Co se dá koupit za necelých 250 000 korun? Za tyhle peníze můžete pořídit úplně nové auto se zárukou, například Škodu Fabia. Ale asi tušíte, že s výbavou to nebude žádná sláva. Kdo se spokojí se slabým motorem, nepotřebuje klimatizaci a stačí mu „švihadla“, ten bude spokojený. Ale jakmile má někdo specifické požadavky na výbavu, prostor a dynamiku, jde cena mnohem výš.
Kdo má ale rozpočet omezený, pro toho není jiná cesta než trh ojetých vozů. I za necelý čtvrt milion se dá pořídit skutečně zajímavé auto, se kterým naděláte spoustu parády. Ovšem každá mince má dvě strany a jakkoliv je ojetý luxusní bavorák pořádná frajeřina, zadarmo jezdit nebude. Do následujícího přehledu jsme vybrali několik zajímavých ojetin z aktuální nabídky na českém trhu a podívali jsme se na to, kolik taková ojetina bude (a může) stát.
Doporučujeme: Na kolik vyjde provoz tříleté dieselové ojetiny? Klidně přes 10 korun na kilometr
Nejprve bychom si měli přiblížit, jak na tom nákladově bude ona nová Fabia během následujících dvou let při skromném nájezdu 800 km za měsíc. Podle kalkulačky nákladů jitis.eu to vychází následovně:
- celkové náklady — 122 702 Kč
- amortizace — 87 639 Kč
- zanedbaná údržba — 0 Kč
- náklady na měsíc — 5113 Kč
- náklady na kilometr — 6,39 Kč
Amortizace představuje u nového auta samozřejmě vysokou nákladovou položku. Na druhou stranu je auto nové, v záruce a do jeho mimořádných oprav člověk nad rámec běžné údržby nevrazí vůbec nic. Ale jak je to u „stejně“ drahých luxusních ojetin?
Audi A8 4.0 TDI V8
Luxusní sedan Audi A8 je oblíbenou volbou. Určitě to chce pořádný osmiválec, ale zároveň naftový, „aby to moc nežralo“. Jedno takové auto jsme našli, jedná se o vůz z roku 2004, který najel 335 000 km a stál 235 000 korun. My bychom tedy raději hledali benzinový osmiválec, což jsme si přiblížili už v testu ojetiny:
Doporučujeme: Test ojetiny – Audi A8 je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete
V kalkulaci nákladů si prosím povšimněte položky „zanedbaná údržba“, která zhruba naznačuje, co všechno se potenciálně může rozbít a kolik by to mohlo majitele takové naftové osmiválcové frajeřiny stát. Na druhou stranu hodnota takového auta už bude klesat jen pomalu, pokud bude fungovat. Jenom nesmíte A8 nabourat, protože ceny hliníkových dílů karoserie jsou astronomické. Jen kapota se dá horko těžko sehnat pod 30 000 korun někde po bazarech dílů, i malý ťukanec může znamenat opravu za několik set tisíc. Jedna vzpěra vzduchového odpružení pak stojí skoro 42 000 Kč.
- celkové náklady — 164 101 Kč
- amortizace — 39 253 Kč
- zanedbaná údržba — 464 426 Kč
- náklady na měsíc — 6838 Kč
- náklady na kilometr — 8,55 Kč
BMW 760Li
Je libo pořádný dvanáctiválec? Luxusní BMW řady 7 v prodloužené verzi a s opravdu důstojným motorem 6.0 V12 slibuje mimořádně zajímavé zážitky. Tedy, pokud bude fungovat. Jakkoli je základní mechanika solidní, třeba o zbývající životnosti automatické převodovky si velké iluze neděláme. Nová stojí 160 000 korun. Pro výpočet jsme vzali vůz z ledna 2005 za 245 000 korun, který zatím ujel 306 651 km.
Aktivní stabilizátory Dynamic Drive, vzduchový podvozek nebo armáda elektronických hraček jsou jen další věci, které mohou překvapit nepříjemnými problémy. Nicméně kdo takové auto udrží v provozu a hezkém stavu, ten na něm moc tratit nebude, aspoň tedy v nominální bazarové hodnotě.
