I letos se sešli porotci evropské ankety Car of the Year v dánském městě Bindslev, kde aktuálně testují kandidáty na titul evropského auta roku 2019. Kromě hromadného focení a různých testovacích jízd došlo také na zkoušku přednárazových systémů. Z padesáti nominovaných vozů tímto testem prošlo pouze 23. Přesto jsou výsledky velmi zajímavé.
Radost z nich nebude mít asi automobilka Jaguar. Nový elektrický I-Pace tuto zkoušku nezvládl. Dokázal zastavit pouze z rychlosti 15 km/h, následně už systém nefungoval. Následuje trojice Berlingo, Combo a Rifter, kde bylo zjištěno shodné maximum 30 km/h a taktéž ne úplně přesvědčivé fungování přednárazového systému.
Naopak nejlépe si vedly modely značky Hyundai. Vodíkové Nexo dokázalo bezpečně zastavit z rychlosti 80 km/h a Santa Fe zvládlo ještě dokonce o 5 km/h víc. Přehled všech testovaných vozů i s výsledky najdete v seznamu níže. Auta jsme seřadili od nejlepšího po nejhorší. V závorkách pak najdete stručné komentáře od poroty.
Systém autonomního brzdění (AEB) pomáhá předcházet nehodám, ke kterým většinou dochází z nepozornosti, kdy řidič přehlédne zastavující kolonu a kvůli pozdní reakci pak nestihne dobrzdit. Různé automobily používají různá řešení. Někde jsou využívány pouze kamery, jinde je k nim přidán ještě třeba radar. Tomu pak odpovídají i výsledné maximální rychlosti, ze kterých je automobil schopný zastavit, protože se liší vzdálenost, na kterou vůz překážku rozpozná. V poslední době byly tyto systémy rozšiřovány, takže dnes už rozpoznají kromě pevné překážky také chodce nebo cyklisty a třeba Volvo svého času pracovalo na rozpoznávání klokanů.
K testování podobných systémů jsou potřeba normované překážky (viz. nafukovací Touran na úvodní fotce). Přednárazové systémy se hodnotí i v rámci testů Euro NCAP, kde je ale využívána mnohem sofistikovanější překážka. Takzvaný Global Vehicle Target je maketa auta postavená na dálkově ovládané plošině schopné jet až 90 km/h. Euro NCAP proto netestuje jednoduché scénáře se stojícím autem jako porota COTY, ale může simulovat i situace, kdy vůz dojíždí k pomalu jedoucímu automobilu, který navíc zabírá dráhu testovaného automobilu pouze částečně. Co z takového Global Vehicle Target zbude, když systém nezareaguje, to si můžete prohlédnout na videu zcela dole pod článkem.
- Hyundai Santa Fe - 85 km/h
(nejlepší vůz v tomto testu, dobré varování řidiče + předepínání bezpečnostních pásů) - Hyundai Nexo - 80 km/h
(intenzivní brzdění, světelné a zvukové varování) - Honda CR-V - 75 km/h
(zvukové a světelné varování) - Volvo V60 - 75 km/h
(silná aktivace pásů, dobré varování přes head-up displej) - Jaguar E-Pace - 70 km/h
(zvukové a světelné varování) - Audi A1 - 65 km/h
(70 km/h téměř možné, zvukové a světelné varování, předepínání pásů) - Audi A6 - 65 km/h
(70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
předepínání pásů) - Audi A7 - 65 km/h
(70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
předepínání pásů) - Audi Q8 - 65 km/h
(70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
předepínání pásů) - Lamborghini Urus - 65 km/h
(dobré zvukové a světelné varování) - Peugeot 508 - 65 km/h
(uvolňuje brzdy těsně před překážkou) - Audi Q3 - 60 km/h
(při 65 km/h nebrzdil, zvukové a světelné varování + předepínání pásů) - Citroën C5 Aircross - 60 km/h
(při rychlosti 65 km/h systém uvolnil brzdy těsně před překážkou) - Ford Focus - 60 km/h
(působí velmi bezpečně, dobrý systém varování) - VW Touareg - 60 km/h
(65 km/h už je příliš vysoká rychlost, dobré varování a aktivace pásů) - DS7 Crossback - 55 km/h
(60 km/h už bylo příliš, zvukové a světelné varování) - Mercedes-Benz A - 55 km/h
(působí bezpečně, ale při 60 km/h už systém nebrzdil) - Seat Tarraco - 55 km/h
(60 km/h už bylo moc, dobré varování) - Kia Ceed - 45 km/h
(50 km/h už bylo příliš, zvukové a světelné varování) - Citroën Berlingo - 30 km/h
(zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování) - Opel Combo - 30 km/h
(zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování) - Peugeot Rifter - 30 km/h
(zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování) - Jaguar I-Pace - 15 km/h
(nefunguje, měl by být znovu zkontrolován)