Skoro to vypadá, jako kdyby značky Land Rover a Jaguar udělaly výměnný obchod. Land Rover minulý rok představil model Range Rover Velar, který technicky vychází z Jaguaru F-Pace, respektive stojí na platformě iQ[A], což je aktuální základ také pro XE a XF. V současnosti přichází na trh Jaguar E-Pace, přičemž v tomto případě posloužil pro změnu coby základ Range Rover Evoque. Výsledkem je malý crossover spadají pod relativně velký F-Pace a zároveň základní model značky. Cena od 966 669 Kč včetně DPH dělá z britské novinky nejlevnější Jaguar, jaký si dnes můžete koupit. Žádný jiný model této značky nezačíná pod hranicí jednoho milionu korun.
Doporučujeme: Test Range Rover Evoque Convertible — Kodiaq naopak
Stejně jako při příchodu Jaguaru F-Pace, bychom se mohli dlouze rozhořčovat nad tím, že automobilka dříve tradičně zaměřená na sportovně střižená kupé a zajímavé sedany přichází s už druhým SUV. Ale ušetřeme si čas. Hlavním důvodem je neustále rostoucí zájem ze strany zákazníků (jak dokázaly třeba výsledky globálních prodejů za loňský rok). Zákazníci prostě crossovery chtějí, takže není důvod, aby se Jaguar držel stranou.
Jaguar E-Pace je dlouhý 4395 mm, široký 1984 mm a vysoký 1649 mm. S těmito rozměry má velikostně blízko třeba k novému BMW X2 nebo Volvu XC40. Naopak takové Porsche Macan je výrazně větší.
Co přesně je zač?
Ano, technickým základem Jaguaru E-Pace je platforma použitá pro Evoque. Bylo by ovšem velkou zkratkou říci, že jde pouze o převlečený Land Rover. Samozřejmě jsou zde společné prvky typu čtyřválcových příčně uložených motorů a stále hnané přední nápravy, najde se ale také mnoho rozdílů. Inženýři například převzali zadní nápravu z F-Pace, jiné jsou tlumiče i pružiny, samotná podlaha byla vyztužena, protáhl se rozvor náprav, zcela odlišná je karoserie a jinak naladěné jsou rovněž další systémy jako například pohon všech kol Active Driveline.
Jaguar E-Pace | Range Rover Evoque | BMW X2 | Porsche Macan | Volvo XC40 | |
---|---|---|---|---|---|
Délka (mm) | 4395 | 4371 | 4360 | 4697 | 4425 |
Šířka (mm) | 1984 | 2090 | 1824 | 1923 | 1863 |
Výška (mm) | 1649 | 1660 | 1526 | 1624 | 1652 |
Rozvor náprav (mm) | 2681 | 2660 | 2670 | 2807 | 2702 |
Jaguar E-Pace lze pořídit ve všech verzích coby čtyřkolku. U vrcholných čtyřválců P300 a D240 je součástí standardní výbavy Active Driveline, což v překladu znamená přítomnost systému GKN Twinster. Ten se dostal do širšího povědomí až spolu s odhalením poslední verze Fordu Focus RS. Land Rover ho ale nabízel už předtím coby příplatek jak pro Evoque, tak pro Discovery Sport.
Pro zopakování: tento systém v podstatě nemá zadní nápravový diferenciál. Používá dvojici mokrých lamelových spojek, jejichž hlavní předností je to, že umí aktivně dělit točivý moment mezi zadní kola. To je v zatáčkách hodně znát. Lidé z automobilky během prezentace upozorňovali také na skutečnost, že systém pohonu všech kol použitý u E-Pace více zapojuje zadní nápravu, aby i tento malý crossover byl nepatrně přetáčivý a tudíž se mohl postavit vedle ostatních modelů značky. Jde ale spíše jen o marketing, protože i E-Pace potřebuje nízkou spotřebu, takže také chování pohonu všech kol záleží na tom, který jízdní režim si zvolíte. V režimu Dynamic bude snaha o přetáčivost větší, v režimu Eco systém s připojování zadní nápravy rozhodně spěchat nebude.
Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace S – Anglický rychlík
Pokud jde o motory, překvapení nečekejte. Jaguar E-Pace dorazil na trh výhradně s dvoulitry řady Ingenium, které už najdeme u dalších modelů jak Jaguaru, tak Land Roveru. Přehled motorizací se základními technickými údaji najdete v další tabulce.
