Organizace J.D. Power vydala výsledky každoroční studie, která monitoruje kvalitu nově zakoupených aut v prvních 90 dnech od pořízení. Letos se hodnocení zúčastnilo 243 nových modelů aut v 26 různých kategoriích a dotazník vyplňovalo celkem 77 415 respondentů. Údaje se týkají amerického trhu.
Oproti roku 2017 se index průměrné spolehlivosti zlepšil o 4 body z 97 na 93 problémů na 100 prodaných aut. Jedná se již o čtvrtý rok v pořadí, kdy bylo dosaženo lepšího průměrného výsledku. Kvalita se zlepšila v šesti z osmi hlavních kategoriích trhu a 21 z 31 značek dosáhlo zlepšení proti loňskému roku.
Doporučujeme: 10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Podle J.D. Power stojí za celkovým zlepšením menší počet problémů s infotainmentem a navigačními systémy, které poslední dobou trápily stále více nových aut. Sice se stále jedná o oblast, která přináší novým majitelům nejvíce potíží, ale již třetí rok v řadě se v ní výrobci zlepšují a poklesl také počet problému s hlasovým ovládáním.
Jak si stojí jednotlivé značky na americkém trhu? To prozradí následující infografika přímo od J.D. Power. Nižší číslo znamená méně problémů na 100 aut, tedy lepší hodnocení:
Mezi značkami dominuje na americkém trhu koncern Hyundai. Samotné vozy značky Hyundai jsou třetí se 74 problémy na 100 aut, ale luxusní odnož Genesis je absolutně první a druhá je Kia, která zároveň vítězí mezi masovými značkami. Čtvrté Porsche se zase může pochlubit nejlepším hodnocením mezi modely. Ikonický sporťák Porsche 911 je s 48 problémy na 100 aut hodnoceno jako nejkvalitnější nové auto vůbec. Meziročně si nejvíce polepšily značky Mazda (o 25 bodů), Mitsubishi (o 20 bodů), Cadillac (o 15 bodů), Infiniti (o 15 bodů), Hyundai (o 14 bodů) a Lexus (o 14 bodů).
Doporučujeme: TÜV Report 2017 – Nejlepší ojetina je Porsche 911, nejhorší jsou ty francouzské, italské a korejské
Zlepšili se i američtí výrobci. Koncern FCA Fiat Chrysler si polepšil o sedm bodů, i když stále je pod průměrem. Možná ale může poděkovat za zlepšení neúčasti Fiatu, který posledních pár let hodnocení FCA vždy srážel jako nejhorší značka. Tento nežádoucí titul si letos odnášejí značky Jaguar a Land Rover, které jsou s odstupem hodnoceny jako poslední. Chlubit se nebude ani Volvo, které je se 122 problémy na 100 aut třetí od konce. Snad se to s montáží nových vozů Volvo v Číně zlepší... Ford si polepšil o 5 bodů a stejně tak koncern GM.
Zatímco ve většině oblastí došlo ke zlepšení, J.D. Power zaznamenává meziroční nárůst problémů s asistenčními systémy. I když je uváděno jen 3,5 problému na 100 aut jako průměr trhu, pořád je to o 20 % víc v porovnání s loňským rokem. Podle J.D. Power zřejmě právě v této oblasti bude s množícími se částečně autonomními systémy řízení narůstat i počet problémů.