Všeobecně se má za to, že práce testovacího jezdce automobilky Bugatti je splněný sen, protože dotyční řidiči nedělají nic jiného, než se vozí extrémně drahými automobily a ještě za to dostávají peníze. Možná to z části pravda je, ale jako všechno na světě, i takovéto zaměstnání má svá negativa. Své o tom ví Loris Bicocchi, testovací jezdec Bugatti, který se podílel na vývoji modelů EB110, Veyron i nejnovějšího Chironu. Jednou mu na okruhu v Nardó explodovala přední pneumatika v rychlosti, která se vážně nedá označit za běžnou cestovní.
Doporučujeme: Bugatti Chiron zvládlo sprint z nuly na 400 km/h a následné zastavení v rekordním čase
Stalo se tak jednoho nedělního rána kolem roku 2002/2003, kdy Bugatti vyrazilo na vysokorychlostní okruh Nardó k jednomu z prvních testů Veyronu. Sledovat se mělo například to, jak se chovají chladiče při vyšších rychlostech. Když se najednou lidé z automobilky Lorise dotázali, zda by mohl vyzkoušet jízdu pod plným plynem. Tomu se v hlavě promítla řada úskalí, která taková věc obnáší. Třeba fakt, že začne docházet k extrémnímu zatěžování vnějších pneumatik, zejména té přední, začne se zvyšovat boční přetížení a Loris to bude muset vydržet celých 12 km, protože automobilka chtěla otestovat jízdu pod plným plynem během jednoho okruhu. Ale nakonec to vyzkoušel a vše proběhlo zcela hladce.
Technici zkontrolovali naměřené údaje. Ukázalo se, že provozní teploty během celého okruhu neustále rostly, takže přišla další prosba: „Můžeš zajet pod plným plynem dva okruhy?“ Loris odpověděl, že dva okruhy jsou moc, přesto opět přišlápl pedál na podlahu. Na konci druhého okruhu, kousek od kilometru 0, už jel Veyron zhruba 395 km/h, když se náhle ozval podezřelý zvuk vysoké frekvence a o chvilku později přišla velká rána. Lorisovi explodovala levá přední pneumatika. Exploze utrhla přední blatník a především uvolnila kapotu, která skončila v čelním skle. V ten moment nebylo z auta vidět vůbec nic, přičemž ale Veyron pořád jel v nejlepším případě „pouze“ 390 km/h.
Doporučujeme: Bugatti Chiron v prvních testech – Je to auto, nebo letadlo?
Loris se pohyboval těsně od svodidel. Výbuch pneumatiky ho do nich poslal a náraz zničil také levou zadní pneumatiku i se zavěšením. Aby toho nebylo málo, jezdec zřejmě helmou rozbil boční okénko, což byla další vysoce nepříjemná věc. Kromě toho, že nic neviděl, také nic neslyšel. Řešením by byly bývaly brzdy, jenže ani ty nefungovaly, protože zřejmě došlo k poškození brzdových hadiček. Jedinou možností, jak auto zastavit, se proto zdála být svodidla. Loris o ně chtěl vůz opřít, ale na první pokus se to tak docela nepodařilo. Narazil do nich víc a náraz ho zase odrazil. Napodruhé už vše klaplo a prototyp začal zpomalovat.
Jakmile klesla rychlost na rozumnější úroveň, testovací jezdec Bugatti začal přemýšlet o tom, jak se z auta co nejrychleji dostat, protože se vyskytl další problém. V interiéru se objevil kouř. Loris si rozepnul šestibodový bezpečnostní pás a ještě než vůz úplně zastavil, zkoušel otevřít dveře. Ale nešlo to. Nakonec je musel vykopnout. Z nehody vyvázl bez vážnějších zranění, přesto si ho v nemocnici na chvíli pro jistotu nechali.
Doporučujeme: Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Příčinou nehody zřejmě nebyla špatná pneumatika. Zvuk předcházející explozi nahrává domněnce, že se pneumatika o něco prodřela. Možné to je, protože testovací Veyron používal kvůli rychlému nastavování posilovače řízení navíc otvor právě u přední nápravy, zakrytý provizorně upevněným plechem. Ten se mohl při maximální rychlosti uvolnit a škrtnout o pneumatiku.
Celý incident měl ještě jednu zajímavou dohru. Loris Bicocchi dostal od okruhu Nardó fakturu na uhrazení poškozených svodidel v celkové délce 1800 m. Tu samozřejmě zaplatila automobilka.
Vyprávění testovacího jezdce si můžete pustit i na videu: