Hackeři si na autonomních vozech smlsnou, varují odborníci

13.09.2016
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Stovky milionů řádků programovacího kódu představují riziko

  • Jakýsi „antivir“ se stane součástí standardní výbavy jako ABS nebo ESP

  • Hacker může vedle krádeže citlivých dat dokonce i ovládat celé auto

Hackerské útoky proti automobilům jsou stále častější. Zatím ale většinou jedná o cílené zásahy se snahou odhalit slabé stránky zabezpečení vozů. V několika zemích se už ale množí případy krádeží aut s bezklíčovým odemykáním, případně se hackerům podaří nabourat do palubního systému vozidla a ukrást citlivá data, například telefonní kontakty a adresy.

Nejohroženější budou autonomní vozy, aspoň si to tedy myslí odborníci z oblasti IT. Systémy autonomních vozů totiž sbírají obrovské množství dat z řady různých senzorů a co nejrychleji je posílají do centrálního „mozku“ auta k dalšímu zpracování. Je to spousta datových informací, jejichž tok by se mohl stát poměrně snadným cílem hackerů.

Čím luxusnější, tím zranitelnější

Koncern FCA Fiat-Chrysler byl nucen svolat do servisu asi 1,4 milionu aut kvůli jedinému hackerskému útoku. Automobilka musela upravit software a zlepšit zabezpečení. David Barzilai, bezpečnostní expert ze společnosti Karamba Security, upozornil v rozhovoru pro brtiský Autocar na to, že luxusní vozy jako Mercedes třídy S, BMW řady 7 nebo Volvo XC90 se systémy částečné autonomní jízdy mají zhruba sto milionů řádek programového kódu. A to představuje značné riziko.

Tip: Tesla v reakci na tragickou nehodu modernizovala Autopilot, víc spoléhá na radar

Že někdo odcizí citlivá data, jako adresy a kontakty, je jedna věc. Ale ohrožena je i samotná funkce a ovládání aut. Právě hackerský útok na vozy koncernu FCA, konkrétně na Jeep Cherokee, ukázal, že lze přes palubní systém nejen ovládat celou přístrojovou desku, ale také převodovku, řízení a brzdy. A to Jeep ani nemá autonomní řízení.

Pro autonomní vozy tak existuje reálné nebezpečí, že může někdo například vysílat falešné signály pro jejich snímače, případně může auto i plně řídit. Hackeři se najčastěji dostanou do vozu přes palubní připojení na internet. Je to vlastně podobné jako se zabezpečením počítačů.

Antivirové programy i pro auta

Automobilky berou zabezpečení svých aut vážně, ale v té obrovské sumě programovacího kódu se vždy objeví nějaká skulinka, kterou mohou hackeři zneužít. Otázka je, jestli bude běžné zabezpečení stačit, nebo jestli se dočkáme toho, že si k novému autu budete muset pořídit za příplatek i pravidelně aktualizovaný antivirový program.

Protože je ale bezpečnost dopravy sledované téma a v ohrožení jsou lidské životy a hmotný majetek, zřejmě se dočkáme několika regulací, které budou zabezpečení aut proti hackerským útokům upravovat. Jako dnes máte v autě povinně pásy, airbag, ABS nebo ESP, možná za pár let budete mít povinně i jakýsi antivir.

Po dlouhém zvažování jsem si konečně pořídila nové studiové monitory a musím říct, že jsem byla nadšená. Myslela jsem si, že to byla skvělá investice, která mi umožní vytvářet ještě kvalitnější skladby. To mi ale vydrželo bohužel jen do chvíle, než mi zloděj vykradl auto, ve kterém jsem celé vybavení mého studia převážela.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?