O Jaguaru I-Pace jsme v nedávné minulosti psali hned několikrát. Nejprve po oficiálním odhalení této novinky, následně v rámci našeho ženevského zpravodajství. Patrně už proto víte, že jde o historicky první sériově vyráběný vůz této britské značky využívající čistě elektrický pohon, respektive o první skutečnou konkurenci pro Teslu od evropské prémiové značky, kterou si můžete aktuálně objednat. My se k elektrickému Jaguaru ale vrátíme ještě jednou, protože jsme už měli možnost se s autem krátce také svézt a v klidu si ho blíže prohlédnout.
Jak tedy jezdí?
Popravdě řečeno, odpověď tak docela nabídnout nemůžeme, přestože i my jsme byli právě na praktický projev elektrického Jaguaru hodně zvědaví. Celá akce totiž proběhla v rámci ženevského autosalonu. Automobilka dala vybraným novinářům možnost kratičké jízdy, rozumějte v řádu několika málo minut, s prvními předsériovými exempláři. Proto si může pozorný čtenář všimnout na fotkách jistých zvláštností: třeba dojezdu 90 km při akumulátorech nabitých zhruba na polovinu nebo ne úplně lícující kapoty. Základní praktické dojmy jsme ale přesto získali.
Tak především jde o velice nezvyklé svezení. Může to ovšem být čistě můj subjektivní dojem, protože osobně mám Jaguar spojený zejména s auty jako F-Type SVR, které jsou při jízdě všechno možné, jenom ne tiché. Zde, stejně jako u každého jiného elektromobilu, šlápnete na plyn a neozve se vůbec nic. Auto jen svižně vyrazí vpřed.
Žádná dechberoucí akcelerace se ale nekonala. I tento fakt mne zaujal. Čtyřkolka s parametry 294 kW (400 k) a 696 Nm by přece měla nabídnout okamžitou akceleraci a posádku by bezprostředně měla natlačit do sedačky. Až později jsem zjistil důvod tohoto „zklamání“. Na těch několik málo minut jsem neměl aktivovaný režim Dynamic. I-Pace nabídne ještě také režimy Normal, Eco nebo režim pro jízdu za deště. Přesto bych se nebál říci, že po dynamické stránce bude vše v nejlepším pořádku.
Doporučujeme: Jaguar E-Pace opravdu není jen převlečený Range Rover Evoque (první jízdní dojmy)
Jaguar I-Pace zaujal také překvapivě tuhým a přesným řízením. Protože se první testování skládalo především z dynamické jízdy mezi kužely, můžeme potvrdit, že i jízdní vlastnosti zřejmě budou zajímavé. I-Pace se v zatáčkách v podstatě nenaklání a minimálně mezi kužely působil hodně vyváženě a neutrálně.
Celkově tohle kratičké svezení berme pouze jako malou ochutnávku dovedností britského elektromobilu. Zákazníky šestiválcovým Jaguarům samozřejmě I-Pace nepřebere, v praxi ovšem vypadá jeho projev slibně. Uvidíme, zda to potvrdí nějaký další a hlavně delší test.
Uvnitř se vyrovná také Škodě Kodiaq
Obecnou výhodou moderních elektromobilů na speciálně vyvinutých platformách je (a bude) prostor v interiéru. Stejně jako to má třeba Tesla nebo koncern VW u své platformy MEB, také Jaguar I-Pace v podstatě sedí na akumulátorech. Což kromě jiného zároveň snižuje těžiště. U každé nápravy se nachází jeden elektromotor a celé pohonné ústrojí není tolik prostorově náročné, jako kdyby vůz využíval například podélně uložený šestiválec a automatickou převodovku. I-Pace proto může nabídnout nadprůměrně dlouhou kabinu. Realita tomu také odpovídá.
Dokládá to také tabulka naměřených rozměrů interiéru, ve které pro srovnání najdete i F-Pace a pro zajímavost Škodu Kodiaq. Pro kontext doplňme, že I-Pace je crossover s délkou 4682 mm, šířkou 2011 mm, výškou 1565 mm a rozvorem 2990 mm. F-Pace je dlouhý 4731 mm, široký 2070 mm a vysoký 1652 mm, Kodiaq má bez tří milimetrů rovných pět metrů, na šířku měří 1882 mm a na výšku 1655 mm. Stejně jako F-Pace, ani Škoda rozvorem náprav na britský elektromobil nestačí. F-Pace nabídne 2874 mm, Kodiaq 2791 mm.
