Zbrusu nová Kia OPTIMA GT, doposud nejvýkonnější model Kia vyráběný pro evropské trhy, je nabízena v karosářských provedeních sedan nebo kombi (s označením Sportswagon).
Kia OPTIMA GT, nabízející atletické ztvárnění vnějšího designu i prostoru kabiny, atraktivní jízdní vlastnosti a přeplňovaný benzínový motor o vysokém výkonu, byla odladěna v souladu s představami evropských zákazníků ohledně jízdní dynamiky. Vůz je výsledkem spolupráce evropského vývojového centra R&D v německém Rüsselsheimu a globálního vývojového centra R&D Kia se sídlem v korejském Namyangu.
Komentuje Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe: „Vždy jsme chtěli v Evropě a pro evropské zákazníky vytvořit takto výkonný automobil. Uvedením vlajkové lodi modelové řady Optima se dostáváme do hledáčku těch zákazníků, kteří hledají atraktivní jízdní dynamiku a vzrušující výkony, nicméně stále dokáží ocenit pohodlí, kultivovanost a kvalitu, kterou zákazníci od vozů Kia již očekávají.“
Sportovnější design, zvenčí i uvnitř
Kia OPTIMA GT byla navržena tak, aby nabídla dynamičtější zevnějšek než standardní model Optima, z nějž vychází.
U exteriéru provedení OPTIMA GT se změnily například tvary předních a zadních nárazníků nebo nový přívod vzduchu a spodní část masky chladiče zdobené saténově matným chromem. Samotná maska chladiče ve stylu ‘tygřího nosu’ rovněž dostala nový dekor tvářený za tepla s povrchem v saténově matném chromu, zatímco integrované světlomety nesou nový světelný podpis LED zdrojů. Při pohledu z boku OPTIMA GT zaujme designem nových 18" litých kol, za jejichž paprsky jsou vidět červené brzdové třmeny a větší ventilované brzdové kotouče. Dalším prvkem jsou boční prahové nástavce a kliky dveří v saténově matném chromu. Na prazích karoserie jsou použity nové dekory v leskle černém tónu. Vzadu se pak OPTIMA pyšní speciálním označením GT a novým zadním difuzorem se dvěma koncovkami výfuku.
Pro OPTIMU GT se nabízí devět odstínů laku karoserie, shodných pro celou modelovou řadu Optima.
V kabině se pak OPTIMA GT pyšní podobně kultivovaným a vysoce kvalitním interiérem, který je typický i pro ostatní provedení této modelové řady; z designového ztvárnění i funkčnosti je však patrný vyšší důraz kladený na dynamiku.
Nová kožená sportovní sedadla vpředu i zadní sedadla nabídnou prošívání v kombinaci černá a červená nebo červená a šedá; jejich provedení přitom nenechá cestující pochybovat o atraktivních jízdních kvalitách této verze. Přední sedadla jsou opatřena vyšívaným logem GT, většími bočními polštáři sedadel (o 25,9 mm) a vyššími polštáři v oblasti stehen (o 14,4 mm) pro lepší oporu.
Šedé čalounění stropu kabiny běžné Optimy je zde nahrazeno černým velurem, zatímco na středovém panelu najdeme dekory vyvedené z hliníku. V případě provedení OPTIMA GT se řidič může těšit na nové hliníkové pedály a černý zploštělý volant obšitý kůží s červeným prošíváním. Podobně jako sedadla je i volant opatřen logem GT. Jízdní schopnosti vozu odráží i jedinečný přístrojový štít, kde se v digitální podobě zobrazuje tlak plnění turbodmychadla a je zde i ukazatel momentálního točivého momentu.
Nový motor 2,0l T-GDI o výkonu 245 koní
O pohon verze OPTIMA GT se stará nový motor 2,0l T-GDI (zkr. Turbocharged Gasoline Direct Injection). Nový celohliníkový agregát produkuje 245 koní při 6000 ot/min a dosahuje maxima točivého momentu 350 Nm v pásmu od 1350 do 4000 ot/min
V modelu OPTIMA GT má tento nový motor premiéru; přináší přitom celou řadu inovací, které mají podíl na lepších jízdních schopnostech provedení GT.
