Umíte správně používat směrová světla? Asi se nenajde nikdo, kdo by na takto položenou otázku odpověděl záporně. V praxi ale každodenně vidíme, že významná část řidičů blinkry používat neumí. A nemyslíme ty, kteří na jejich používání jednoduše kašlou, popřípadě je zapomínají vypínat. I když znamení o změně směru jízdy dáváte, možná tak činíte způsobem, který ostatním účastníkům provozu k ničemu není. Nebo je dokonce mate.
Zákon č. 361/2000 Sb. (tzv. „silniční“ zákon) na několika místech vyjmenovává situace, v nichž je řidič povinen znamení o změně směru jízdy dát. Je to zejména:
- Přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého
- Objíždění stojícího vozidla nebo překážky
- Předjíždění
- Odbočování
- Zajíždění k okraji pozemní komunikace za účelem zastavení a vyjíždění od něj
- Vyjíždění z kruhového objezdu
To všechno si většina řidičů naštěstí uvědomuje a v těchto situacích blinkry opravdu používá. Na rozdíl třeba od USA. Potíž je v načasování. Blinkry jsou jeden z mála komunikačních prostředků, kterými můžeme jako řidiči informovat okolí o svých záměrech. Stejně jako u jiných způsobů komunikace i v jejich případě platí, že aby informace byla pro příjemce užitečná, musí ji obdržet srozumitelným způsobem a včas.
Paragraf 30 odstavec (2) silničního zákona říká, že
Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.
Což se bohužel děje spíš výjimečně. Denně pozorujeme dva neuvěřitelně rozšířené nešvary.
Prvním je situace, kdy řidič chystající se k odbočení (ať už vlevo nebo vpravo) nejprve začne brzdit a blinkr „vyhodí“ až těsně před odbočením. To je matoucí zejména pro řidiče jedoucí za ním, protože nevědí, proč auto vpředu zpomaluje, na jak nízkou rychlost zpomalí a jaký manévr se chystá udělat. To může vést k nesprávnému vyhodnocení situace, zbytečně prudkému nebo naopak nedostatečnému brzdění a narušování plynulosti provozu.
Při odbočování vlevo je pak důležité dát o svém záměru včas vědět protijedoucím řidičům. Při čelním pohledu není změna rychlosti vašeho auta patrná, takže protijedoucí řidiči nepoznají, že se jim chystáte zkřížit cestu, dokud nezapnete blinkr.
Při vašem odbočování vpravo nebo vyjíždění z kruhového objezdu zase ocení včasný blinkr řidiči, kteří čekají na vedlejší na možnost odbočit. Úplně spoléhat se na to samozřejmě nemohou, ale když vidí v proudu aut na hlavní jeden blinkr doprava, mohou se psychicky připravit a rychleji vjet do křižovatky, jakmile se ukáže, že hodláte opravdu odbočit. V rušném městském provozu může takové zodpovědné blikání citelně zvýšit průjezdnost křižovatek.
Naše doporučení: Před odbočováním dávejte blinkr ještě předtím, než začnete brzdit. Nebojte se, že budete blikat moc dlouho před křižovatkou. To je rozhodně lepší než blikat příliš pozdě.
Druhý – a nebezpečnější – případ pozdního zapnutí blinkrů je přejíždění z pruhu do pruhu. Nejen na dálnici, ale i ve městě. Je to snad ještě častější než při odbočování. Mnozí řidiči si osvojili chybnou sekvenci úkonů při změně jízdního pruhu. Nejprve začnou otáčet volantem, pak otočí hlavu k zrcátku a o páčku blinkrů cvrnknou teprve tehdy, když prsty „jdou okolo“, jak ruka otáčí volantem. To jsou ty případy, kdy se auto v pravém pruhu začne vychylovat vlevo, jako by řidiče postihla nějaká indispozice, a pak se s trhnutím prudce vrátí zpátky, když se řidič teprve podívá do zrcátka a zjistí, že v levém pruhu jede rychlejší auto.
Správná sekvence úkonů při změně pruhu je:
- Pohled do zrcátka
- Je-li volno, blinkr
- Druhý pohled do zrcátka, eventuálně ohlédnutí přes rameno (učí se v některých západních autoškolách, tzv. „lifesaver“) a otočení volantem
Dvě kontroly zrcátka krátce za sebou i otočení hlavou sledují stejný cíl – eliminovat riziko, že přehlédnete vozidlo v mrtvém úhlu.
Pokud máte pocit, že je to příliš mnoho věcí v krátkém časovém úseku a že se to nedá stíhat, doporučujeme zapracovat na vedení pohledu. Zkuste se vědomě soustředit na to, abyste se dívali co nejdál dopředu a měli pohled „volně položený“ do prostoru, nikoliv fixovaný na konkrétní bod – typicky koncová světla auta jedoucího před vámi. Jakmile si správnou techniku pohledu osvojíte, zjistíte, že provoz plyne jakoby volněji a na všechno máte víc času. Viz také:
Ani v nejhustším provozu není nutné přejíždět z pruhu do pruhu ve stresu a s pocitem, že to „musíte stihnout“. Mnozí čeští řidiči jsou navíc daleko kolegiálnější, než se o nich traduje, a lehkým uvolněním plynu vám zařazení umožní — tedy pokud jim o svém záměru dáte včas vědět. K tomu slouží právě blinkry.
Naše doporučení: Věnujte několik dní tomu, abyste se cíleně přeučili sekvenci úkonů při změně jízdního pruhu a blikali dříve, než manévr zahájíte. Návyk se rychle zautomatizuje a bude to příjemnější nejen pro řidiče okolo, ale i pro vás samotné.