V dnešní SUV době se může zdát, že hatchbacky u řidičů ztrácejí na popularitě. Naštěstí, vzhledem k aktivitě automobilek v segmentu ostrých hatchbacků, to ale na žádný úpadek nevypadá. Nejnovějším přírůstkem mezi ostrými hatchbacky, o kterém mluví motoristická veřejnost častěji než momentální vláda v demisi o snižování daní, je nový Hyundai i30N. Ten sice žádného respektovaného předchůdce nemá, avšak byl postaven bývalými zaměstnanci divize BMW M, kteří navíc mohli těžit z poznatků, které značka Hyundai posbírala za dobu působení v mistrovství světa v rallye kategorie WRC. V tomto světle není zase až tak překvapující, jak suverénně si i30N vede, a to i proti daleko zvučnějším jménům.
Do srovnávacího testu jsme přizvali Golf GTI v provedení Performance, který zde zastupuje starou školu. A přestože je často mylně považován za zakladatele kategorie ostrých hatchbacků, rozhodně je tím vozem, kterému vděčíme za to, že tento specifický segment neskončil v propadlišti dějin. Před začátkem srovnávacího testu to byl právě Golf GTI, který byl pasován do role favorita. Ztížit pozici mu měl Peugeot 308 GTi, jenž konečně po letech dokázal úspěšně navázat tam, kde model 306 GTi skončil. A v neposlední řadě se na setkání objevila také tuzemská Octavia RS 245, která rozhodně nepatří mezi typické zástupce ostrých hatchbacků (už jen kvůli karoserii liftback). Ale znáte to, vždycky se v partě objeví někdo, kdo do ní úplně nepatří, ale je s ním o to větší zábava.
Čtyři z jiného těsta
Hodnotit vzhled automobilů je vždy trochu ošemetná záležitost nebo jde o oblast striktně individuální, jenže nelze se ubránit dojmu, že Volkswagen se opět až příliš snažil, aby jeho ikona vypadala dokonale. Jen málokdo o tomto autě řekne, že není přitažlivé. Ono totiž je, a to dost. Je jako superhvězdná Claudia Schifferová, která také vždy byla krásná, nicméně přece jen jí chyběla jiskra a smyslnost, jakou oplývala například Tatjana Patitzová. A přesně tak působí Golf GTI. Čím déle se na něj díváte, tím více automaticky akceptujete, že je vizuálně hezký. Tečka. Nic víc.
To Octavia lidi provokuje, vzbuzuje jejich reakce, ať už pozitivní či negativní. Její dělené světlomety vyvolaly velké haló a zdaleka ne každému se líbí. Ale víte co? Přesně to Golfu chybí. Octavia cílí na vaše emoce, a je dobře známo, že i negativní jsou v důsledku dobré. A navíc když se na přední část kouknete z boku, jsou to právě dělená světla a agresivně tvarovaný nárazník, čemu sportovní ambice věříte nejvíc.
[su_note note_color="#c4c4c2"]
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 aneb Souboj ostrých čtyřkolek
Peugeot rozhodně umí dělat auta líbivá. Ostatně francouzské značky vždy věděly, jak je design důležitý. Škoda že se Peugeot nevyhnul až přílišné snaze o dramatičnost, protože polep a obrovské koncovky výfuku jízdní vlastnosti nevylepšují.
Hyundai se ani nesnaží maskovat, že si řadu designových prvků pro první ostrý hatchback vypůjčil od konkurence. Například do očí bijící červená linka je slušivá, ale ne originální. To však nemůže pokazit celkový dojem, který je prostě vynikající. Dost velkou zásluhu má také světle modrá pastelová barva, jež autu mimořádně sluší.