Klíčovou inovací je motoricky ovládaný systém CVVT (plynule proměnné časování ventilů) ve spolupráci s novými vstřikovacími ventily, vrtanými laserovým paprskem. Uvedené úpravy společně přispívají k lepším jízdním schopnostem Optimy GT a současně napomáhají snižovat výfukové emise i spotřebu paliva. Motor je vybaven vysokotlakým palivovým čerpadlem (200 barů), které opět snižuje emise na minimum a zlepšuje charakteristiku spalování motoru.
Kia OPTIMA GT dosahuje normované spotřeby paliva 8,2 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 191 g/km (v kombinovaném cyklu NEDC). Vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy (provedení kombi za 7,6 sekundy). Díky turbodmychadlu a ploché křivce točivého momentu vykazuje OPTIMA GT pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy (kombi za 3,8 sekundy). S nejvyšší rychlostí 240 km/h (232 km/h v případě kombi) je OPTIMA GT vůbec nejrychlejším modelem nabízeným automobilkou Kia pro evropské zákazníky.
Motor 2,0l T-GDI přenáší výkon na přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. V porovnání se šestistupňovým automatem používaným u Optimy s běžným atmosférickým motorem 2,0 CVVT narostl objem převodového oleje o 33 % (z 2,1 na 2,8 litru).
Evropský vývojový program pro nové jízdní vlastnosti a handling
Evropský tým Kia zodpovídající za vývoj podvozku usiloval o sladění atletičtějšího vzhledu OPTIMY GT s atraktivnějšími jízdními vlastnostmi a handlingem, avšak pouze do té míry, aby si zákazníci mohli i nadále vychutnávat vysokou míru pohodlí cestovního vozu (s tradičním označením GT) a jeho kultivovanost v běžném každodenním provozu.
Kia OPTIMA GT byla navržena pro evropské trhy a ve srovnání s běžnou verzí Optimy prodělala další úpravy podvozku a absolvovala zkoušky na nejrůznějších vozovkách po celém evropském kontinentu. Součástí těchto testů byly i vysokohorské cesty v Alpách – kvůli všudypřítomným serpentinám a výškovým změnám, dále pak dálnice bez rychlostních omezení – z důvodu jejich různorodého povrchu, zvlnění rychlých úseků a rychle projížděných oblouků; a také proslulá severní smyčka závodního okruhu Nürburgring – kvůli pomalu i rychle projížděným zákrutám a náhlým změnám povrchu.
K testování odolnosti svých vozů Kia tradičně využívá své konstrukční centrum poblíž severní smyčky okruhu Nürburgring. Z důvodu vysoké náročnosti tohoto okruhu jsou prototypy vystaveny ohromnému zatížení a tlaku, což umožňuje uspíšit program testování odolnosti v rámci optimalizace kvality a spolehlivosti. Testy na okruhu Nürburgring byly kromě toho – a vůbec poprvé u značky Kia – vyžity ke zlepšení jízdních vlastností a handlingu OPTIMY GT, kdy vůz musel absolvovat přes 10 tis. zkušebních kilometrů (tedy více než 500 okruhů) v rámci neblaze proslulé soutěže Green Hell. Tuto vzdálenost lze považovat za ekvivalent úseku o délce přes 160 tis. kilometrů na běžných vozovkách, a to kvůli vysoce náročnému charakteru severní smyčky, která zahrnuje 73 zatáček a výškový rozdíl 300 metrů mezi nejvyšším a nejnižším bodem okruhu, včetně sklonu vozovky až 17 %.
Podvozkové úpravy modelu OPTIMA GT se zaměřily na zlepšení agility a přesnější kontrolu pohybů karoserie při rychlém průjezdu zatáčkami, nicméně tak, aby vůz stále zajišťoval příkladné jízdní pohodlí při každodenním používání v souladu a principy kategorie GT, tedy ‘cestovních vozů’. Světlá výška verze OPTIMA GT se oproti klasickému provedení Optimy snížila o 10 mm (na 125 mm), přičemž vůz těží z výrazně vyšší tlumicí síly na obou nápravách. Tuhost pružin na přední nápravě se zvýšila o 11 % (z 2,7 na 3,0 kgf), resp. vzadu o 10 % (ze 4,0 na 4,4 kgf). Jízdní agilitu dále zlepšují tužší zkrutné tyče na přední nápravě a tužší pouzdra vzadu, podílející se na lepší zatáčivosti vozidla.
