Jaguar se činí. Už při představení divize Special Vehicle Operations bylo jasné, že se máme na co těšit, protože automobilka tuto sekci zaměřenou na různé speciality uvedla opravdu stylově. Prvním dílem byl Jaguar Project 7. Šlo o důkladně přepracovaný F-Type, který dostal motor o výkonu 423 kW (575 k), pozměněný podvozek, zkrácené čelní sklo a karbonové díly karoserie. Ty kromě vylepšení aerodynamiky také trochu upravily vzhled, takže výsledek připomíná legendární závodní speciály D-Type, které se proháněly po trati Le Mans.
Problémem Projectu 7 byla skutečnost, že vzniklo pouze 250 kusů. A jak už to v podobných případech chodí, okamžitě se po nich zaprášilo. Mimochodem, dva exempláře z této série skončily v České republice! Ostatní zájemci se mohou utěšovat tím, že třeba někdy později Jaguar něco podobného zopakuje, jenže automobilka samotná se do těchto specialit příliš pouštět nehodlá.
Chce se totiž soustředit na vrcholné verze sériových modelů, označované SVR. Takže jestli vám utekl Project 7, můžete coby náhradu vzít F-Type SVR. Sice nedostanete takovou porci exkluzivity, ale v každém případě budete mít skvělé auto. Tak skvělé, že mu stačila pouze tři ostrá kola na Red Bull Ringu k tomu, aby mě o svých kvalitách přesvědčilo.
Project 7 daroval motor
Od speciality Project 7 se F-Type SVR liší v několika důležitých ohledech. Zaprvé má v podstatě sériovou karoserii, za druhé si ho můžete koupit také ve verzi Coupé (Project 7 byl dostupný pouze jako roadster) a hlavně má pohon všech kol. Ve finále je tedy klasické SVR o něco těžší, ale toho si při výkonu 423 kW (575 k) vážně nevšimnete.
Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD
Především jde ale o překvapivě univerzální vůz. Jaguar chce, aby i verze SVR byly bez problémů schopné plnit každodenní úkoly, protože si dobře uvědomuje, že i taková raketa jako F-Type SVR stejně bude více času trávit v normálním provozu. A SVR opravdu univerzálnější je. Kromě pohonu všech kol s Project 7 totiž musel v rámci úspory kilogramů vzdát stahovací střechy a na její místo přišlo něco, co ze všeho nejvíce připomíná stan. Dá se s tím jet, ale podle některých zákazníků do auta teče. Jeden člověk kupříkladu problém s netěsnící střechou u Projectu 7 údajně vyřešil tak, že si tuto specialitu nechal na slunné dny a na ty ostatní si koupil F-Type SVR s karoserií kupé.
Jenže kromě rozdílných věcí jsou zde i společné záležitosti, a vůbec ne nepodstatné. F-Type SVR používá motor původem z Projectu 7. Samozřejmě jde o všem dobře známý kompresorem přeplňovaný pětilitr, který ale také prošel řadou úprav. Výsledné parametry berou dech. Maximální výkon 423 kW (575 k), vrchol točivého momentu 700 Nm, stovka pod čtyři sekundy a maximální rychlost daleko přes 300 km/h.
V boxové uličce
Akce na Red Bull Ringu nabídla možnost svézt se po okruhu i s jinými modely, třeba s crossoverem F-Pace, což bylo sice zajímavé, ale naše pozornost jednoznačně patřila F-Type SVR, a tak jsem čekání v boxové uličce strávil spíše prohlížením této britské kočky. Hodně divoké kočky.
Změny na karoserii nejsou příliš radikální. Větší karbonový spoiler vpředu, jiná kola, velký difuzor vzadu a to je v podstatě vše. Ovšem když k tomu přidáte jasně oranžovou nebo modrou barvu, vypadá SVR skvěle. V černé naopak všechny detaily zaniknou, takže je tohle téměř šestisetkoňové auto dost nenápadné. I to může být pro někoho zajímavé. Ale ono je vlastně jedno, jakou barvu zvolíte, protože hlavním prvkem k upoutání pozornosti je zvuk. SVR zní hrubě, výhružně bublá, práská do titanového výfuku, zkrátka dělá regulérní kravál. Zvukový projev je hodně hrubý a emotivní. To se nám líbí.