Max. výkon (kW/k) | Vrchol točivého momentu (Nm) | Nejvyšší rychlost (km/h) | Zrychlení 0-100 km/h (s) | Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | |
---|---|---|---|---|---|
D150 2WD MAN | 110/150 | 380 | 199 | 9,5 | 4,7-4,9 |
D150 AWD (MAN/AUT) | 110/150 | 380 | 194/193 | 10,1/9,9 | 5,2/5,6 |
D180 AWD (MAN/AUT) | 132/180 | 430 | 207/205 | 9,4/8,7 | 5,2/5,6 |
D240 AWD | 177/240 | 500 | 224 | 7,0 | 6,2 |
P250 AWD | 183/249 | 365 | 230 | 6,6 | 7,7 |
P300 AWD | 221/300 | 400 | 243 | 5,9 | 8,0 |
My jsme během mezinárodní prezentace dostali k dispozici výhradně vrcholné varianty P300 a D240, doplněné o systém Active Driveline a devítistupňový automat. Naopak žádné auto na prezentaci nemělo adaptivní tlumiče, což je u E-Pace další prvek dostupný v rámci příplatkové výbavy (tentokrát ale ke všem motorizacím s výjimkou základního dieselu, objednat adaptivní tlumiče můžete až od dubna).
Zapomeňte na F-Pace, inspirací byl F-Type
Jaguar E-Pace na pohled rozhodně zaujme. Je zajímavé, že designéři nenavázali na F-Pace, oproti kterému se menší crossover vzhledově dost liší. Inspirací totiž byl F-Type. Velmi podobný je přední nárazník, diodové světlomety, umístění koncovek výfuku (ty jsou mimochodem i u dieselu obě funkční), zadní světla… Nakonec i červený odstín karoserie, dostupný v rámci First Edition, se sem přímo přestěhoval z nabídky pro F-Type. Pokud vás zajímá, proč se E-Pace a F-Pace tak liší, šlo o strategické rozhodnutí automobilky samotné. A je to dobře, protože modelů s vizáží XE je až dost.
Výsledek se každopádně povedl. Pokud jste ale auto ještě neviděli na vlastní oči, připravte se na drobné překvapení. E-Pace sice na fotkách působí robustně, nicméně ve skutečnosti jde o velmi kompaktní crossover. Vlastně je to spíše řádně přifouknutý hatchback s vyšším podvozkem. Tuhle skutečnost naplno poznáte ve chvíli, kdy se posadíte do druhé řady.
Jaguar E-Pace vážně není žádný stěhovák. Před koleny nezbývá vyšším postavám prakticky žádné místo a ani s prostorem pro hlavu to není velká sláva. Jenže to berme spíše jako fakt než jako nevýhodu. E-Pace na zákazníky hledající rodinný crossover rozhodně necílí.
Vpředu na vás čeká vyšší posaz a příjemná ergonomie bez zbytečných výstřelků. Také zde může být dvojice velkých displejů. Ten větší (12,3“) supluje přístrojový štít a desetipalcový slouží pro multimediální systém InControl Touch. Grafika je solidní, rychlost odezvy by mohla být lepší.
Prostor pro cestující (cm) | Jaguar E-Pace |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 148 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 90-98 |
Prostor pro hlavu vzadu | 90 |
Délka sedáku vpředu | 51-55 |
Výška opěradla vpředu | 62 |
Délka sedáku vzadu | 47 |
Výška opěradla vzadu | 67 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 28 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 13 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 36 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 14 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 23 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Jaguar E-Pace |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 108 |
Maximální šířka | 131 |
Výška po plato | 48 |
Délka ložné plochy | 80 |
Výška nakládací hrany | 74 |
Šířka vstupního otvoru | 97 |
Výška vstupního otvoru | 93 |
Výška otevření 5. dveří | 187 |
Zavazadlový prostor disponuje slušným základním objemem 577 litrů a má pravidelný tvar. Jaguar i zde nabízí systém otevírání pátých dveří mávnutím nohy pod zadním nárazníkem, naopak páčky pro sklopení zadních opěradel k dispozici nejsou. Také k modelu E-Pace si lze pořídit vodotěsný náramek suplující klíč.
