Společnost Gebrüder Weiss od počátku roku 2020 používá dva nákladní vozy poháněné zkapalněným zemním plynem (LNG - Liquefied Natural Gas). Vozidla jezdí denně na trase mezi německým Löhne a rakouským Salzburkem.
„Za jeden rok by nasazení kamionů mělo omezit emise oxidu uhličitého přibližně o 53 tun. V Gebrüder Weiss nyní používáme celkem pět nákladních vozidel na plyn a do budoucna budou přibývat další,“ říká ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR Jan Kodada.
Zkapalněný zemní plyn se vyznačuje velmi vysokou hustotu energie a je výrazně méně škodlivý vůči životnímu prostředí. V porovnání s běžnou motorovou naftou se emise sníží na minimum, což je výhodné především ve městech s velkým objemem provozu. Ve srovnání s naftou jsou emise oxidu dusnatého nižší o 70 %, emise nemetanových uhlovodíků o 90 % a emise pevných částic na 99 %.
Vozy poháněné zemním zkapalněným plynem mají dojezd až 1600 km. Síť čerpacích stanic pro LNG je ovšem v Evropě stále nedostatečná. To by se mělo v dohledné době změnit, odpovědné evropské orgány totiž vnímají výhody využívání zemního plynu v dopravě, a proto podporují budování této sítě. Do roku 2025 plánují její rozšíření, a to tak, aby umožnila tankování každých 400 km.
„Možnosti tankování LNG jsou nyní velmi omezující. Například na námi využívané trase jsou pouze dvě čerpací stanice a zastávky u nich se musí dobře naplánovat. Kromě tohoto malého nedostatku jsme s provozem obou vozidel velmi spokojeni,“ říká oblastní manažer mezinárodních přeprav GW v Salcburku Erich Parth.