Interiér můžeme přeskočit. Kromě toho, že s helmou se do něj skoro nevejdu a z auta moc dobře nevidím, nestojí za zmínku téměř nic, protože SVR uvnitř vypadá stejně jako ostatní varianty. Samozřejmě až na loga SVR. Ta zde slouží jako jemná připomínky skutečnosti, že jste nějakých 700 000 Kč navíc oproti o 25 koní slabšímu R AWD nevyhodili z okna jen tak pro nic za nic.
Pozice za volantem je ovšem vynikající, ergonomie jednoduchá, materiály třeba ve srovnání s Porsche poněkud lacinější. Však to znáte z ostatních Jaguarů. Takže startujeme...
SVR a Red Bull Ring
Red Bull Ring je pěkný okruh. Je znát, že sem výrobce okřídlených plechovek nasypal obrovské množství peněz. Jen tak na okraj, Red Bull kromě okruhu koupil také prakticky všechny hotely v okolí. To aby místní ubytování mělo patřičnou úroveň, že ano. Jenže okruh má jednu nevýhodu. Leží v horách a to v září znamená trochu nestabilní počasí. Takže ano, od rána prší. Když jedete necelých 500 km z Prahy, abyste si třikrát objeli závodní okruh s F-Type SVR, a ono musí zrovna pršet, trochu vás to naštve...
Hned ráno, když je na okruhu hodně vody, dostáváme možnost svézt se s profesionálním řidičem na místě spolujezdce. Opět upozorňuji svého řidiče, jak to dělám vždy v těchto případech, ať se rozhodně nebojí a pořádně autu naloží. Překvapení na sebe nenechá dlouho čekat. Už první ostrá zatáčka (respektive zatáčka číslo 2), která po výjezdu z boxů leží na kopci, ukazuje, že SVR má i v těchto nehostinných podmínkách hodně přilnavosti. Připadá mi, že jdeme na brzdy dost pozdě vzhledem k tomu, jak je mokro, F-Type to ale nerozhodí, do zatáčky se pustí celkem svižně a na výjezdu ukáže výhody pohonu všech kol.
Doporučujeme: Rychlý test Jaguar XF 30d Portfolio
Já sám usedám za volant trochu později dopoledne, kdy už naštěstí přestalo pršet a provoz na okruhu postupně téměř vysušil ideální stopu. Aspoň že tak. Jako první jede instruktor, my za ním. Celkem rovná pasáž za výjezdem z boxů vede do kopce a SVR prezentuje elán svého motoru v maximální možné míře. Kompresorovému osmiválci možná trochu schází v nejvyšších otáčkách „Grande Finale“ ve stylu šestiválce z 911, ale jinak je zátah regulérně brutální.
Pod plným plynem do vás motor ve spolupráci s výfuky opatřenými tou dobou již otevřenými klapkami ládují hrubý zvuk pod tlakem, po přeřazení osmistupňového automatu to s vámi škubne, SVR se na vlhkém povrchu trochu zavlní a pokračujeme dále. Ostrá brzda a přehoupnout se přes roh této vrcholové zatáčky na dvojku a ještě před výjezdem zase zatopit. Od tohoto bodu už jedeme až na cílovou rovinku pořád z kopce.
