Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou

21 nových názorů
Autor: Redakce

V dnešní SUV době se může zdát, že hatchbacky u řidičů ztrácejí na popularitě. Naštěstí, vzhledem k aktivitě automobilek v segmentu ostrých hatchbacků, to ale na žádný úpadek nevypadá. Nejnovějším přírůstkem mezi ostrými hatchbacky, o kterém mluví motoristická veřejnost častěji než momentální vláda v demisi o snižování daní, je nový Hyundai i30N. Ten sice žádného respektovaného předchůdce nemá, avšak byl postaven bývalými zaměstnanci divize BMW M, kteří navíc mohli těžit z poznatků, které značka Hyundai posbírala za dobu působení v mistrovství světa v rallye kategorie WRC. V tomto světle není zase až tak překvapující, jak suverénně si i30N vede, a to i proti daleko zvučnějším jménům.

b (3) Vždy připraveny! Hot hatche jsou fantastická auta: dopoledne vás pobaví v Mostě a večer odvezou rodinu na chatu

Do srovnávacího testu jsme přizvali Golf GTI v provedení Performance, který zde zastupuje starou školu. A přestože je často mylně považován za zakladatele kategorie ostrých hatchbacků, rozhodně je tím vozem, kterému vděčíme za to, že tento specifický segment neskončil v propadlišti dějin. Před začátkem srovnávacího testu to byl právě Golf GTI, který byl pasován do role favorita. Ztížit pozici mu měl Peugeot 308 GTi, jenž konečně po letech dokázal úspěšně navázat tam, kde model 306 GTi skončil. A v neposlední řadě se na setkání objevila také tuzemská Octavia RS 245, která rozhodně nepatří mezi typické zástupce ostrých hatchbacků (už jen kvůli karoserii liftback). Ale znáte to, vždycky se v partě objeví někdo, kdo do ní úplně nepatří, ale je s ním o to větší zábava.

Čtyři z jiného těsta

Hodnotit vzhled automobilů je vždy trochu ošemetná záležitost nebo jde o oblast striktně individuální, jenže nelze se ubránit dojmu, že Volkswagen se opět až příliš snažil, aby jeho ikona vypadala dokonale. Jen málokdo o tomto autě řekne, že není přitažlivé. Ono totiž je, a to dost. Je jako superhvězdná Claudia Schifferová, která také vždy byla krásná, nicméně přece jen jí chyběla jiskra a smyslnost, jakou oplývala například Tatjana Patitzová. A přesně tak působí Golf GTI. Čím déle se na něj díváte, tím více automaticky akceptujete, že je vizuálně hezký. Tečka. Nic víc.

4O4A0607_ Interiéry vozů koncernu VW jsou tradičně na velmi vysoké úrovni. Proti konkurentům nám však u Škody Octavia RS 245 schází emoční náboj, který by tuto verzi výrazněji odlišil od „civilních“ provedení
4O4A0635_ elmi dobrou polohu za volantem Peugeotu 308 GTi trochu devalvuje horší výhled na přístrojový štít. Ve sportovním módu navíc otáčkoměr (jehož ručička běhá zleva doprava) zrudne, což orientaci neprospěje
4O4A0673_ Poloha za sportovním volantem Hyundai i30 N je uvolněná, ovládací prvky jsou hezky po ruce. Řadicí páka by ale mohla být více v dosahu. Tlačítka na volantu slouží k volbě jízdních režimů
4O4A0691_ Za volantem VW Golf GTI se zorientujete rychle. Díky drobnostem, jako jsou do ruky dobře padnoucí „golfová“ hlavice řadičky nebo typické kárované čalounění sedadel, působí vnitřek zajímavě

To Octavia lidi provokuje, vzbuzuje jejich reakce, ať už pozitivní či negativní. Její dělené světlomety vyvolaly velké haló a zdaleka ne každému se líbí. Ale víte co? Přesně to Golfu chybí. Octavia cílí na vaše emoce, a je dobře známo, že i negativní jsou v důsledku dobré. A navíc když se na přední část kouknete z boku, jsou to právě dělená světla a agresivně tvarovaný nárazník, čemu sportovní ambice věříte nejvíc.