- celkové náklady — 191 678 Kč
- amortizace — 48 357 Kč
- zanedbaná údržba — 303 980 Kč
- náklady na měsíc — 7987 Kč
- náklady na kilometr — 9,98 Kč
Porsche Cayenne V8 Turbo
Velké luxusní SUV prestižní značky je pro mnoho lidí důležitým symbolem společenského postavení. Porsche Cayenne Turbo s osmiválcem 4,5 l pak jako plnohodnotný „implantát ega“ rozhodně funguje. Pro kalkulaci jsme našli auto z července 2003, které má údajně najeto 190 000 km a stojí v inzerátu 240 000 Kč.
Doporučujeme: Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Cayenne není po stránce kvality vůbec špatné auto. Nad další životností motoru a převodovky ale bude viset velký otazník, protože strašně záleží na tom, jak se kdo o auto v minulosti staral. A o pečlivosti péče dalších a dalších, stále chudších majitelů si vůbec neděláme iluze. Repasované turbo stojí 38 000 korun a jsou tu dvě, samonivelační zadní tlumiče se vzduchovou pružinou vyjdou na 35 000 korun za kus.
- celkové náklady — 218 716 Kč
- amortizace — 41 879 Kč
- zanedbaná údržba — 121 392 Kč
- náklady na měsíc — 9113 Kč
- náklady na kilometr — 11,39 Kč
Range Rover V8 4.4 Vogue
Klasický velký Range Rover nemá takovou image jako některá jiná SUV. Je to ale pořádné auto, v terénu schopné, a má své osobní kouzlo. Pro výpočet jsme vybrali vůz z prosince 2002 s osmiválcem 4,4 l a luxusní výbavou Vogue. Stojí 250 000 Kč a najel 279 000 km.
O Land Roverech a Range Roverech z této doby se traduje, že jsou s nimi hlavně problémy a víc času stráví v servisu než na silnici. Na druhou stranu na osmiválec BMW pod kapotou seženete všechno a pokud dostává aspoň základní servis, vydrží. Slabým článkem, zejména po takovém nájezdu, je převodovka, systém pohonu všech kol a náladová elektronika. Třeba na novou rozvodovku pohonu 4x4 si připravte něco málo přes sto tisíc.
- celkové náklady — 168 245 Kč
- amortizace — 40 821 Kč
- zanedbaná údržba — 194 611 Kč
- náklady na měsíc — 7760 Kč
- náklady na kilometr — 9,70 Kč
Volkswagen Phaeton 6.0 W12
Luxusní Phaeton je kapitola sama pro sebe. Říká se o něm, že jeho výroba stála víc, než za kolik se ve skutečnosti prodával. Phaeton je obrovský, těžký, složitý a tomu odpovídá i jeho rizikovost. Pro výpočet jsme vybrali model s dvanáctiválcem z ledna 2007, který prozatím ujel 163 393 km a stál 239 000 korun.
Paradoxně ale právě dvanáctiválec dává smysl, pokud nechcete tohle auto na každodenní ježdění, ale spíše pro parádu a abyste mohli jednou za měsíc po výplatě udělat na kolegy v práci dojem. Bude to chtít pečlivý servis a asi se nevyhnete generálce převodovky (kolaps celé skříně vás bude stát klidně čtvrt milionu), ale pokud všechno funguje nyní u ojetiny, bude to pravděpodobně fungovat už napořád.
- celkové náklady — 224 162 Kč
- amortizace — 56 766 Kč
- zanedbaná údržba — 64 180 Kč
- náklady na měsíc — 9340 Kč
- náklady na kilometr — 11,68 Kč
Volkswagen Touareg V10 TDI
Velký Touareg s pětilitrovým naftovým desetiválcem byl ve své době nevídané monstrum. A majitelé se brzy seznámili s neuvěřitelnou složitostí tohoto velkého naftového motoru. I přes působivé parametry je velmi nespolehlivý. Pro výpočet jsme použili vůz ze srpna 2004 za 189 000 korun, který najel zatím 240 000 km.
