Názor k článku Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte od Ivan Mikoláš - Děkuji Vám i ostatním, kteří ukazují, že jde...

Ivan Mikoláš (neregistrovaný)
Děkuji Vám i ostatním, kteří ukazují, že jde o - mírně řečeno - podivný test. Testována jsou (snad s určitou výjimkou Ioniqu) čistě městká vozítka. Navíc, opět s výjimkou Ioniqu ;) , jde o pouze o modernizovaná auta odcházející generace. Použít mírně zastaralá městská vozidla k převážně dálničnímu testu jako podklad pro tvrzení, že doba elektromobilů ještě nepřišla, je tedy poněkud nekorektní. Moje dvouletá zkušenost s Leafem (24 kWh) potvrzuje, že ve městě nemá co do pohotovosti a komfortu zatím mnoho konkurence. S Leafem jezdíme necelé 2 roky, najeto 41 000 km při průměrné spotřebě 13 kWh/100 v létě a cca 15 kWh/100 v zimě. Máme model bez tepelného čerpadla. Běžné dení trasy v rozsahu 60-170 km, běžné nabíjení v rozmezí 20-85% kapacity baterie. Celkové roční provozní náklady bez odpísů se pohybují v kolem deseti tsíc korun (pro srovnání obdobné náklady dieselové Octavie přesahovaly 60 tisíc korun na stejný nájezd). Po dvouletých provozních zkušenostech budou další naše vozy pravděpodobně výhradně elektro. Je paradoxem, že ona zmíněná Octavia je každou chvíli na nabíječce baterie - nikdo s ní po městě nechce jezdit a tak převážně stojí a když je potřeba na delší trasu, nemůže nastartovat ;) . Můj závěr a dvouletá zkušenost jsou jednoznačné - doba elektromobilů přišla do měst a jako druhá auta do rodin již před několika lety. S modely jako je Chevrolet Bolt, Tesla model 3 a další se rozjede naplno i na dálnicích a posunou se na první místo i v případě vozů rodinných a firemních. To, co skutečně rozšíření elektromobilů u nás vadí nejvíce jsou tatím vyšší ceny, nízké průměrné koloniální platy v Česku a relativně horší možnosti nabíjení na cestách.