Nástup elektromobilů je nezadržitelný. Právě dnes se představí sériová verze Jaguaru I-Pace, na autosalonu v Ženevě bude k vidění také elektrický crossover značky Mercedes. S příchodem elektrifikovaných automobilů ovšem nepočítají pouze automobilky samotné, připravují se na něj i další společnosti. Třeba GKN aktuálně testuje elektrickou verzi svého systému Twinster.
Doporučujeme: Za polárním kruhem (nejen) se Škodou Karoq — Sobi, zábava, kýč a zamrzlá příroda
Novinka nese označení eTwinster, přičemž v sobě kombinuje elektromotor o výkonu 120 kW, dvoustupňovou převodovku a spojky systému Twinster nahrazující nápravový diferenciál. Tato celá jednotka je schopna pohánět vůz do rychlosti 250 km/h, přičemž ji lze použít jak coby samostatný motor, tak jako přídavný pohon doplňující spalovací motor.
GKN aktuálně testuje první prototypy. Jedním z nich je Volvo XC90 T8, které už z výroby má na zadní nápravě elektromotor. Řešení eTwinster je ovšem o 15 % menší, o 10 % lehčí a umí aktivně dělit točivý moment mezi kola. Právě kompaktní rozměry mají být jedním z hlavních benefitů. GKN tvrdí, že ve srovnatelném výkonu aktuálně nikdo nic menšího nabídnout nedokáže.
Dalším testovacím prototypem je Mercedes-AMG GLA 45. Původní systém pohonu všech kol zde byl demontován a na zadní nápravu se opět nastěhovala jednotka eTwinster. GKN ale upravilo i pohon přední nápravy, kam nainstalovalo klasický Twinster. Jinak řečeno, systém, který vůbec poprvé nabídl Evoque a který teď známe především díky nasazení u Focusu RS, má tento Mercedes vpředu. Na Mercedesu bylo celkově potřeba změnit 1340 dílů, ale výsledek může stát za to. Německý crossover totiž získal schopnost aktivně dělit točivý moment pro každé kolo zvlášť. A to bude v zatáčkách znát více než dost.
Doporučujeme: Nový Ford Focus zhubne 50 kg. Vrcholné RS nabídne 400 koní, ale bude to hybrid
Kdy se dočkáme nasazení systému GKN eTwinster v praxi, to zatím tato společnost neprozradila. Už teď je ale dobře vidět, jakým směrem se budou automobily dále ubírat. Protože je elektromotor poměrně výkonný, může hybridní vůz vybavený tímto systémem jezdit také v čistě elektrickém režimu a to se v současné době počítá. Zároveň přítomnost elektromotoru přinese bleskové reakce na přidání plynu a lepší dynamiku. Vůbec bychom se nedivili, kdyby právě tuto věc dostal připravovaný Focus RS nové generace.
GKN zmiňuje ve své tiskové zprávě ještě jednu zajímavou věc. V rámci testů vznikl prototyp BMW M3, který dostal na zadní nápravu klasický systém Twinster. Zatímco ve Focusu RS nebo v Jaguaru E-Pace slouží Twinster pro sekundární pohon, v případě M3 je využit pro primární pohon. Bude zajímavé sledovat, jak Twinster u této německé zadokolky dopadne. Mohl by to totiž pomoci snížit spotřebu. Vzpomínáte na zprávy o tom, že kvůli novému cyklu a produkci emisí má být M3 z prodeje staženo?