Systém elektronicky řízeného odpružení (ECS), pro OPTIMU GT dodávaný standardně, umožnil konstruktérům Kia odpovědným za podvozek nastavit jedinečným způsobem celý systém nezávislého zavěšení kol. Systém ECS s vysokou mírou adaptability umožňuje individuální nastavení tlumicí síly pro jednotlivá kola, kdy využívá interní ventily samostatně po každý ze čtveřice tlumičů a spolupracuje se senzorem bočního zrychlení v jednotce ECU a dvěma senzory bočního zrychlení zabudovanými do předních kol. Prostřednictvím těchto senzorů pak ECS sleduje pokyny od volantu, detekuje polohu plynového pedálu a monitoruje stav vozovky s cílem přizpůsobovat odpružení v zájmu tužší a sportovnější jízdy, nebo naopak většího cestovního pohodlí. Řidič může vybírat z režimů Sport, Normal nebo Eco s příslušným dopadem na charakteristiku odpružení: režimy Normal a Eco zprostředkují hladkou, jistou a pohodlnou jízdu, zejména při zdolávání delších tras na rychlostních silnicích; režim Sport zlepšuje jízdní agilitu a dynamickou odezvu.
Kia OPTIMA GT je vybavena speciálně upravenou verzí soustavy elektrického posilovače Kia uloženého v převodce řízení (R-MDPS), který se do převodky přesunul z tradičního umístění ve sloupku. Soustava R-MDPS pro verzi GT byla vyvíjena společně s přepracovaným systémem odpružení v zájmu lepší zpětné vazby od řízení a jeho přesnosti, stejně tak jako bezprostřednějších reakcí oproti řešení v ostatních vozech modelové řady Optima (systém R-MDPS se standardně dodává do běžných provedení Optimy se vznětovým motorem 1,7 l CRDi).
Alpské odladění větších a výkonnějších brzd pro GT
Evropské vývojové týmy Kia obdařily výkonnější provedení OPTIMA GT i účinnějšími brzdami než v případě ostatních provedení modelové řady Optima.
Optima GT je vybavena většími brzdami než klasická verze: průměr standardně dodávaných ventilovaných kotoučů se zvětšil na 330 mm (+30 mm) vpředu, resp. na 314 mm (+30 mm) na zadní nápravě. Vzadu pak ventilované kotouče nahradily původní kotouče bez odvětrávání. Větší brzdy byly použity kvůli lepší zpětné vazbě od brzdového pedálu i zlepšení schopností chlazení, s vyšší odolností vůči ‘vadnutí brzd’ na úsecích, kde je vůz vystaven opakovanému intenzivnímu brzdění.
Tým Kia odpovídající za vývoj brzd kvůli ladění účinku nových brzd pro evropské zákazníky připravil i novou sadu testů. Kia OPTIMA GT byla podrobena opakovaným zkouškám brzd na vysokorychlostních zkušebních tratích v severním Německu a středním Španělsku, a to za vysokých nebo naopak nízkých atmosférických teplot. V rámci jedinečného vývojového programu modelu OPTIMA GT se tým evropského vývojového centra R&D rozhodl vůz testovat i na vysokohorské silnici Grossglockner, která je ikonickou alpskou trasou ležící v Rakousku. S ohledem na nároky opakovaného brzdění při sjíždění jedné z nejnáročnějších vozovek v Evropě se konstruktérům Kia podařilo dosáhnout toho, aby si OPTIMA GT uchovala vysoké brzdné schopnosti i za těch nejtvrdších podmínek.
Elektronické řízení stability: ideální poměr mezi stabilitou a jízdním chováním
Optima GT je vybavena speciálně upravenou verzí systému elektronického řízení stability vozu (ESC), jenž je součástí standardního stabilizačního systému VSM (Vehicle Stability Management), sloužícího k zajištění jízdní stability během brzdění a průjezdu zatáčkami.
Přestože hardware ESC je v případě OPTIMY GT stejný jako u zbytku modelové řady, systém pro GT prodělal finální odlaďování pracovníky vývojového centra R&D v německém Rüsselsheimu.
Technici automobilky Kia pracující na naladění podvozku využili program testování GT na severní smyčce Nürburgringu, aby upravili program ESC, jenž se nyní mírně liší od modelů Optima s běžným benzínovým nebo naftovým motorem. Systém používaný u provedení OPTIMA GT dovoluje o něco větší prokluz kol při akceleraci a průjezdu zatáčkami v zájmu zábavnějších jízdních vlastností, avšak stále zaručuje neutrální chování a stabilitu vozu v zatáčkách. Tím, že konstruktéři obětovali nepatrné množství trakce, dosáhli mnohem vyšší míry zapojení řidiče.