Doporučujeme: Test ojetiny – Audi Q7 slouží dobře, ale jen velkorysému majiteli
O rizikovosti motoru 5.0 V10 TDI už toho bylo napsáno mnoho, ale i když se někomu podaří udržet desetiválec při životě pravidelnými výměnami oleje a velmi opatrným zacházením, stejně pod jeho mamutí silou kolabuje automatická převodovka a systém pohonu všech kol. A životnost podvozku také není neomezená. Ačkoli spotřební díly nestojí na Touarega „ranec“, budete je potřebovat velmi často. Třeba klasické brzdy sice vyměníte za běžných 15 000 korun na materiálu, ale dělejte to každých 20 000 km...
- celkové náklady — 202 660 Kč
- amortizace — 36 726 Kč
- zanedbaná údržba — 336 225 Kč
- náklady na měsíc — 8444 Kč
- náklady na kilometr — 10,56 Kč
Jak vidno, velká luxusní auta rozhodně nejezdí zadarmo a výše uvedené kalkulace počítají jen s provozem a údržbou a tím, že se nic mimořádného nerozbije. Strašidlo tak představují především náklady zanedbané údržby. Pojďme se ale podívat i na další auta s cenou do 250 000 korun, se kterými se dá udělat spousta parády. Ovšem místo limuzín a luxusních SUV vezmeme víkendové sporťáky se stahovací střechou.
Audi TT Roadster 2.0 TFSI
Koncernová technika pod kapotou Audii TT slibuje dostupné díly a servis. Špatně auto nejezdí, ale je to spíše stylovka, která nadšeného řidiče nijak zvlášť neuspokojí. Od toho jsou tu přeci jen jiné koncepce pohonu (viz dále). Pro orientační výpočet jsme použili model TT Roadster s motorem 2.0 TFSI s pohonem předních kol.
Inzerované auto od července 2007 najelo už 275 182 km a stálo 240 000 korun. Pokud má za sebou motor 2.0 TFSI pravidelný servis a prvotní prohlídka dopadne dobře, víceméně se není čeho bát. Audi jsou spolehlivá auta a třeba elektronika prakticky nezlobí.
- celkové náklady — 131 412 Kč
- amortizace — 53 641 Kč
- zanedbaná údržba — 216 895 Kč
- náklady na měsíc — 5476 Kč
- náklady na kilometr — 6,84 Kč
BMW Z4 2.5i
Roadster BMW Z4 je zajímavá volba. Je to totiž docela spolehlivé auto a ta „správná“ koncepce kombinovaná s charakterními řadovými šestiválci poskytuje řidiči opravdu mimořádné potěšení z jízdy. Na tuhou charakteristiku podvozku si člověk zvykne a vlastně k autu této kategorie patří.
Doporučujeme: Test ojetiny –BMW Z4 je skvělá hračka na léto. A brzy nebudou
Pěkných Z4 je na trhu málo. My jsme vybrali pro výpočet vůz s šestiválcem 2,5 l ze září 2003 s nájezdem 124 349 km a cenou 245 000 Kč. Ojeté BMW Z4 jsme si již představili v samostatném článku, takže silné a slabé stránky nebudeme opakovat a jen vás odkážeme na něj.
- celkové náklady — 168 191 Kč
- amortizace — 43 483 Kč
- zanedbaná údržba — 94 061 Kč
- náklady na měsíc — 7008 Kč
- náklady na kilometr — 8,76 Kč
Porsche Boxster 2.7
Ojeté 911 jsou zcela mimo náš stanovený rozpočet, ale sem tam se objeví malý Boxster, který se do 250 000 korun vejde. Pravda, takové auto nebude zcela bez investic. Takže s čím vším počítat? Pro výpočet použijeme vůz z roku 2001, který ujel 155 251 km a v inzerátu byl za 169 000 Kč.
Největším rizikem u Boxsterů je stav motoru, který se poměrně obtížně diagnostikuje. Bez odborníka není radno takové auto kupovat. Mnohdy je lepší přistupovat k nákupu tak, že se stejně generálka motoru dělat bude. Pokud by se nic nerozbilo, tak by výpočet vypadal následovně, ale realita bude asi bolestivější:
- celkové náklady — 149 641 Kč
- amortizace — 21 586 Kč
- zanedbaná údržba — 100 453 Kč
- náklady na měsíc — 6235 Kč
- náklady na kilometr — 7,79 Kč