Nejrychlejší E-Pace jede krásně, ale má hlad
Jak napovídá označení, vrcholná verze zážehového dvoulitrového čtyřválce disponuje více než solidním výkonem 221 kW (300 koní) a už podle oficiálních tabulkových údajů dělá z E-Pace pěkně svižný stroj. Naše zkušenosti to mohou jenom potvrdit, přestože grády nejrychlejších Jaguarů malému crossoveru i tak chybí. Důvod? Hmotnost. I když je vůz relativně malý a ve velkém využívá hliníkové slitiny, má nebezpečně blízko k dvoutunové hranici (P300 váží 1894 kg, D240 dokonce 1926 kg). Vyšší hmotnost stojí i za nemalou spotřebou. Jistě, klikaté a v tuto dobu zcela opuštěné okresky ostrova Korsika svádí k rychlému svezení, ale zážehový E-Pace ukazoval 15 l/100 km i ve chvílích, kdy jsme na pilu příliš netlačili.
Sympatické jsou ovšem jízdní vlastnosti. Britská novinka je velmi jistá i při skutečně ostré jízdě. Na limitu má sklony k nedotáčivosti, díky systému Active Driveline jí ale úspěšně vzdoruje. Na kluzkém povrchu umí být vůz mírně přetáčivý, driftovací speciál ale nečekejte. Příjemné je také řízení, přestože posilovač má spíše vyšší účinek (to reálným zákazníkům a zákaznicím určitě vadit nebude). Benzinová verze také rychle reaguje na změny směru. Celkově i o jízdních vlastnostech platí, že je E-Pace přifouknutý hatchback.
Doporučujeme: Test Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo — Kritika není na místě, buďte rádi
Vznětové provedení osazené dvakrát přeplňovaným dvoulitrem je na tom dost podobně. Pouze s tím rozdílem, že při změnách směru není tak lehkonohé. Díky dvojici turbodmychadel lze motor točit i přes čtyři tisíce, aniž by ztrácel dech. Také tentokrát byla spotřeba spíše vyšší, nicméně na krátkých rovinatých úsecích se zdálo, že by mohla přece jen spadnout pod osm litrů. Devítistupňový automat představuje slušný standard, pokud jste ale zvyklí na koncernové DSG, asi vás plně neuspokojí. Německá konkurence řadí jednoduše rychleji.
Při klidnější jízdě nabízí E-Pace solidní komfort i na nerovných cestách, přičemž naše auta jezdila na obrovských 20“ kolech. Zájemci si mohou pořídit dokonce disky ještě o palec větší. O možnosti volit jízdní režimy už řeč byla. Konkrétní volba (Eco, Normal, Dynamic) mění odezvu na plyn, řízení, chování převodovky a nastavení tlumičů, pokud je budete mít ve výbavě.
Klidně i za dva miliony
V úvodu zmíněná cena pod hranicí jednoho milionu se týká základní výbavy, dieselového motoru o výkonu 110 kW (150 k) a pohonu přední nápravy. Stejný motor s pohonem všech kol a automatem už stojí 1,1 milionu korun. Zájemci o testované vrcholné motorizace budou muset sáhnout do kapsy ještě mnohem hlouběji.
Dvakrát přeplňovaný diesel D240 AWD stojí minimálně 1 451 516 Kč, za P300 AWD zaplatíte nejméně 1 461 922 Kč. Kromě civilního provedení s výbavami E-Pace, E-Pace S, E-Pace SE a E-Pace HSE lze sáhnout také po sportovně střižené variantě R-Dynamic (opět ve čtyřech úrovních výbavy). Kompletní ceník najdete ke stažení zde. Pro srovnání, jízdně zajímavější Porsche Macan startuje na 1,6 milionu.
Jaguar očekává, že příchod modelu E-Pace na trh řádně navýší prodejní čísla a to se také téměř jistě stane. Nový malý crossover je sice trochu dražší, ale na druhou stranu nabízí vše, co budoucí zákazníci chtějí. Vypadá dobře zvenku i zevnitř, má kvalitní jízdní vlastnosti, styl a ve vyšších verzích i velmi bohatou výbavu. Že jeho cena s plnou výbavou atakuje dva miliony, to už je zkrátka součástí hry.