Na mosteckém okruhu jsme nezajížděli pouze rychlá kola, ale také sprinty měřené pomocí GPS přístroje VBOX Racelogic. Sluší se podotknout, že povrch okruhu byl vlhký a v průběhu testování osychal. Lehkým zklamáním byly výkony obou koncernových aut ve sprintu z nulové rychlosti, třebaže sdílejí stejnou pohonnou jednotku, ale také elektrohydraulický závěr předního diferenciálu. Ani s vypnutou stabilizací, respektive protiprokluzem, se nebylo možné dynamicky rozjet, jelikož systém do prokluzu předních kol stejně zasahoval a motor dusil. Výsledkem byly poněkud nevyvážené, lehce uskákané rozjezdy, které ve skutečnosti mají být chloubou sportovně orientovaných aut. Člověk se těžko bránil myšlence, co za hru s námi výrobci hrají.
Mostecký okruh bude dějištěm řady zajímavých závodů cestovních vozů, formulí, trucků a na své si přijdou i příznivci klasických monopostů v rámci The Most Historic Grand Prix, v Mostě je přivítají o víkendu 22. až 24. června. Divácky atraktivní je především série FIA Masters F1, v níž změří síly monoposty F1 zlatého věku vyrobené od roku 1966 do roku 1985. Vozy jsou rozděleny do jednotlivých tříd pojmenovaných podle dobových ikon. Třída Jackie Stewart class zahrnuje vozy postavené před rokem 1972, třída Emerson Fittipaldi class vozy postavené po roce 1972 bez přísavného efektu podvozku, třída Patrick Head class vozy postavené po roce 1972 s přísavným efektem podvozku a třída Niki Lauda class pak vozy postavené po roce 1972 s plochým podvozkem. The Most Historic Grand Prix nabídne vedle série FIA Grand Prix i další úchvatné speciály. V sérii DRM Klassik, zahrnující vozy vyrobené v letech 1972 až 1982, diváci uvidí například legendární vozy BMW 3.0 CSL, Porsche 911 Carrera, BMW M1 nebo monstra skupiny 5 – Porsche 935, Ford Capri Turbo a řadu dalších. Vedle nablýskaných formulí a speciálů z DRM Klassik se dočkají obdivu motoristických nadšenců i další krásné veterány, jež zastupují čtyři po celé Evropě populární série: FIA Masters Historic Sports Car Championship, Gentlemen Drivers Pre-66 GT, Masters Pre-66 Touring Cars a oblíbené HAIGO, jež zahrnuje formule i cestovní vozy bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí.
Hyundai byl ve srovnání s těmito dvěma vozy úplně jiná káva. Po druhém rozjezdu už řidič přesně věděl, co a jak. Nicméně nejlépe obstál Peugeot, který kromě nesmyslně malých budíků, na něž přes volant téměř nevidíte, nabídl nejsportovnější a nejplynulejší akceleraci z klidu. Je s podivem, že francouzské automobilky vyrábí tak dobře vyvážené, jezdivé, pohledné ostré hatchbacky, a zároveň jsou schopné předvést až školácké minely. V případě 308 GTi jde o chod řadicí páky. Zatímco koncernové vozy, ale také Hyundai nabízí skvěle vymezené kulisy s krátkými drahami, Peugeot snad použil standardní manuál se zbytečně dlouhými drahami, ve kterých se páka pohybovala s podobnou jistotou jako vařečka zapíchnutá do těsta. Proboha proč? U tak našláplého auta? O moc lepší to není ani v oblasti zvuku motoru. Ani ve sportovním režimu vůz nedokázal nabídnout zajímavý zvukový projev. Jednoznačně nejlepší byla i30N s hutným barytonem a velmi precizně dávkovanými meziplyny. Její vhodně rozmístěné pedály navíc zkušenějším řidičům nahrávají při snaze o meziplyn. Každopádně elektronika umí z každého udělat Prosta, když na to přijde.
Dynamické rozjezdy také poskytly skvělou příležitost, jak otestovat brzdovou soustavu. Ani v jednom případě nejsou koncipované pro delší ostrou jízdu na okruhu, takže poměrně brzy začaly vadnout. Peugeot a Octavia se při prudkém brzdění dost vlnily, třebaže jízdní stopu i nadále držely výtečně. Nejstabilnějším vozem na brzdách byl Hyundai i30N, zdárně mu sekundoval Golf, jenž oproti Octavii těžil z kratšího rozvoru. Brzdný účinek je ve všech případech možné hodnotit jako velmi dobrý, pocitově nejostřejší (a tedy na okruh nejvhodnější) je Hyundai a Peugeot.
A vítězem se stává...
Na okruhu se utkaly vlastně pouze dva stroje. Koncern byl lehce hendikepován nižším výkonem, což bylo znát zejména na rovinkách. Zpočátku, dokud trať byla ještě dost navlhlá, také nedokázaly tak dobře přenášet výkon mezi jednotlivými koly. Třebaže systém VAQ je vysoce sofistikovaná záležitost, jak Peugeot, tak Hyundai s poctivým „železem“ danou situaci zvládaly o poznání lépe, což se týká i pocitu v řízení. Nastavení podvozku Volkswagenu i Škody je více posunuto směrem ke každodenní použitelnosti, ta však při tomto srovnání nebyla hlavním kritériem.
Hyundai dominoval nad francouzským hot hatchem především vyšším točivým momentem, který byl rozhodujícím faktorem především při výjezdech ze zatáček. Díky rozpěře v zavazadelníku varianty Performance se Hyundai i30N v zatáčkách také méně kroutil. Zde pocitově nejvíce zaostávala Octavia, což je ale poměrně logické.
Ostré hatchbacky nejsou primárně určeny na okruhové dovádění, ale bylo mimořádně zajímavé zjistit, jak se testované vozy chovají na samotném limitu svých možností. Ani v jednom z nich jsme se mezi obrubníky mosteckého okruhu nenudili, ve všech případech jde o auta s odpovídající sportovní výbavou, jako jsou například kvalitní sedadla.
Vítěz je však jen jeden. Celý tým se na konci dne shodl, že co do jízdních vlastností a připravenosti k okruhovým radovánkám je s náskokem nejlepší Hyundai i30N, který nejen nabízí nejvyšší výkon, ale také skvěle vyvážený podvozek, tuhé šasi, opravdu dobře umístěné pedály a přesnou převodovku. Lehkonohý Peugeot je proti korejskému vozu komfortnější a ležérnější, ovšem pokud řidič chce, umí se rychle dostat do role zatraceně rychlého automobilu. Jen škoda několika výše zmiňovaných přehmatů. Octavia není pravým ostrým hatchbackem, spíše je víceúčelovým rychlým dopravním prostředkem, který umí potěšit i nadšeného řidiče. Sesterský Golf GTI je na tom podobně, jenže od verze Performance jsme na okruhu očekávali více jízdních zážitků, kterých první dva jmenované modely nabízejí o něco více. I s ohledem na fakt, že testovaný Golf GTI Performance stál s výbavou přes milion korun. Vítězný Hyundai je o čtvrt milionu levnější…
[su_note note_color="#c4c4c2"]
Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem
Závěr
Hyundai: Nejostřejší, a tudíž dnes nejlepší kombinaci motoru, podvozku a řízení nabízí i30N. Investice do balíčku Performance by měla být pro zájemce povinná.
Peugeot: Sportovní geny v 308 GTi jsou jasně patrné a díky nízké hmotnosti v zatáčkách drží slušné tempo. Sráží jej ale několik zbytečných chyb.
Škoda: Bronz patří Octavii RS 245 zejména díky prostornému interiéru a slušnému komfortu, na okruhu však za první dvojicí jasně zaostává.
Volkswagen: Dobře namíchaná směs každodenní použitelnosti a sportovních ambicí v celkovém hodnocení stačí, byť těsně, jen na čtvrté místo.
[wpsm_comparison_table id="623" class=""]
Text: Jiří Švamberk a Aleš Jungmann
Foto: Martin Mičánek a Václav Novák
Původně vyšlo v magazínu Auto Motor a Sport. Právě vychází nové číslo 6/2018, ve kterém si přečtete jízdní dojmy ze sportovního SUV Lamborghini Urus a elektrické Tesly Model 3 nebo duel nejnovějšího BMW M5 a Mercedesu-AMG E 63 s. Magazín Auto Motor a Sport seženete u všech dobrých prodejců tisku.
[su_hello-bank-calculator]