané ojetiny patří také Hyundai i30 v karoserii kombi s naftovým motorem 1.6 CRDI. Auto použité pro ilustrační výpočet má výkon 81 kW, nájezd 93 659 km, je z roku 2014 a za 210 000 korun je z nejnižšího spektra nabídky. Levněji se slušně vybavená naftová i30 v kombíku prakticky koupit nedá.
- celkové náklady: 192 694 Kč
- amortizace: 88 215 Kč
- náklady na měsíc: 5351 Kč
- náklady na kilometr: 6,69 Kč
- zanedbaná údržba: 12 064 Kč
Stáhněte si podrobný výpočet Hyundai i30 nebo si ho otevřete zde
Hyundai i30 jako auto nižší cenové kategorie vychází v kalkulaci budoucích nákladů levněji. Především poklesla jeho cena, takže amortizace už nehraje tak zásadní roli v celkových číslech. Pořád ale budevůz stát skoro sedm korun na každý kilometr jízdy.
Škoda Rapid 1.6 TDI
Škodu Rapid koupíte v základní specifikaci i levněji, ale vybrali jsme v inzerátech auto s aspoň nějakou atraktivní výbavou. S nájezdem 93 752 km a rokem výroby 2014 pak takový Rapid stojí 239 000 korun.
- celkové náklady: 197 640 Kč
- amortizace: 100 392 Kč
- náklady na měsíc: 5488 Kč
- náklady na kilometr: 6,86 Kč
- zanedbaná údržba: 11 083 Kč
Stáhněte si podrobný výpočet Škoda Rapid nebo si ho otevřete zde
Stejně jako konkurenční Hyundai i30, i tahle jednoduchá škodovka bude stát skoro sedm korun na každý kilometr. Amortizace pak vychází na asi 3,50 korun na kilometr. Rapid už totiž na ceně příliš ztrácet nebude.
Doporučujeme: Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru
Orientační kalkulace budoucích nákladů vychází ze shodného předpokládaného nájezdu 800 km za měsíc a na dobu provozu auta 36 měsíců. Vy si ale můžete na jitis.eu založit bezplatně účet a provádět si (prozatím zdarma) kalkulace se změnou parametrů. Lze nastavit předpokládaný nájezd, dokonce si můžete upravit takové parametry jako interval výměny oleje či kvalitu náhradních dílů. Můžete zadat i již provedené opravy. Je to skutečně velice zajímavý nástroj, který dovede poměrně věrně rozpočítat očekávané náklady kupované ojetiny nebo již vlastněného auta.