Prostor pro cestující (cm) | Jaguar I-Pace | Jaguar F-Pace | Škoda Kodiaq |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 150 | 154 | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 149 | 147 | 151 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | ---/102 | 90/97 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 94 | 91 | 94 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem |
22 | 22 | 24 |
Délka sedáku vpředu | 50 | 51 | 47 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 48 | 45 |
Délka opěradla vpředu | 63 | 62 | 65 |
Délka opěradla vzadu | 66 | 69 | 65 |
I-Pace ztrácí co do šířky v úrovni loktů, jinak ale obě jmenovaná SUV předčí nebo se jim alespoň vyrovná. Vzhledem ke tvaru střechy je překvapivě hodně místa i nad hlavou zadních cestujících, před koleny mají dokonce také postavy mé velikosti (190 cm) příjemnou rezervu. Podlaha vzadu je navíc téměř rovná, nepřekáží tu žádný velký tunel kardanu.
Doporučujeme: Ženeva 2018 — Koncept SUV Škoda Vision X je čtyřkolka bez kardanu
Sympaticky velký je rovněž zavazadelník, i když zde už I-Pace přece jen kvůli svému krátkému zadnímu převisu na zmíněná velká SUV přece jen ztrácí. Jako malý ale tento prostor rozhodně označit nemůžete.
Prostor pro zavazadla (cm) | Jaguar I-Pace | Jaguar F-Pace | Škoda Kodiaq (7 míst) |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 106 | 106 | 101 |
Maximální šířka zavazadelníku | 126 | --- | 137 |
Výška po roletu | 43 | 49 | 44 |
Délka ložné plochy | 97 | 101 | 107 |
Jaguar I-Pace přidává ještě zavazadlový prostor pod přední kapotou, ten je ale spíše symbolický a automobilka ho proto do oficiálně udávaného objemu 656 litrů ani nepočítá. Hodí se spíše na uložení povinné výbavy nebo nějakých jiných drobností.
Není to spíš hatchback?
Jaguar mluví o modelu I-Pace jako o crossoveru. Na denním světle ale I-Pace působí spíše jako přifouknutý hatchback. Díky vzduchovému odpružení lze vůz poměrně výrazně zvednout, což v praxi vypadá trochu zvláštně. Jinak ale jde o designově zajímavý automobil, který by se mohl zákazníkům líbit. Obzvlášť v kombinaci s disky o velikosti 22 palců (obutými do pneumatik o rozměru 255/40 R22).
Interiér už tak revoluční ve srovnání s ostatními modely značky není. Nese se přesně v duchu aktuálních Jaguarů. To znamená, že zde najdete solidní materiály, ale na prémiovou špičku to nestačí. I-Pace zároveň jako první Jaguar dostal systém Touch Pro Duo podobný tomu, s čím přišel minulý rok Range Rover Velar. Zde je ale spodní obrazovka menší. Na první pohled se zdá být toto řešení přehlednější.
Na horní obrazovce lze sledovat různé provozní informace, ale i měnit nastavení. Třeba to, jak intenzivně má I-Pace rekuperovat po uvolnění pedálu plynu nebo zda se má po zastavení a následném uvolnění brzdy zase začít pomalu sunout dopředu, jako kdyby využíval klasický automat. Nechybí ani možnost aktivace umělého zvuku motoru produkovaného do interiéru. A abych nezapomněl, volič automatické převodovky byste zde hledali marně. Je nahrazen čtveřicí tlačítek (D, N, R a P).
Doporučujeme: GKN testuje systém eTwinster pro zábavné elektromobily a Twinster pro BMW M3
Jaguar I-Pace je zajímavý automobil, i když si na přítomnost čistě elektrického modelu v rodině jinak spíše sportovně zaměřené značky budeme muset ještě chvíli zvykat. Ale taková je prostě dnešní doba. Nicméně první krátké setkání ukázalo, že bychom se na delší svezení měli spíše těšit.
Jak už bylo řečeno, I-Pace už můžete objednat. Základní česká cena je zhruba dva miliony korun. Vůz se bude vyrábět v rakouském Grazu.