Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Praha hodlá chránit světové klima zavedením mýtného v centru

  • Náměstek primátora Hlubuček chce pro zavedení mýtného „udělat vše“

  • Přitom ještě ani není zpracovaná aktuální studie očekávaných dopadů a nákladů

  • Spojování mýtného s klimatickou nouzí je nejspíš jen způsob, jak snáze protlačit politicky nepopulární opatření

Zastupitelé minulý čtvrtek vyhlásili v Praze klimatický závazek, při kterém chce vedení města do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Tolik agenturní zpravodajství.

Plán konkrétních opatření chce mít hlavní město hotové do roka. Článek na Aktuálně.cz dokonce sliboval, že „do třiceti let má být pražské ovzduší bez jediného gramu CO2“. Později se ukázalo, že s vystěhováním všech lidí a zvířat magistrát nepočítá. To jen editorům nedošlo, že oxid uhličitý produkují v nemalém množství také živí tvorové, i když zrovna nejedou autem. Text ale stojí za pozornost i po úpravě titulku. Zmiňuje totiž, že náměstek primátora Petr Hlubuček (Starostové a nezávislí) chce chránit světové klima mimo jiné zavedením mýtného za vjezd do centra metropole. Což je zároveň jediné konkrétní opatření, o kterém pan náměstek hovořil. Zbytek jsou obecné proklamace.

Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou
Přečtěte si také:

Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou

Aby nebylo pochyb, že Hlubuček skutečně dává zavedení mýtného do souvislosti s ochranou klimatu a nikoliv třeba se zlepšením místní kvality ovzduší, nechal se slyšet, že hlavní město chce suplovat vládu, která nedodržuje Pařížskou dohodu.

To nás zaujalo. Naše skromné odborné znalosti ani představivost nestačí k tomu, abychom pochopili, jak zpoplatnění vjezdu na několik kilometrů čtverečních v centru Prahy může přispět k naplnění dohody o ochraně klimatu z Paříže. Panu Hlubučkovi a tiskovému odboru magistrátu jsme proto před týdnem poslali následující dotazy:

  1. O kolik zavedení mýtného v centru Prahy sníží celkové emise CO2 produkované na území hl. m. Prahy?
  2. O kolik zavedení mýtného v centru Prahy níží celkové emise CO2 při započítání faktu, že nízkoemisní a bezemisní automobily uvolňují CO2 jinde než v místě provozu (elektrárny)?
  3. Jak se zavedení mýtného v centru Prahy odrazí na klimatické změně?
  4. Kolik bude zřízení a udržování mýtného v centru Prahy stát?

Vycházeli jsme z předpokladu, že jestliže Hlubuček zavedení mýtného coby opatření k ochraně klimatu podporuje, má na stole analýzu dopadů a odpovědět pro něj nebude těžké.

Po urgenci jsme obdrželi obsáhlé pojednání o očekávaných přínosech mýtného (údajné snížení intenzity dopravy, emisní zátěže atd.). Klima však zmíněno nebylo. „Na Vaše otázky týkající se konkrétního množství snížených emisí či ceny mýtného systému odpoví studie proveditelnosti zavedení mýtného systému, na které se nyní pracuje a bude hotová na jaře roku 2020,“ uvedla Hlubučkova asistentka Alena Vondroušková.

Jinými slovy, pan náměstek nemá žádnou představu o tom, jak zavedení mýtného pomůže k naplnění Pařížské dohody, a ani ji mít nemůže. Nemůže také vědět nic o nákladech na mýtné, což by měl být jeden z klíčových vstupů pro rozhodování o čemkoliv. Přesto hodlá mýtné intenzivně prosazovat. Dokonce se vyjádřil v tom smyslu, že pro jeho zavedení „udělá vše“.

ICCT: Pokud se zákazníkům elektromobily nevnutí pomocí úřadů, nevyplatí se jim
Přečtěte si také:

ICCT: Pokud se zákazníkům elektromobily nevnutí pomocí úřadů, nevyplatí se jim

Po odpovědi od asistentky jsme se pana Hlubučka znovu písemně zeptali, jak konkrétně přispěje zavedení mýtného k závazku snižovat emise CO2 v Praze dle vyhlášeného klimatického závazku; a pokud to neví, proč jako první a jediné konkrétní opatření k dosažení závazku zmiňuje právě mýtné. Odpovědí jsme se opět nedočkali.

O motivech pana náměstka můžeme tedy jen spekulovat. Je například docela dobře představitelné, že o žádnou ochranu klimatu ve skutečnosti nejde. Že jde o zajištění nového zdroje příjmu pro městskou kasu, zpříjemnění dojíždění do práce hrstce vyvolených, popřípadě také o vypsání lukrativní zakázky s dlouhodobým potenciálem zajímavého odklánění.

V úvahu ale připadá ještě jedno vysvětlení. O mýtném se v Praze uvažuje už dlouho. Dokonce i ta studie existuje. Hlavní město si ji nechalo za 30 milionů zpracovat před deseti lety. Vyplynulo z ní, že mýtné by mělo přijít na řadu až po dokončení vnitřního okruhu a vybudování dostatečného počtu záchytných parkovišť. Praha dodnes nemá ani jedno. Ale peníze by od řidičů vybírat chtěla. Možná proto se stará studie nehodí do krámu. Dokud jde jen o peníze, vypadá absence alternativních tras a parkovišť jako pádný argument. Ale kdo by se odvážil zdržovat výstavbou infrastruktury, když jde o věc tak vznešenou, závažnou a naléhavou, jako je ochrana planetárního klimatu?

Zvoník (neregistrovaný)
Náměstku primátora Hlubučekovi nikdy nešlo o ochranu planetárního klimatu, ale vždy jen a jen o peníze (nejlépe do vlastní kapsy). Donutit lidi k tomu, aby přesedlali z aut se spalovacími motory do aut s elektropohonem, se nestane zavedením mýtného pro spalovací auta, když ta energie pro elektroautomobily se stejně musí vyrobit na úkor zhoršení celého planetárního klimatu. Solárními články a vrtulemi na vítr se toho moc nevyrobí. Někdo by měl projít školením o zákoně zachování energií.
  • Našli jste v článku chybu?