Názor k článku Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte od Ivo - Dobrý den pane redaktore, se zájmem jsem si...
Ivo
(neregistrovaný)
6. 12. 2016 22:49
Dobrý den pane redaktore, se zájmem jsem si přečetl Váš článek. Bohužel závěry vašeho testu se velmi rozcházejí s mými zkušenostmi s denním používáním služebního BMW I3 (r.v. 2014). A to ještě s původní baterií o využitelné kapacitě cca 18 kWh. První co mne šokovalo, je Vámi uváděná průměrná spotřeba 19,6 až 20,4 kWh/100km. Na takovouto spotřebu jsem se s tímto vozidlem nikdy nedostal, ani při prvních testech dynamiky elektromotoru v běžném provozu. A že to je zábava!!! Reálná spotřeba v mixu 1/3 dálnice, 1/3 město a 1/3 mimo město, je u tohoto vozu 12 až 13 kWh/100 km v závislosti na venkovní teplotě a nutnosti používat přední halogenové světlomety. Hovoříme o denních cestách na vzdálenosti 50 až 240 km/denně (samozřejmě s dobitím). Na dálkových cestách však běžně držím spotřebu pod 11 kWh/100 km i po dálnici. Jak je to možné? Jednoduše, s autem s reálným dojezdem 160 km nejde o to, jak rychle budete v cíli, ale zdali do něj vůbec dojedete. Zvláště když za vámi nejede kolega v redakční Mazdě s lanem v kufru. Které je, mimochodem u tohto vozu k ničemu... Vytáhl jsem si z GPS záznam poslední cesty z malé vesničky u Opavy (Moravskoslezský kraj), kde bydlím, do Prahy převážně po dálnici D1. Konrétně do Stodůlek kde sídlí centrála mého zaměstnavatele. Vozidlo jsem vezl předat svému kolegovi, vlak je na tuto vzdálenost přeci jenom pohodlnější. První úsek je nejdelší, 152km z již zmíněné vísky u Opavy k rychlonabíječce ČEZ na ulici Hviezdoslavova v Brně. Vyjížděl jsem v noci (4:00) a jak jsem psal, přední halogeny mají slušnou spotřebu a nejsem masochista topím na 21 °C. Už po vyjetí (a zadání cíle do navigace) auto hlásí dojezd jen 138 km. Tenhle úsek vede po silnicích I. a II. třídy, okrajem Oderských vrchů. Auto mne stresuje hláškami o malém dojezdu obvykle jen do Moravského Berouna. Tam končí stoupání a začíná klesání. Po 20 km jízdy převážně z kopce jsem na okraji Olomouce a hodnota dojezu převyšuje údaj na navigaci. Rekuperace!!! Dál už je to pohoda. Prvních 152 km jsem zdolal 2:10 (průměr 70 km/h) se zůstatkovým dojezdem 7 km. Nabijim cca 30 minut na kapacitu cca 88 % baterie a mířím po D1 k nabíječce EON u Vystrkova vzdálené 113 km. Nyní už jen s denními světly, ale stále se spuštěným topením (až do kanceláře v Praze). U EONu jsem za 1:06 ( průměr 103 km/h). Zase 30 minut na kafe a nabití. Poslední úsek měří 112 km převážne po D1 a Pražském okruhu. Z 1:10 jsem v cíli (průměr 96 km/h).
Závěr? Jde to. A mít k dispozici modernizované vozidlo jako autoři předmětného článku, šlo by to ještě líp. Doba jízdy "nastavená" ještě jednou hodinou nabíjení však není nic moc. Zajímavá je snad jenom cena této jízdy. Karta ČEZ je součástí leasingu vozidla, podobně jako dálniční známka. Takže těch 150 CZK paušálu za měsíc nemá cenu počítat. Nabíječka EON u Vystrkova je ve zkušebním provozu a zatím zdarma. Takže nám zůstává cca 18 kWh, které jsem dobil doma v gáráži před započetím cesty. Při pohledu na roční zůčtování a roční spotřebu (mám sazbu pro tepelné čerpadlo) platím za 1 kWh průměrně (celkové roční náklady/celková roční spotřeba kWh) 2,8 CZK včetně DPH. Takže reálné náklady na 375 km dlouhou cestu byly tentokrát jen 50,4 CZK včetně DPH.
Elektromobily jsou fajn. Tiché, lokálně čisté, dávají vám zažít pocit řidiče sportovnívh vozů (0-100 za 7,5 s) s průměrnou přepočtenou spotřebou 1,11 l nafty na 100 km (9,9 kWh z 1 l nafty), ale těším se se, až s nimi půjde běžně dojet oněch 375 km bez dobíjení a svižněji.
Myslím si že se dočkáme oba. Vy i já pane redaktore (ještě mi nebylo 40). Do té doby pilujte své elektro-řidičské dovednosti a příští test dopadne, ohledně dojezdu, určitě o poznání lépe. Nebo se zastavte u nás ve Slezsku, vždyť jsou to jen 2 zastávky na dobití elektromobilu. Zatím...
-
Nahlásit moderátorům Nahlásit moderátorům jako SPAM
- Reagovat