Zatímco klimatizace pro boj s letními vedry je v moderním voze již téměř povinností, u nezávislého automobilového topení je jeho „demokratizace“ podstatně pomalejší, protože celé zařízení je výrazně dražší. Přesto ale probíhá – vždyť dnes si toto zařízení můžete objednat i do některých vozů nižší střední třídy a jeho obliba postupně stoupá.
Nezávislé topení dokáže před jízdou příjemně vyhřát kabinu a řidič se ani se nemusí zabývat odmrazováním skel. Vyjíždí tedy v naprosté pohodě, s neomezeným výhledem a zároveň šetří i motor, protože není zatěžován studenými starty.
Nezávislé topení lze zabudovat do automobilů všech kategorií poháněných benzinovými i naftovými motory. Topné těleso, ve kterém se spaluje rozprášené palivo, je integrováno do chladicího okruhu motoru, kde ohřívá chladicí kapalinu a zároveň využívá ventilátor pro vhánění ohřátého vzduchu do kabiny. Při běžné, třicetiminutové činnosti topení před jízdou dosáhne teplota chladicí kapaliny zpravidla 50–60 °C.
Doporučujeme: Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Kvůli dosažení maximálního uživatelského komfortu je činnost nezávislého topení řízena dálkovým ovladačem nebo speciální aplikací v chytrém mobilním telefonu. V obou případech si uživatel může i dopředu naprogramovat požadované funkční časy. Pokud si nezávislé topení zákazník objedná přímo do výroby vozu, jeho cena se pohybuje od 25 000 Kč. Při dodatečné montáži je cena vyšší – zhruba od 35 000 Kč (v závislosti na výkonu topení a typu dálkového ovladače). Výrobci ale často nabízejí i různé sezonní slevy.
Ceny nezávislého topení při objednání do výroby
Model | Cena nezávislého topení |
---|---|
Škoda Octavia | 25 900 Kč |
Škoda Karoq | 25 900 Kč |
Škoda Superb | 23 800 Kč |
Škoda Kodiaq | 23 800 Kč |
Volkswagen Golf | 47 800 Kč* |
Volkswagen Passat | 39 000 Kč |
Opel Astra | 30 000 Kč |
Opel Insignia | 38 000 Kč |
Ford Mondeo | 34 900 Kč |
Ford Edge | 30 000 až 39 800 Kč** |
*včetně vyhřívaných předních sedadel | **dle výbavy |
Převzato z časopisu AUTO7