Hyundai vyvinul jako první na světě technologii pro aktivní řízení převodovky u hybridních modelů

23.07.2019
přidejte názor
Autor: Redakce Autobible
  • První technologie svého druhu na světě, realizovaná v rámci vlastního vývoje, zvyšuje účinnost řazení hybridních vozidel a nyní je již připravena pro velkosériovou výrobu

  • Active Shift Control zkracuje dobu řazení o 30 % a zajišťuje o 50 % hladší řazení v porovnání s konvenčními převodovkami hybridních automobilů 

Společnost Hyundai vyvinula jako první na světě technologii pro aktivní řízení převodovky. Systémem s označením ASC (Active Shift Control) budou vybavována budoucí vozidla Hyundai a Kia s hybridním pohonem. Tato inovace optimalizuje účinnost převodovky sledováním procesu řazení 500krát za sekundu a precizním řízením přenosu hnací síly elektromotoru hybridní soustavy, a umožňuje tak rychlejší řazení.

ASC ovlivňuje výkon elektromotoru při synchronizaci otáček převodovky a otáček výstupního hřídele použitím softwaru řídicí logiky, vyvinutého společností Hyundai, což zkracuje dobu řazení o 30 %. ASC navíc zmenšuje nežádoucí pohyby karoserie vozidla (v důsledku malého zpomalování a zrychlování během řazení) o 50 % v porovnání se současnými hybridními vozidly, a to díky hladšímu průběhu řazení, které je navzdory tomu rychlejší.

„Vývoj první technologie ASC na světě je pozoruhodnou inovací společnosti Hyundai,“řekl Kyoung-Joon Chang, viceprezident a vedoucí skupiny pro řízení pohonných jednotek skupiny Hyundai Motor Group. „Tato technologie zavádí nové paradigma pro automatické převodovky, protože poprvé používá elektromotor pro řízení procesu řazení. Dramatické zlepšení řazení přináší zkrácení doby řazení a hladší jízdu pro cestující.“

Inovace: nezávisle vyvinutá řídicí logika pro elektromotor

Konvenční hybridní vozidla používají pro řazení hydraulická čerpadla, jejichž nevýhodou je pomalé a málo precizní řazení. Také kapalinové měniče momentu byly dosud pro přenos hnací síly elektromotoru v systému hybridního pohonu neefektivní, protože přenos hnací síly je u nich spojen s energetickými ztrátami a vyžadují delší doby řazení, aby byla zaručena hladší změna převodových stupňů.

Technologie ASC používá standardní elektromotor hybridní soustavy pro řízení řazení bez jakýchkoli dalších prvků. Řídicí jednotka sledováním řazení v reálném čase zajišťuje synchronizaci otáček vstupních a výstupních hřídelů, a tím zvyšuje účinnost. Výsledkem jsou kratší doby řazení v porovnání se současnými hybridními vozidly.

Legenda: Motor Control – řídicí jednotka elektromotoru; Engine – spalovací motor; Engine Clutch – spojka spalovacího motoru; Motor – elektromotor; Converter – měnič; Precise Shift Control – precizní řízení řazení; (500 times per second) – (500krát za sekundu)

Konvenční převodovky hybridních modelů mají problém s hladkostí řazení, protože je pro ně téměř nemožné zohledňovat faktory, jako jsou stav vozovky nebo změny teploty oleje. ASC však využívá technologii uvnitř elektromotoru, jež vyhodnocuje externí i interní podmínky, a tím přispívá k 50% zmenšení nežádoucích pohybů karoserie vozidla při řazení. Technologie ASC prodlouží hladším a optimalizovaným řazením také životnost měniče. 

Nová technologie bude mít premiéru v nadcházejícím modelu Hyundai Sonata Plug-In Hybrid 2020. Později budou její přínosy využívat další budoucí hybridní modely Hyundai a Kia. Hyundai se snaží nabízet zákazníkům výjimečné zážitky z jízdy, a proto vyvíjí pro svá vozidla optimalizovaná elektrická a hybridní poháněcí ústrojí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?