[su_note note_color="#c4c4c2"]

Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 aneb Souboj ostrých čtyřkolek

_DSC2572 copy

Peugeot rozhodně umí dělat auta líbivá. Ostatně francouzské značky vždy věděly, jak je design důležitý. Škoda že se Peugeot nevyhnul až přílišné snaze o dramatičnost, protože polep a obrovské koncovky výfuku jízdní vlastnosti nevylepšují.

Hyundai se ani nesnaží maskovat, že si řadu designových prvků pro první ostrý hatchback vypůjčil od konkurence. Například do očí bijící červená linka je slušivá, ale ne originální. To však nemůže pokazit celkový dojem, který je prostě vynikající. Dost velkou zásluhu má také světle modrá pastelová barva, jež autu mimořádně sluší.

Největší ochotou k zatáčení se pochlubil Hyundai, následovaný Peugeotem a Volkswagenem. Octavia je zase stabilnější ve vysokých rychlostech Největší ochotou k zatáčení se pochlubil Hyundai, následovaný Peugeotem a Volkswagenem. Octavia je zase stabilnější ve vysokých rychlostech

Na mosteckém okruhu jsme nezajížděli pouze rychlá kola, ale také sprinty měřené pomocí GPS přístroje VBOX Racelogic. Sluší se podotknout, že povrch okruhu byl vlhký a v průběhu testování osychal. Lehkým zklamáním byly výkony obou koncernových aut ve sprintu z nulové rychlosti, třebaže sdílejí stejnou pohonnou jednotku, ale také elektrohydraulický závěr předního diferenciálu. Ani s vypnutou stabilizací, respektive protiprokluzem, se nebylo možné dynamicky rozjet, jelikož systém do prokluzu předních kol stejně zasahoval a motor dusil. Výsledkem byly poněkud nevyvážené, lehce uskákané rozjezdy, které ve skutečnosti mají být chloubou sportovně orientovaných aut. Člověk se těžko bránil myšlence, co za hru s námi výrobci hrají.

Proč se vydat do Mostu? style=soft box_color=#000000

historic sports car 3

Mostecký okruh bude dějištěm řady zajímavých závodů cestovních vozů, formulí, trucků a na své si přijdou i příznivci klasických monopostů v rámci The Most Historic Grand Prix, v Mostě je přivítají o víkendu 22. až 24. června. Divácky atraktivní je především série FIA Masters F1, v níž změří síly monoposty F1 zlatého věku vyrobené od roku 1966 do roku 1985. Vozy jsou rozděleny do jednotlivých tříd pojmenovaných podle dobových ikon. Třída Jackie Stewart class zahrnuje vozy postavené před rokem 1972, třída Emerson Fittipaldi class vozy postavené po roce 1972 bez přísavného efektu podvozku, třída Patrick Head class vozy postavené po roce 1972 s přísavným efektem podvozku a třída Niki Lauda class pak vozy postavené po roce 1972 s plochým podvozkem. The Most Historic Grand Prix nabídne vedle série FIA Grand Prix i další úchvatné speciály. V sérii DRM Klassik, zahrnující vozy vyrobené v letech 1972 až 1982, diváci uvidí například legendární vozy BMW 3.0 CSL, Porsche 911 Carrera, BMW M1 nebo monstra skupiny 5 – Porsche 935, Ford Capri Turbo a řadu dalších. Vedle nablýskaných formulí a speciálů z DRM Klassik se dočkají obdivu motoristických nadšenců i další krásné veterány, jež zastupují čtyři po celé Evropě populární série: FIA Masters Historic Sports Car Championship, Gentlemen Drivers Pre-66 GT, Masters Pre-66 Touring Cars a oblíbené HAIGO, jež zahrnuje formule i cestovní vozy bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí.

