Před týdnem se v českých médiích objevila zpráva: Ve Velké Británii je možné za placení mobilem ve fastfoodu přijít o řidičák. Šlo o překlad článku britského serveru Motoring Research, jenž rozebíral dva roky starý tweet police z Manchasteru. Podle něj mohou řidiči používat telefon jen v případě, že auto stojí, má vypnutý motor a zataženou ruční brzdu. Jinak hrozí pokuta až 200 liber (6 200 korun) a šest trestných bodů, nebo dokonce zákaz řízení.
Český zákon zatím postupuje vůči tomuto přestupku mírněji. Za řízení s telefonem v ruce (nezáleží na tom, jestli člověk telefonuje, posílá SMS, prohlíží si Facebook nebo platí pomocí NFC čipu) hrozí dva body a pokuta do 1000 korun nebo 1500 až 2000 korun ve správním řízení. Výklad přestupku se ale zdá být obdobný jako ve Velké Británii.
Položili jsme proto několik dotazů ministerstvu dopravy. Zajímalo nás, zda je možné používat telefon při čekání v dopravní zácpě, při zastavení na semaforech, v zaparkovaném voze například v řadě u chodníku s nastartovaným motorem nebo při čekání v drive-thru u řetězce rychlého občerstvení.
Řídíte, i když stojíte
„Pojem "při řízení", o kterém hovoří zákon, je nutné vykládat tak, že se jedná o všechny úkony při řízení vozidla, tedy i stání na světelné křižovatce, v koloně a podobně, pokud je osoba řidičem. Například na spolujezdce dané ustanovení zjevně nedopadá,“ sdělil Autobibli mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Odpověď na vámi uvedené otázky není ale bez bližšího kontextu možná, neboť vždy je zároveň nutné zkoumat materiální stránku přestupku, jenž nemusí být vždy naplněna, přestože je naplněn znak formální a zároveň také jeho další okolnosti,“ dodal mluvčí.
Z této odpovědi vyplývá, že při prvotním posuzování přestupku záleží na policistovi, který vás v danou chvíli zpozoruje. Rozum napovídá, že pakliže vás spatří třeba na dálnici s telefonem u ucha, zasáhne. Pokud ale stojíte například před domem a někomu nahoru voláte, že už jste pro něj dorazili, zasahovat by neměl.
Problémem ale je, že zasáhnout může. Neboť hraje v případě takové kontroly velkou roli i lidský faktor. Stačí, aby se policista „špatně vyspal“, a řidič může mít v zaparkovaném voze problém. V takovém případě by už o materiálním aspektu přestupku muselo rozhodnout správní řízení. I proto jsme položili obdobné dotazy také policii. Ta na ně dosud nereagovala.