V souvislosti s odchodem stávajícího ministra dopravy (a průmyslu a obchodu) Karla Havlíčka zveřejnilo MDČR kompletní předávací zprávu pro nastupujícího ministra Martina Kupku. Zpráva kromě jiného dobře ukazuje, co nás v nadcházejících letech čeká v oblasti výstavby nových dálnic. Na co se tedy můžeme těšit?
Ministerstvo dopravy mělo letos hodně napilno. Kromě někdy snad až příliš rychlého otevírání modernizovaných úseků D1, které se pak musely opětovně uzavřít kvůli reklamacím nebo nedokončeným mostům, se podařilo v roce 2021 zahájit výstavbu celkem 71,2 km nových dálnic. Podle zprávy MDČR je to nejvíce za poslední čtyři roky. Zmíněných zhruba sedmdesát kilometrů je rozděleno do devíti úseků. Pět z nich se týká dálnice D4.
Ministerstvo také v letošním ruce nebývale často nové dálnice otevíralo. Zprovozněno bylo 46,5 km nových dálničních úseků a dalších 48,3 km bylo dokončeno na modernizované D1. Karel Havlíček také otevřel dalších 22,7 km silnic první třídy. V současnosti je ve výstavbě celkem 131,1 km nových dálnic a 63,3 km silnic první třídy.
Příští rok jen 25,5 km nových dálnic
Pro rok 2022 je v plánu daleko menší rozšíření dálniční sítě, než tomu bylo letos. Důvodem je skutečnost, že na rozdíl od letošního roku se v předešlých letech nepodařilo zahajovat výstavbu zdaleka tak úspěšně. Loni byla zahájena výstavba jen na třech úsecích o celkové délce 14,6 km. Nastupující ministr dopravy tak bude moci příští rok slavnostně přestřihnout pásku u šesti dálničních úseků o celkové délce 25,5 km. V roce 2023 už by to ale mělo být 40,4 km nových dálnic a o rok později 65,2 km.
Jde o stavby, které jsou již v realizaci. V plánu je ještě několik dalších úseků, ale jejich výstavba dosud nebyla zahájena. Přesný přehled najdete v grafu níže:
Zpráva MDČR zmiňuje také obchvat Prahy. Nejblíže zahájení výstavby má úsek D1 - Běchovice. V roce 2019 Andrej Babiš sliboval zprovoznění tohoto úseku do roku 2024. Podle ministerstva ale budeme rádi, když se do roku 2024 vůbec začne stavět. Termín zahájení je odhadován na rok 2023 až 2024.
S dalšími úseky okruhu kolem Prahy to je pořád hodně složité. Úsek Březiněves - Satalice by se mohl začít stavět v roce 2026, u zbývajících dvou úseků spojujících Ruzyni, Suchdol a Satalice bude realizace zahájena v roce 2027. Celková délka pražského silničního okruhu má být 83 km, v současnosti je v provozu necelá polovina (41 km). V případě silnic I. třídy bude do roku 2023 rozšířena síť těchto komunikací o 41,4 km.