Hyundai byl ve srovnání s těmito dvěma vozy úplně jiná káva. Po druhém rozjezdu už řidič přesně věděl, co a jak. Nicméně nejlépe obstál Peugeot, který kromě nesmyslně malých budíků, na něž přes volant téměř nevidíte, nabídl nejsportovnější a nejplynulejší akceleraci z klidu. Je s podivem, že francouzské automobilky vyrábí tak dobře vyvážené, jezdivé, pohledné ostré hatchbacky, a zároveň jsou schopné předvést až školácké minely. V případě 308 GTi jde o chod řadicí páky. Zatímco koncernové vozy, ale také Hyundai nabízí skvěle vymezené kulisy s krátkými drahami, Peugeot snad použil standardní manuál se zbytečně dlouhými drahami, ve kterých se páka pohybovala s podobnou jistotou jako vařečka zapíchnutá do těsta. Proboha proč? U tak našláplého auta? O moc lepší to není ani v oblasti zvuku motoru. Ani ve sportovním režimu vůz nedokázal nabídnout zajímavý zvukový projev. Jednoznačně nejlepší byla i30N s hutným barytonem a velmi precizně dávkovanými meziplyny. Její vhodně rozmístěné pedály navíc zkušenějším řidičům nahrávají při snaze o meziplyn. Každopádně elektronika umí z každého udělat Prosta, když na to přijde.

kolo (1) Za 19“ disky i30 N Performance najdeme přední kotouče o průměru 345 mm. Vzadu mají 315 mm
kolo (2) Největší přední brzdy má GTi, silný účinek zajišťují 380mm kotouče. Vzadu jsou zase nejmenší, 268mm
kolo (3) Ani Octavia nevybočuje ze standardu 19“ kol, brzdová soustava má stejné parametry jako v Golfu
kolo (4) Za stylovými disky Golfu najdeme brzdový systém s kotouči o průměru 340 mm, vzadu pak 310 mm

Dynamické rozjezdy také poskytly skvělou příležitost, jak otestovat brzdovou soustavu. Ani v jednom případě nejsou koncipované pro delší ostrou jízdu na okruhu, takže poměrně brzy začaly vadnout. Peugeot a Octavia se při prudkém brzdění dost vlnily, třebaže jízdní stopu i nadále držely výtečně. Nejstabilnějším vozem na brzdách byl Hyundai i30N, zdárně mu sekundoval Golf, jenž oproti Octavii těžil z kratšího rozvoru. Brzdný účinek je ve všech případech možné hodnotit jako velmi dobrý, pocitově nejostřejší (a tedy na okruh nejvhodnější) je Hyundai a Peugeot.

A vítězem se stává...

Na okruhu se utkaly vlastně pouze dva stroje. Koncern byl lehce hendikepován nižším výkonem, což bylo znát zejména na rovinkách. Zpočátku, dokud trať byla ještě dost navlhlá, také nedokázaly tak dobře přenášet výkon mezi jednotlivými koly. Třebaže systém VAQ je vysoce sofistikovaná záležitost, jak Peugeot, tak Hyundai s poctivým „železem“ danou situaci zvládaly o poznání lépe, což se týká i pocitu v řízení. Nastavení podvozku Volkswagenu i Škody je více posunuto směrem ke každodenní použitelnosti, ta však při tomto srovnání nebyla hlavním kritériem.

motor (3) PEUGEOT 308 GTi: 200 kW, 330 Nm, 0–100 km/h za 6,0 s, 6,6 l/100 km, 820 000 Kč
motor (5) ŠKODA OCTAVIA RS 245: 180 kW, 370 Nm, 0–100 km/h za 6,6 s, 6,6 l/100 km, 781 900 Kč
motor (7) VW GOLF GTI PERFORMANCE: 180 kW, 370 Nm, 0–100 km/h za 6,2 s, 6,0 l/100 km, 752 900 Kč
motor (1) HYUNDAI i30N PERFORMANCE: 202 kW, 378 Nm, 0–100 km/h za 6,1 s, 7,1 l/100 km, 779 900 Kč

Hyundai dominoval nad francouzským hot hatchem především vyšším točivým momentem, který byl rozhodujícím faktorem především při výjezdech ze zatáček. Díky rozpěře v zavazadelníku varianty Performance se Hyundai i30N v zatáčkách také méně kroutil. Zde pocitově nejvíce zaostávala Octavia, což je ale poměrně logické.

Ostré hatchbacky nejsou primárně určeny na okruhové dovádění, ale bylo mimořádně zajímavé zjistit, jak se testované vozy chovají na samotném limitu svých možností. Ani v jednom z nich jsme se mezi obrubníky mosteckého okruhu nenudili, ve všech případech jde o auta s odpovídající sportovní výbavou, jako jsou například kvalitní sedadla.

