Volkswagen Užitkové vozy spustil sériovou výrobu nového Multivanu včetně verze s plug-in hybridním pohonem. Nový Multivan nabízí kromě nového pohonu také vyšší úroveň komfortu i bezpečnosti a inovativní interiér. Zahájení výroby je milníkem v procesu transformace hlavního výrobního závodu značky Volkswagen Užitkové vozy. Jeho rekonstrukce dále pokračuje a závod se připravuje na zahájení výroby plně elektrického modelu ID. BUZZ v příštím roce.
Začlenění nového Multivanu do výrobních procesů probíhalo spolu s montáží nového výrobního zařízení souběžně s pokračující výrobou.
„Pro všechny z nás to byl náročný úkol, který jsme splnili do posledního detailu,“ říká Josef Baumert, člen představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, odpovědný za výrobu a logistiku. Navzdory výzvám koronavirové pandemie a napjaté situaci s dodávkami některých dílů byla nyní sériová výroba nového modelu Multivan zahájena podle plánu.
Efektivnější výroba
Volkswagen Užitkové vozy dosáhl dalšího zvýšení efektivity výroby širším využitím automatizace a důslednou strategií digitalizace. Skvělým příkladem je karosárna. Zatímco míra automatizace v této části výroby je u modelu T6.1 asi 77 procent, u nového Multivanu je to už 93 procent! „Důsledné zlepšování produktivity je investicí do budoucnosti,“ říká Baumert. Obsluha strojů dohlíží z jednoho ovládacího stanoviště na několik pracovních stanic současně. Díky digitálnímu zařízení na základě chytrých hodinek je s výrobním zařízením trvale ve spojení. Systém s předstihem hlásí, že jsou zapotřebí díly nebo je nutná údržba. Tím se předchází prostojům.
Po spuštění nového zařízení pro nanášení krycího laku před dvěma roky obdržela nyní lakovna nejmodernější zařízení, které pracuje se dvěma různými barvami laku. Nový Multivan zde získává oblíbená dvoubarevná lakování karoserie.
Efektivitu montáže zvyšuje automatizovaná logistika dílů. Autonomní přepravníky ve výrobní hale vozí díly přímo ze skladů na montážní linky. Modely T6.1, Multivan, ID. BUZZ a ID. BUZZ Cargo budou vyráběny na pouhých dvou hlavních montážních linkách.
Programy školení a vzdělávání zaměstnanců
„S transformací výrobního závodu vstupujeme do budoucnosti i s našimi zaměstnanci,“ říká Nassia Zdravkova, vedoucí personalistiky pro Německo. Školení pro výrobu nových modelů, výrobních procesů a především elektromobilitu probíhají průběžně. Značka Volkswagen Užitkové vozy přitom stále častěji sází na virtuální školení, při nichž se zaměstnanci seznamují s novými pracovními procesy prostřednictvím brýlí s virtuální realitou.
Pokračující digitalizace a automatizace vytváří v oblasti výroby také nová pracovní místa. Ta jsou obsazována zaměstnanci, kteří absolvovali cílená školení a programy zaměřené na rozvoj potřebných dovedností. „V současnosti běží program, který připravuje datové analytiky z interních zdrojů. V blízké budoucnosti budou pro nás jejich dovednosti při výrobě automobilů stále potřebnější, říká Zdravková.
Výrobní strategie Change4Factory a trvale udržitelná továrna
Zahájení sériové výroby nového Multivanu ve verzi plug-in hybrid je v závodě Hannover milníkem v oblasti elektrifikace. Od roku 2022 se v něm budou souběžně vyrábět tři modely vozidel na třech různých automobilových platformách a se třemi variantami pohonu: T6.1, nový Multivan a zcela elektrický ID. BUZZ. Od roku 2025 se pak budou v Hannoveru vyrábět další modely prémiových elektromobilů pro ostatní koncernové značky. Baumert k tomu říká: „Tím budeme jedním z nejmodernějších výrobních závodů v koncernu Volkswagen. Naše výroba bude propojená, digitální a vysoce automatizovaná.“
Oddělení výroby a logistiky značky Volkswagen Užitkové vozy aktivně řídí transformaci výrobních závodů na základě výrobní strategie Change4Factory. Kromě efektivní výroby automobilů je podstatou této strategie „Trvale udržitelná továrna“: Jedná se o vizi továrny bez negativního vlivu na životní prostředí, která přímo směřuje ke splnění koncernového cíle klimaticky neutrální bilance do roku 2050. „Zásadním nástrojem pro dosažení tohoto cíle je přitom snižování emisí CO2 ve výrobě,“ říká Baumert. Konkrétně to znamená, že Volkswagen Užitkové vozy sníží v prvním kroku do roku 2025 vliv výroby na životní prostředí o 50 procent v porovnání s rokem 2010. Ve výrobním závodě jsou realizovány stovky opatření pro snižování emisí a zvyšování trvalé udržitelnosti při používání zdrojů, ale také pro eliminaci odpadu nebo podporu biodiverzity.
Nejnovější generace modelu Multivan
S novým Multivanem se v Hannoveru poprvé sériově vyrábí vozidlo na základě modulární platformy MQB pro vozidla s motorem uloženým vpředu napříč. Koncepčně se jedná u tohoto MPV o obrovský vývojový skok. Nabídka pohonů poprvé zahrnuje verzi plug-in hybrid. Kromě toho byl do výbavy zařazen nový evoluční stupeň síťově propojených asistenčních, ovládacích, informačních a zábavních systémů. Díky novému konceptu interiéru je Multivan ještě mnohostrannější.
Plug-in hybridní pohon (PHEV) o výkonu 160 kW/218 k umožňuje jak kratší jízdy s nulovými lokálními emisemi, tak i cestování na dlouhé vzdálenosti díky dlouhému dojezdu a nízké celkové spotřebě. Multivan kromě toho přichází na trh také se dvěma přeplňovanými zážehovými motory (100 kW/136 k a 150 kW/204 k). Již na jaře 2022 bude následovat turbodiesel s výkonem 110 kW/150 k.
„Předprodej nového Multivanu na českém trhu zahájíme v druhé polovině října. Uvedení na trh v České republice bude následovat začátkem příštího roku“, říká Jakub Šebesta, ředitel značky Volkswagen Užitkové vozy.