Nový akustický systém ASS (Active Sound System) zprostředkující ty nejlepší tóny čtyřválce
Kia OPTIMA GT nabízí nový akustický systém ASS (Active Sound System), který v kabině evokuje tu správnou atmosféru inspirovanou výkonem. Systém ASS, jenž doplňuje konstrukční úpravy verze OPTIMA GT, používá elektronický akční člen produkující zvuk a zlepšující charakteristiku zvuku motoru pronikajícího do kabiny.
Tento akční člen využívá vibrace motoru a reprodukuje zvuk akcelerace v prostoru u základny čelního skla, kde využívá krycí lištu za hranou kapoty a samotné čelní sklo k zesilování zvuku v rámci celého prostoru pro cestující.
Jednotka ECU sleduje otáčky motoru, aktuální točivý moment i polohu plynového pedálu, a na základě těchto informací rozhoduje o tom, které kmitočty zvuku se mají v kabině zesilovat. Odstín i kmitočet zvuku motoru přirozeně stoupá nebo klesá v souladu s otáčkami motoru, a uchovává si tak charakter zvuku čtyřválce i přes použité přeplňování turbodmychadlem.
Systém ASS upravuje zvuk motoru v závislosti na navoleném jízdním režimu, přičemž nejsilnější změny systém provádí v režimu Sport. V závislosti na poloze plynového pedálu a otáčkách motoru je při prudké akceleraci v režimu Sport zesilován zvuk v kabině o 2 až 4 decibely. V režimech Normal a Eco pak akční člen progresivně snižuje míru zesilování zvuku pronikajícího do kabiny, přičemž v režimu Eco se zvuk nezesiluje prakticky vůbec.
Kia Optima: špičkové technologie, kultivovanost, praktičnost, bezpečnost
Kia OPTIMA GT kromě celé řady výkonových úprav nabízí stejnou dávku technologií, bezpečnosti, kultivovanosti a praktičnosti jako zbývající vozy modelové řady Optima.
Majitelům jsou k dispozici nejmodernější technologie infotainmentu, neboť OPTIMA GT je jedním z prvních modelů Kia s podporou technologií Android Auto™ a Apple CarPlay™. V České republice je vůz standardně vybaven digitálním receiverem DAB+ a online službami Kia Connected Services s podporou navigace TomTomTM, včetně nepřetržitých dopravních aktualizací, informací o umístění rychlostních kamer, lokálního vyhledávání a předpovědí počasí. Uvedené funkce jsou k dispozici prostřednictvím 8" dotykového displeje OPTIMY GT. V Evropě bude tento systém bezplatně k dispozici pro všechny majitele vozů OPTIMA GT po dobu sedmi let od zakoupení vozidla.
Systém infotainmentu s dotykovým displejem je spojen s výkonnou audio soustavou Harman Kardon Premium Sound s 10 reproduktory o celkovém výkonu 590 W v případě provedení sedan, resp. osmi reproduktory o výkonu 490 W u karosářské verze Sportswagon. Obě varianty audio soustavy zahrnují externí zesilovač, subwoofer a technologii Clari-FiTM pro zvýšení kvality zvuku z MP3 záznamů. OPTIMA GT nabízí bezdrátový systém dobíjení mobilních přístrojů ve spodní části středové konzoly.
Kia OPTIMA GT je z pohledu zákazníka praktickou volbou, neboť nabízí zavazadelník o objemu 510 litrů v případě provedení sedan, resp. 552 litrů u verze GT Sportswagon (až 1686 litrů po sklopení zadních sedadel), stejně tak jako sklopná / dělená zadní sedadla. Vozy v karosářském provedení Sportswagon jsou standardně vybaveny inteligentním elektrickým ovládáním výklopné zádi a prostorem pro uschování krytu zavazadelníku pod podlahou kufru.
Optima získala pětihvězdičkové ohodnocení v nárazových testech organizace Euro NCAP; vůz nabízí robustní karoserii z vysokopevnostní oceli AHSS (Advanced High-Strength Steel) a sedm airbagů již ve standardu. Každá Kia OPTIMA, včetně provedení GT, nabízí i řadu systémů na podporu řízení pod označením DRiVE WISE, jejichž smyslem je zabránit nehodám, resp. alespoň zmírnit jejich následky. Tyto systémy zahrnují pokročilý adaptivní tempomat, systém autonomního nouzového brzdění, aktivní systém pro jízdu v pruzích, automatické přepínání dálkových světlometů, ukazatel rychlostních limitů, systém sledování mrtvého úhlu a systém RCTA pro monitorování provozu za vozidlem.