Jak mostecká trať osychala, koncernové modely znatelně zrychlovaly. Na suchu už ne tak těsné spojení řidiče s vozem tolik nevadilo, na tempo prvních dvou se však zcela nedotáhly Jak mostecká trať osychala, koncernové modely znatelně zrychlovaly. Na suchu už ne tak těsné spojení řidiče s vozem tolik nevadilo, na tempo prvních dvou se však zcela nedotáhly

Vítěz je však jen jeden. Celý tým se na konci dne shodl, že co do jízdních vlastností a připravenosti k okruhovým radovánkám je s náskokem nejlepší Hyundai i30N, který nejen nabízí nejvyšší výkon, ale také skvěle vyvážený podvozek, tuhé šasi, opravdu dobře umístěné pedály a přesnou převodovku. Lehkonohý Peugeot je proti korejskému vozu komfortnější a ležérnější, ovšem pokud řidič chce, umí se rychle dostat do role zatraceně rychlého automobilu. Jen škoda několika výše zmiňovaných přehmatů. Octavia není pravým ostrým hatchbackem, spíše je víceúčelovým rychlým dopravním prostředkem, který umí potěšit i nadšeného řidiče. Sesterský Golf GTI je na tom podobně, jenže od verze Performance jsme na okruhu očekávali více jízdních zážitků, kterých první dva jmenované modely nabízejí o něco více. I s ohledem na fakt, že testovaný Golf GTI Performance stál s výbavou přes milion korun. Vítězný Hyundai je o čtvrt milionu levnější…

[su_note note_color="#c4c4c2"]

Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem

Kombíky

Závěr

Hyundai: Nejostřejší, a tudíž dnes nejlepší kombinaci motoru, podvozku a řízení nabízí i30N. Investice do balíčku Performance by měla být pro zájemce povinná.

Peugeot: Sportovní geny v 308 GTi jsou jasně patrné a díky nízké hmotnosti v zatáčkách drží slušné tempo. Sráží jej ale několik zbytečných chyb.

Škoda: Bronz patří Octavii RS 245 zejména díky prostornému interiéru a slušnému komfortu, na okruhu však za první dvojicí jasně zaostává.

Volkswagen: Dobře namíchaná směs každodenní použitelnosti a sportovních ambicí v celkovém hodnocení stačí, byť těsně, jen na čtvrté místo.

[wpsm_comparison_table id="623" class=""]

Text: Jiří Švamberk a Aleš Jungmann

Foto: Martin Mičánek a Václav Novák

15676Původně vyšlo v magazínu Auto Motor a Sport. Právě vychází nové číslo 6/2018, ve kterém si přečtete jízdní dojmy ze sportovního SUV Lamborghini Urus a elektrické Tesly Model 3 nebo duel nejnovějšího BMW M5 a Mercedesu-AMG E 63 s. Magazín Auto Motor a Sport seženete u všech dobrých prodejců tisku.

[su_hello-bank-calculator]

