Nedávná smrtelná nehoda autonomního vozu společnosti Uber rozpoutala debatu o tom, kdy se tato technologie skutečně dostane k běžným zákazníkům a zda není na testy v běžném provozu příliš brzy. Vše navíc ještě podpořila bohužel taktéž smrtelná nehoda Tesly Model X, ke které došlo ve chvíli, kdy se řidič spoléhal na systém Autopilot (oficiálně musí mít řidič ruce na volantu, zákazníci ale považují Autopilot za autonomní řízení). Mohlo by se proto zdát, že vývoj a hlavně testy podobných technologií bude minimálně na chvíli pozastaven, jenže tomu tak zřejmě nebude. Kalifornie totiž oznámila, že umožní v běžném provozu testování vozidel vybavených autonomním řízení páté úrovně.
V kontextu událostí nedávné doby jde o poměrně odvážné rozhodnutí, nicméně kalifornské úřady namítají, že na přípravě potřebné legislativy pracovaly několik let. Pro připomenutí, pátá úroveň autonomního řízení je ta vůbec nejvyšší, kdy se předpokládá, že se automobil už zcela obejde bez řidiče a posádka tedy bude jen zadávat adresu, kam chce odvézt. Takové stroje už nemusí mít ani pedály nebo volant a po ulicích budou moci jezdit také bez jakékoliv posádky.
Doporučujeme: Radary, laser nebo kamery — Čím vším sleduje svět (nejen) Uber a jeho Volvo?
Jak píše Washington Post, jedna společnost už o toto nové povolení požádala, její jméno ale zatím nebylo oznámeno. Každopádně kalifornské úřady nepovolí provoz podobných strojů do té doby, dokud konkrétní žadatel nesplní veškeré podmínky zahrnující také testování na uzavřených silnicích simulující reálný provoz v maximální možné míře. Stejně tak musí být zaručena funkce testovaných automobilů za všech podmínek, tedy i v noci nebo za deště. Společnosti pak budou muset hlásit veškeré nehody včetně těch drobných.
Rozhodnutí o testování těchto autonomních vozidel je vskutku zajímavé, protože nehoda Volva XC90 upraveného společností Uber jasně dokázala, že i zdánlivě spolehlivá technika v některých chvílích pořád může udělat něco nečekaného (což v případě nehody Uberu znamenalo, že neudělala vůbec nic, přestože minimálně dva senzory dotyčnou ženu musely zaznamenat).
Kalifornie ale není první americký stát, kde stroje s autonomním řízením páté úrovně vyrazily do běžného provozu. Minulý rok na podzim byl s velkou slávou v Las Vegas spuštěn provoz malého autobusu, který taktéž neměl řidiče, volant, ani pedály. K nehodě došlo hned během první hodiny jízdy. Stroj samotný za ní sice nemohl, protože do něj pomalu nacouval velký tahač, jehož řidič autonomní autobus přehlédl. Nicméně i tento moment stojí za pozornost. Testovaný autobus totiž tahač zaznamenal a zastavil, ale nic dalšího už neudělal, pouze čekal, až do něj tahač najede. Soužití běžných řidičů s auty jezdícími zcela samostatně bude zajisté další nemalý oříšek.