Řekněme si otevřeně, že SVR není žádný lehký drobeček. Obrovský motor, převodovka, čtyřkolka, to vše něco váží a i když se Jaguar pyšní kompletně hliníkovým základem, stejně je k hranici dvou tun docela blízko (oproti R AWD je ale o 25 až 50 kg lehčí podle toho, zda si připlatíte za karbon-keramické brzdy a karbonovou střechu). A proto nevycházím z údivu, jak vůz drží v táhlých zatáčkách. Red Bull Ring má přesně takovou ve střední pasáži, kdy jedete na trojku, v první fázi na plný plyn doleva v mírném oblouku, který se nakonec zavírá do celkem ostré levotočivé zatáčky. Instruktor se nám tu trochu vzdaluje, tak zrychluji. Osobně bych asi na pořád trochu mokré vozovce tak rychle nejel, ale SVR nevypadá, že by ho to nějak rozhodilo. Když pak lehce přeženu nájezd do závěrečné části této zatáčky, na chvilku se objeví nedotáčivost, ale stále hnaná zadní náprava v kombinaci s plynem a elektronicky řízeným diferenciálem problém ihned vyřeší.
Divize SVO si zkrátka dala na podvozku F-Type SVR velmi záležet. Upravené jsou tlumiče, zadní stabilizátor je silnější, jiná je i elektronika, pneumatiky jsou širší a inženýři sáhli také do samotné konstrukce zadní nápravy. Celkově je podvozek výrazně tužší.
Následuje další rovinatý úsek, kdy jedeme na plný plyn a na chvilku mizíme z dohledu přihlížejícím, protože kolem této části rostou poměrně velké stromy. Závěr Red Bull Ringu jsem si rychle oblíbil, protože vše končí prudkým klesáním a celkem ostrou, nicméně širokou pravotočivou zatáčkou Red Bull Mobile. Instruktor je v tomto místě trochu opatrný, já si ho nechám poodjet a pošlu SVR pěkně přes apex ve vysokém tempu na rovinku, abych se nechal vynést až na kraj vozovky. Je to jako na horské dráze. Rovinku pak Jaguar slupne v podobném stylu jako náš věčně hladový kokršpaněl plátek šunky. Na konci máme něco přes 200 km/h, což je taková příjemná cestování rychlost, kdy SVR ještě pořád vykazuje spoustu chuti k akceleraci. Ostrá brzda, přichází kolo číslo 2...
Jaguar F-Type SVR je zážitek
Bylo to krátké. Velmi, velmi krátké, ale intenzivní. Každopádně i ta tři kola jasně ukázala, že F-Type SVR je zatraceně zajímavé auto, které ovšem stojí trochu mimo hlavní proud. Třeba oproti takovému Porsche 911 Turbo není tak precizní. Jsem si stoprocentně jistý tím, že na Red Bull Ringu by 911 Jaguaru ujela, stejně jako třeba Audi R8, ale podle automobilky samotné to nevadí. Běžní zákazníci chtějí rychlost a zde se pohybujeme už na takové úrovni, že ji stejně drtivá většina běžných lidí označí slovy jako „jede to příšerně rychle“, ale sotva rozezná, jestli je tohle auto o půl sekundy lepší nebo horší. Svou určitou nedokonalostí dává F-Type více prostoru řidiči, takže nakonec může být zábavnější.
F-Type SVR není dokonalá raketa, která by vám umožnila létat po okreskách způsobem, kdy by vás nechytl ani policejní vrtulník, SVR má pobavit i v relativně nízkých rychlostech a já bych řekl, že se mu to daří. Tímhle svým celkovým nastavením možná není nejrychlejší, i když má brutální výkon, ale o to více je pro řidiče zajímavější.
Máte o F-Type SVR zájem? V tom případě si nachystejte minimálně 3 817 792 Kč na Coupé, respektive 4 010 545 Kč na Roadster.
Jaguar F-Type SVR | Coupé | Cabriolet |
---|---|---|
Objem motoru (cm3) | 5000 | 5000 |
Max. výkon (kW/k) | 423/575 | 423/575 |
při otáčkách (ot./min) | 6500 | 6500 |
Max. točivý moment (Nm) | 700 | 700 |
při otáčkách (ot./min) | 3500-5000 | 3500-5000 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 3,7 | 3,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 322 | 314 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 11,3 | 11,3 |
Minimální hmotnost | 1705 | 1720 |