Jarda (neregistrovaný)
Taky by mě spíše zajímal test I30N s Golf R nebo Mercedes GLA 45 a ne tam dávat slabší nebo vetší a těžší auta.
Michal (neregistrovaný)
Souhlasim, ze Leon Cupra by do testu byla zajimavejsi volbou. Ja jsem z vymeny Cupry 280 za I30N sice spokojeny, ale musim zcela jiste rict, ze Cupra je mnohem rychlejsi (jak pocitove, tak na cas). Motor I30N neni zdaleka tak tocivy a nema takovy zatah nad 4K otacek. Zcela jiste to neni rozdil 5koni (pocitove tak 50). Tam kde Cupra jede 150kmh tam i30ka teprv 130kmh a dal se rozdily jen zvetsuji (nad 200 i30ka zrychluje uz pomalu, zato Cupra leti do 250ti jako nic). Do 100kmh je to v pohode a oba jsou zhruba nastejno (obe auta maji manualni prevodovku). Skoda ze i30 nema ten 2.0 tsi od Audi co je v Seatu :) pak by to bylo idealni auto a klidne bych si za nej 100k priplatil.
Ja. Kar (neregistrovaný)
Na mne působil asi nejlíp interiér Golfa a Hyundai. Až budu nahrazovat auto tak bude i30N v první pětce určitě. Čím víc o tom autě čtu, tím víc ho chci.
Lukaščuk (neregistrovaný)
Luxusně rozmetala i30N tu oktávku, na tohle jsem čekal kdo bude první a takhle jí veřejně sundá, za mě moc pěknej test :)
Erik (neregistrovaný)
Golfa erko nejde srovnávat s klasickými gti. Myslím že,korejský zázrak je velmi podařený gti. Jsem majitel Kia a jsem spokojený a podotýkám že jsem majitel i té slavné Octavie a manželka má Fabii.
Josef Novák (neregistrovaný)
Kdyby aspon srovnavali k tomu Hnujdaji aspon neco poradnyho a ne tohle pokud VW tak bych misto GTI dal testovat normalni R pak Toyotu Yaris GRMN a Leon Cupra ale to by vlastne Hnujde prohral tak proto no jo
Milan Buchta (neregistrovaný)
Rozhodně bych si pořídil i30n. Přeci jen kdo ne? Bezkonkurenční design, lepší cena, lepší výbava. Tady není co řešit. Zkrátka Hyundai chrlí jeden skvost za druhým !
Bedřich (neregistrovaný)
Kdybych si musel zvolit, tak bych šel do Hyundai i30. Vypadá snad nejlíp i ten výkon je parádní a cenově určitě nejzajímavější.
koxxx (neregistrovaný)
za mě Hnůjdaj je auto bez svého nápadu vše okopčí a co se týče životnosti aut propadák jako KIA za ty prachy raději jeté Evo :-)
Patrik Škrtil (neregistrovaný)
i30n..., jasný vítěz, jak jinak. Koho to ještě překvapuje? Pokud někdo sleduje tuto Korejskou automobilku, musí mi dát za pravdu, že poslední dobou chrlí jednu topovku za druhou :)
Milan (neregistrovaný)
Hm všechny vypadají dobře,ale nejvíc mě zaujala i30n. Vzhled, výkon, cena za mě topovka.
Luky (neregistrovaný)
hyundai je pekáč hnusnej ,vždycky byl a vždycky bude .nekvalitní křáp.Ješte to prezentujou jako český auto fuj hnus ostuda .
pesfilipes (neregistrovaný)
Tady mluví všechno samo za sebe, tvrdá dřina konečně sklízí úspěch, čekal jsem kdy hyundai vytasí něco sportovního!
Samusam (neregistrovaný)
No to je jasný ze Hnujde musi byt nejlepší když všechny složky v Cr dostanou Hnujde za výrobní cenu....nemám Octavku ani Peugeot a ani Vw. Jen prostě je celý článek pripraven aby opět veřejnost neměla pochyby. I30 jsem jezdil na Nurburingu a byl to to děs. Automat přestal fungovat a auto mělo najeto 5000km
Honza Urban (neregistrovaný)
ajéje, článek super, výsledky pro mě taky, jelikož hyundai fandím, ale čekám nějaké velké urážky od fandů oktávek, protože tohle jim je očividně proti srsti..
Jindra Poláček (neregistrovaný)
To je snad první článek kde se nechválí octávka. Příjemné překvapení s i30 N. Kámoš jí má a pěje jen samou chválu asi na to něco bude když předběhlo i zmiňovanou škodovku.
Jiří (neregistrovaný)
Po přečtení tohoto testu omdlela vzteky minimálně polovina fanatických obdivovatelů Octavie, kteří si neumí přiznat, že nemají nejlepší auto na světě.
SCHROJF (neregistrovaný)
Interiéry vozů koncernu VW jsou tradičně na velmi vysoké úrovni. Proti konkurentům nám však u Škody Octavia RS 245 schází emoční náboj, který by tuto verzi výrazněji odlišil od „civilních“ provedení...A v hodnotení dostane za interiér najviac bodov 10??? Trošku divné, nie?
Stan (neregistrovaný)
Chybí mi a to dost, naměřené hodnoty. Časy sprintů, naměřené metry brzdné dráhy, zajetý čas na okruhu. Krapet zbytečně jste do testu zařadili Octavii, lépe by tam pasovala třeba Cupra 280, která by se výkonově shodovala s i30N a lépe by ho prověřila.
Rene Horacek (neregistrovaný)
Je to jenom muj dojem ze si tady Žondé dlouhodobe plati reklamu?
  • Našli jste v článku chybu?