S blížícím se autosalonem ve Frankfurtu přibývají informace o tom, co zde bude k vidění. Nebo možná spíše o tom, co k vidění nebude? Seznam značek, které se z letošního ročníku odhlásily, je dlouhý a zahrnuje spoustu velkých jmen. Ve stejnou dobu přichází zpráva organizátorů Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kteří se naopak chlubí rekordním množstvím premiér. Že by už definitivně nastal onen dlouho očekávaný konec tradičních autosalonů? V dnešní podobě dost možná ano.
Ačkoliv ve Frankfurtu bude vystavena řada nových automobilů, zejména německých značek, respektive koncernu Volkswagen (možná i včetně nové Octavie), řadu jmen budou návštěvníci hledat marně. Odhlásil se Aston Martin, Bugatti, Citroën, Ferrari, Fiat, Jeep, Kia, Lancia, Mazda, Nissan, Peugeot, Rolls-Royce, Suzuki, Subaru, Tesla, Toyota nebo Volvo. Částečně proto, že prostě není po ruce nějaká opravdu důležitá novinka, nebo se už jednoduše automobilkám nechce utrácet za velmi drahou účast.
V tomto kontextu je zajímavá tisková zpráva shrnující červencový Festival rychlosti v Goodwoodu. Podle organizátorů zaznamenal zatím poslední ročník britské akce rekordní množství premiér. Návštěvníci si mohli prohlédnout 22 nových modelů od 21 značek a kromě toho si zde odbylo svou dynamickou premiéru dalších 26 vozů. Za pozornost stojí, že na rozdíl od nadcházejícího autosalonu ve Frankfurtu se tu ukázalo třeba Ferrari, Rolls-Royce nebo dokonce Citroën. I proto mohou pořadatelé tvrdit, že se Festival rychlosti zařadil mezi hlavní události automobilového kalendáře.
Mohlo by se zdát, že zánik tradičních autosalonů je tímto definitivně potvrzen. Všichni si radši prohlédneme vůz v akci než někde staticky za nějakou zábranou. Ale ono to tak horké nebude. Stačí se podívat, jak se premiéry z Goodwoodu počítají a o jaká auta jde.
Britská tisková zpráva totiž počítá jako premiéru třeba takový Land Rover Defender. Jenže ten se v Goodwoodu prezentoval coby maskovaný prototyp. Stejný případ (i když s daleko menším maskováním) je třeba Porsche Taycan. Obě zmíněné novinky se představí i na tradičním autosalonu, a sice právě ve Frankfurtu. A ostatní uváděné premiéry z Goodwoodu připadají v naprosté většině případů na sportovní auta.
Vypadá to tedy, že budoucnost je v tomto ohledu celkem jasná. Zákazníky a fanoušky, které baví řídit a zajímají je sportovní auta, bude čím dál více táhnout Goodwood. Z klasických autosalonů se mezitím téměř jistě stanou veletrhy individuální mobility plné elektromobilů, elektrických koloběžek, létajících aut a nových jmen technologických společností, které zaplní místa uvolněná tradičními značkami. Jednoduše řečeno, autosalony se mění stejně jako samotný automobilový průmysl.