Kia OPTIMA GT v prodeji již od podzimu 2016
Kia OPTIMA GT se v České republice začíná prodávat od října roku 2016 a opět nabízí jedinečnou sedmiletou záruku Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu. Modely Kia OPTIMA GT a OPTIMA GT Sportswagon v evropské specifikaci, navržené speciálně pro evropské zákazníky, se vyrábí v korejském výrobním závodu Kia ve Hwasungu.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
Karoserie a podvozek
Čtyřdveřový pětimístný sedan nebo pětidveřové pětimístné kombi, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Přeplňovaný zážehový čtyřválec, pohon předních kol, šestistupňová automatická převodovka.
Motor
Zážehový motor 2,0l T-GDI / 245 k
Typ Řadový čtyřválec, přeplňovaný
Zdvihový objem 1998 cm3
Vrtání x zdvih 86,0 x 86,0 mm
Kompresní poměr 10,0:1
Max. výkon 180 kW (245 k) při 6000 ot/min
Max. točivý moment 350 Nm při 1350 až 4000 ot/min
Počet ventilů 16 (4 na válec)
Systém rozvodu paliva Přímé vstřikování
Emisní norma Euro 6b
Konstrukce Hliníkový blok motoru a hlava válců
Převodovka
Šestistupňová automatická
Převody
1 4,766
2 2,946
3 1,917
4 1,420
5 1,000
6 0,772
Zpětný chod 3,393
Rozvodovka :1 2,885
Podvozek a odpružení
Vpředu Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Vzadu Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Řízení
2,0l T-GDI
Převod 14,34:1
Ot. mezi kraj. polohami 2,6
Poloměr otáčení 5,45 m
Typ Hřebenové řízení, elektrický posilovač
Elektromotor uložený v převodce řízení (R-MDPS)
Brzdy
Vpředu 330 mm kotoučové s odvětráváním
Vzadu 314 mm kotoučové s odvětráváním
Kola a pneumatiky
Standardně 18" litá kola, pneumatiky 235/45 R18,
pneumatiky MICHELIN Pilot Sport 3
Rezerva Sada na opravu pneumatiky
Rozměry (mm) – Optima GT
Exteriér
Celková délka 4855 Celková šířka* 1860
Celková výška 1470 Rozvor 2805
Rozchod kol vpředu 1597 Rozchod kol vzadu 1608
Převis vpředu 965 Převis vzadu 1085
Světlá výška 125
*bez vnějších zpětných zrcátek
Rozměry (mm) – Optima GT Sportswagon
Exteriér
Celková délka 4855 Celková šířka* 1860
Celková výška 1460 Rozvor 2805
Rozchod kol vpředu 1597 Rozchod kol vzadu 1608
Převis vpředu 965 Převis vzadu 1085
Světlá výška 125
*bez vnějších zpětných zrcátek
Interiér
Vpředu Vzadu
Vertikální prostornost 1020 985
Prostor pro nohy 1155 905
Šířka v úrovni ramen 1475 1432
Šířka v úrovni kyčlí 1423 1422
Objemy
GT GT Sportswagon
Palivová nádrž (litry) 70 70
Zavazadlový prostor (litry, VDA) 510 552 / 1686*
*za zadními sedadly / po sklopení zadních sedadel, po střechu
Hmotnosti (kg)
GT GT Sportswagon
Pohotovostní hmotnost 1580 1605
Pohotovostní hmotnost max. 1680 1720
Celková hmotnost 2120 2190
Nejvyšší hmotnost přívěsu, brzděného 1400 1400
Nejvyšší hmotnost přívěsu, nebrzděného 700 700
Jízdní výkony
GT GT Sportswagon
Maximální rychlost (km/h) 240 232
Akcelerace 0-100 km/h (s) 7,4 7,6
Pružné zrychlení 60-100 km/h (s) 3,7 3,8
Spotřeba paliva (l / 100 km)
GT GT Sportswagon
Kombinovaná 8,2 8,2
Mimo město 6,1 6,1
Město 11,8 11,8
Emise CO2 (g/km) 191 191