Airbag je v dnešní době chápán jako jeden ze základních prvků ochrany posádky. Moderní auta jich mají celou řadu a dokonce se testují airbagy, které by mohly být vystřelovány směrem ven. Obecný předpoklad hovoří o tom, že větší množství airbagů automaticky znamená větší bezpečnost. Jenže ne vždy to musí být pravda. Naznačuje to americká organizace IIHS, která se ve své nové studii zaměřila na přínos kolenních airbagů.
Jako zdroj dat byly použity výsledky čtyř stovek nárazových testů, které institut v minulosti realizoval. Zároveň se ale pracovalo se záznamy reálných nehod původem ze čtrnácti amerických států, kde se porovnával rozsah poranění posádky u automobilů vybavených kolenními airbagy a u aut, která je neměla. Závěry nejsou nijak oslnivé.
Pokud jde o laboratorní nárazové testy, tam studie IIHS u nárazu s malým přesazením (Small Overlap, vůz narazí do překážky čtvrtinou své šířky) ukazuje na mírný přínos co do ochrany hlavy. Jenže podle IIHS kolenní airbagy současně zvyšují riziko poranění dolní části končetin a pravého stehna řidiče. U nárazu s větším přesazením (takzvaný Moderate Overlap Frontal Crash, kdy vůz narazí do bariéry s přesazením čtyřicet procent své celkové šířky), naměřená data žádný přínos nepotvrdila.
Analýza reálných nehod pak ukázala, že kolenní airbagy přináší jen nepatrné snížení celkového rizika poranění. Rozdíl 7,4 % oproti 7,9 % u aut bez kolenního airbagu není statisticky významný. Podle IIHS existují jiná řešení, která přinejmenším mohou přinést stejný efekt v ochraně dolních částí končetin řidiče.
Americký institut ovšem připouští, že instalace kolenních airbagů může přece jen mít své opodstatnění. Je totiž možné, že tento typ airbagu bude účinně snižovat riziko poranění ve chvíli, kdy řidič není připoután. Protože ale auta mají v rámci testů figuríny vždy připoutané a v rámci této studie se organizace IIHS při analýze reálných nehod nezabývala případy nepřipoutaných lidí, nelze tuhle teorii ani potvrdit, ani vyvrátit.