Zmocňuje-li se vás v poslední době pocit, že osm z deseti automobilových novinek patří do segmentu kompaktních SUV (C-SUV), nejste daleko od pravdy. Popularita crossoverů nižší střední třídy nezadržitelně roste a žádný z významných výrobců nechce přijít o svůj kousek koláče. Ani značka Jeep.
Zatímco první Jeep Compass před deseti lety příliš početné konkurenci čelit nemusel, druhá generace, která právě vstupuje na český trh, už se bude muset zatraceně snažit, aby se vůbec dostala do hledáčku potenciálních zákazníků. Kategorie doslova přetéká nabídkou modelů, od celoevropského hitu Nissan Qashqai až po novou Škodu Karoq, která se téměř jistě záhy stane nejprodávanějším kompaktním SUV na českém trhu.
Doporučujeme: Škoda Karoq vs. 7 dalších kompaktních SUV – Srovnání klíčových vlastností
V souladu s tradicí a image značky se nový Jeep Compass chce zalíbit zejména těm zákazníkům, kteří i v dnešní době očekávají od kompaktního crossoveru také nějaké ty terénní geny. Nebo alespoň terénní vzhled. Zatímco svérázně stylizovaný původní Compass vypadal téměř jako karikatura, nový model je zmenšenou kopií modelu Grand Cherokee. Připomíná ho nejen charakteristickou maskou s nepostradatelnými sedmi otvory či tvarem světlometů, ale také profilem blatníků a celkovými proporcemi. Velikostí se Jeep Compass řadí přesně mezi malý Renegade a větší Cherokee. Platformu má novinka společnou s Fiatem 500X, který hájí barvy koncernu FCA v segmentu malých crossoverů už nějakou dobu.
Bez ohledu na původ techniky pod kapotou je interiér silně poplatný americkému vkusu a zvyklostem. Sedmipalcový displej v přístrojovém štítu i 8,4" středová obrazovka systému uConnect hýří barvami, animacemi a grafikou, což působí efektně, ale k přehlednosti za jízdy to úplně nepřispívá. Ergonomicky zvláštním rozhodnutím je také negativní sklon spodní části středového panelu s tlačítky audio systému a klimatizace. V dnešní době ale můžeme být rádi, že tahle tlačítka v kabině vůbec jsou a že designéři nenacpali veškeré ovládání na dotykový displej.
Nabídku motorů na českém trhu tvoří zážehový 1.4 MultiAir s výkonem 103 nebo 125 kW, vznětový 1.6 Multijet 88 kW a 2.0 Multijet opět ve variantách 103 a 125 kW. Základní verze mají pohon předních kol a manuální převodovku, ale výkonné varianty se kombinují s pohonem všech kol a devítistupňovým automatem. Na jeho vývoji se podílela věhlasná německá společnost ZF, ale výrobu zajišťuje továrna FCA v Indianě. Benzinový MultiAir s elektrohydraulickým ovládáním ventilů i oba diesely MultiJet samozřejmě pocházejí z produkce Fiatu.
Před tiskovou konferencí v rámci formálního uvedení nového Jeepu Compass na český trh jsme se mohli v okolí Prahy krátce svézt nejvýkonnější zážehovou i vznětovou motorizací. Na silnicích pokrytých spadaným listím a zmáčených silným deštěm bylo okamžitě zjevné, že systém pohonu všech kol s připojováním zadní nápravy nijak nespěchá. Alespoň v režimu Auto. Čtyřkolka nicméně umožňuje aktivovat režim „4WD Lock“, popřípadě zvolit některý ze tří módů pro jízdu mimo asfalt (sníh, písek, bláto).
Doporučujeme: Jeep Grand Cherokee Trackhawk je nejrychlejší SUV na světě. Má kompresor a přes 700 koní
Naladěním podvozku, odezvou řízení ani pociťovanou dynamikou nemá Jeep Compass ambice konkurovat ostřejším evropským SUV. Způsob, jímž zpracovává nerovnosti, nicméně svědčí o relativně sofistikované konstrukci a pečlivém naladění tlumičů pérování. Můžeme-li soudit z kratičké zkušenosti, nebude Compass žádný kostitřas. Převodovka jasně upřednostňuje plynulou jízdu, náhlými změnami zatížení se nechá zaskočit. Nepůsobí ale už zdaleka tak zmateně jako při svém debutu v Jeepu Cherokee.
Nabídku na českém trhu tvoří tři stupně výbavy: Sport, Longitude a Limited. Základní varianta má sice nelakované detaily exteriéru z černého plastu a plechová kola, nepostrádá však multifunkční volant, Bluetooth nebo klimatizaci. Prostřední Longitude přidává navíc lité ráfky či volič jízdních režimů Selec-Terrain. Dvouzónovou automatickou klimatizaci, dešťový senzor nebo dělená opěradla zadních sedadel ale dostanete až v nejvyšší výbavě Limited. Adaptivní tempomat, samočinné parkování nebo LED světlomety v nabídce nejsou vůbec.
Nejdostupnější variantou nového Jeepu Compass je provedení 1.4 MultiAir 103 kW Sport za 599 990 Kč. Na opačném konci nabídky stojí Compass 2.0 MultiJet 125 kW AWD Limited za 982 990 korun. Kompletní ceník si můžete stáhnout:
Pokud si z něj nevyberete, vězte, že v roce 2018 rozšíří nabídku ještě varianta Trailhawk se světlou výškou 215 mm (+25), zakrytovaným podvozkem a vyspělejším pohonem, který navíc nabízí redukovaný převod, režim Rock pro jízdu na kamení, terénní „tempomat“ pro pomalou jízdu a asistent pro sjíždění svahů.
Další podrobnosti o novém Jeepu Compass najdete v tiskové zprávě: