Holden Commodore se loučí ostrou verzí HSV GTSR W1. Má motor z Corvette ZR1

02.02.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Holden Commodore je tradiční australský model. V současné podobě se zadním pohonem ale končí

  • Klasický Commodore se loučí limitovanou edicí HSV GTSR

  • Motor z Corvette ZR1 má výkon až 474 kW (645 k)

  • S vývozem mimo Austrálii se oficiálně nepočítá

  • V říjnu letošního roku se přestanou Holdeny v Austrálii vyrábět úplně

Australský Holden Commodore počítá poslední dny. Koncern General Motors letos zastaví výrobu a Holdeny už bude do Austrálie jen dovážet. Říkáte si, no a co? Z našeho pohledu vlastně nic. Pro Australany však byly Holden Commodore i konkurenční Ford Falcon (ten také končí) jakousi národní ikonou a chloubou.

Holden GTSR (2) HSV GTSR se bude prodávat také jako tradiční pick-up „Ute“. Ten má ale výkon snížený z 645 na 592 koní
Holden GTSR (34) Pokud by na někoho byl sedan GTSR W1 moc, je tu i civilnější verze se slabším motorem. Tam bude i s automatem

Koncern General Motors přestane používat poměrně zastaralou platformu Zeta s pohonem zadních kol a model Commodore přejde na stejný technický základ, jaký bude používat třeba nová generace Opelu Insignia. To bude znamenat pohon předních kol, úspornější motory a patrně i lepší výsledky v bariérových testech. Samozřejmě jde i o peníze. Vývoj se značně zlevní a zrychlí.

Australská automobilka Holden se tak loučí limitovanými edicemi tradičního modelu Commodore, které připravila divize HSV (Holden Special Vehicles). Jedná se o ostrý model HSV GTSR W1 a jeho trochu umírněnou verzi GTSR se „sníženým“ výkonem. Verze GTSR bude dokonce dostupná jako pick-up Holden GTSR Maloo. Ano, i s tradičním pick-upem „Ute“ bude konec.

Doporučujeme: Galerie 16 věcí, které již brzy v automobilovém světě neuvidíme

Zajímavostí je zajisté použitý motor. Vpředu totiž trůní kompresorem přeplňovaný osmiválec LS9 6,2 l z Chevroletu Corvette ZR1, který má ve vrcholném provedení W1 výkon 474 kW (645 k). To je dokonce o 24 kW více, než kolik nabízí nový Mercedes-AMG E63 S. Točivý moment osmiválce v Holdenu má hodnotu 815 Nm.

Holden musel upravit převodovku Tremec TR6060, což je to nejodolnější, co koncern General Motors v osobních autech používá. Úplně nová je dvoukotoučová spojka, motor se musí obejít bez dvouhmotového setrvačníku. Holden plánuje omezit produkci vrcholné verze GTSR W1 jen na asi tři stovky kusů. Každý bude stát okolo 170 000 australských dolarů (asi 3,2 milionu korun).

Vznikne také trochu civilnější provedení GTSR, které bude mít osmiválec LS9 z Corvetty s výkonem redukovaným na 435 kW (592 k). Stejný motor může mít i pick-up Holden GTSR Maloo. Výkon je snížený především proto, aby bylo možné vozy objednávat i s příplatkovým automatem. Pick-up Maloo stojí pod 100 000 dolarů, tedy necelé dva miliony korun. Bohužel se jedná jen o auta určená výhradně pro domácí australský trh.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?