Jak jsme slíbili, tak jsme učinili. Začátkem května se redakční Kia Optima GT podívala do Modletic, kde firma Dieselpower provozuje svoji válcovou zkušebnu. Chtěli jsme zjistit, jestli parametry motoru uváděné výrobcem odpovídají realitě.
Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI by měl dosahovat výkonu 180 kW (245 koní) v rovných 6000 min-1. Točivý moment by měl dosahovat maxima 350 Nm v rozsahu 1350-4000 min-1 (což by mimochodem znamenalo, že při běžné jízdě se prakticky pořád pohybujete v pásmu maximální síly motoru).
Na zkušebně Kia zpočátku trochu protestovala, ale na pátý rychlostní stupeň ji zkušený technik Dieselpoweru přemluvil ke spolupráci a motor se podařilo „odbrzdit“. Optima GT nezklamala.
Doporučujeme: Porsche Panamera 4S Diesel na brzdě: Jak se projeví absence elektrického kompresoru?
Z grafu je vidět prakticky lineární nárůst výkonu až k plošší oblasti od cca 4800 otáček dál, kde se výkon už pohybuje okolo hranice 176 kW (240 k). Maximální hodnotu jsme naměřili v 5643 min-1. Potom už auto na pětku „jelo“ příliš rychle a zasáhl omezovač. I tak ale zjištěné maximum překonalo údaj výrobce, naměřili jsme 185 kW.
Křivka točivého momentu je příkladně plochá, a co je důležitější, v intervalu cca 1400-4500 otáček za minutu vůbec neklesne pod nominální hodnotu 350 Nm! V oblasti okolo 1600 min-1 se objevuje menší špička, kdy síla motoru dosáhne svého vrcholu – 385 Nm. To je shodou okolností přesně o 10 procent víc než oficiálně uváděná hodnota.
Alespoň už chápeme, proč jsme při měření akcelerace naměřili dokonce lepší čas, než udává Kia, ačkoliv u naprosté většiny testovaných aut to bývá naopak. Korejská automobilka se zjevně drží s homologovanými hodnotami při zdi. A to je dobře, alespoň potom dokáže příjemně překvapit.
[su_hello-bank-calculator]