Jaký přínos mají kolenní airbagy? Podle IIHS v podstatě zanedbatelný

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Americká organizace IIHS se ve své nejnovější studii zabývala přínosem kolenních airbagů 

  • Studie je založená na výsledcích čtyř stovek nárazových testů, ale také na záznamech reálných nehod

  • Přínos kolenních airbagů hodnotí IIHS jako zcela zanedbatelný. V některých případech dokonce kolenní airbag riziko poranění zvyšuje 

  • IIHS ale připouští, že kolenní airbag může být přínosný v případě nehody, kdy řidič není připoután

Airbag je v dnešní době chápán jako jeden ze základních prvků ochrany posádky. Moderní auta jich mají celou řadu a dokonce se testují airbagy, které by mohly být vystřelovány směrem ven. Obecný předpoklad hovoří o tom, že větší množství airbagů automaticky znamená větší bezpečnost. Jenže ne vždy to musí být pravda. Naznačuje to americká organizace IIHS, která se ve své nové studii zaměřila na přínos kolenních airbagů.

Jako zdroj dat byly použity výsledky čtyř stovek nárazových testů, které  institut v minulosti realizoval. Zároveň se ale pracovalo se záznamy reálných nehod původem ze čtrnácti amerických států, kde se porovnával rozsah poranění posádky u automobilů vybavených kolenními airbagy a u aut, která je neměla. Závěry nejsou nijak oslnivé.

Bezpečnost především: Nejbezpečnější auta roku podle IIHS a Euro NCAP
Přečtěte si také:

Bezpečnost především: Nejbezpečnější auta roku podle IIHS a Euro NCAP

Pokud jde o laboratorní nárazové testy, tam studie IIHS u nárazu s malým přesazením (Small Overlap, vůz narazí do překážky čtvrtinou své šířky) ukazuje na mírný přínos co do ochrany hlavy. Jenže podle IIHS kolenní airbagy současně zvyšují riziko poranění dolní části končetin a pravého stehna řidiče. U nárazu s větším přesazením (takzvaný Moderate Overlap Frontal Crash, kdy vůz narazí do bariéry s přesazením čtyřicet procent své celkové šířky), naměřená data žádný přínos nepotvrdila.

Analýza reálných nehod pak ukázala, že kolenní airbagy přináší jen nepatrné snížení celkového rizika poranění. Rozdíl 7,4 % oproti 7,9 % u aut bez kolenního airbagu není statisticky významný. Podle IIHS existují jiná řešení, která přinejmenším mohou přinést stejný efekt v ochraně dolních částí končetin řidiče.

Americký institut ovšem připouští, že instalace kolenních airbagů může přece jen mít své opodstatnění. Je totiž možné, že tento typ airbagu bude účinně snižovat riziko poranění ve chvíli, kdy řidič není připoután. Protože ale auta mají v rámci testů figuríny vždy připoutané a v rámci této studie se organizace IIHS při analýze reálných nehod nezabývala případy nepřipoutaných lidí, nelze tuhle teorii ani potvrdit, ani vyvrátit.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?