Galerie: Sedm generací BMW řady 5 od roku 1972 po současnost

14.10.2016
2 nové názory
Autor: Redakce Autobible

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Klikněte na galerii pro větší zobrazení

  • Výroba BMW 5 začala v srpnu 1972 modelem E12

  • Je to první BMW, které se označovalo jako „řada“ s číslem

  • Vůz s pořadovým číslem 5 000 000 byl vyroben v lednu 2008

  • Šesté generace F10 se prodaly více než dva miliony

BMW řady 5 patří mezi nežádanější a nejoblíbenější vozy v historii německé automobilky. Pojďme si v souvislosti s odhalením nejnovější generace BMW řady 5 G30 připomenout alespoň stručně jeho bohatou historii – slovem a hlavně obrazem.

První model s označením „řada 5“ se představil v roce 1972. Jednalo se o nástupce nové generace moderních BMW, která byla označována jako „Nová Řada“. Z nich vzešla i pozdější řada 3 a řada 7. BMW řady 5 bylo také první auto, které BMW pojmenovalo číselným označením „řady“.

První generace řady 5 s interním kódem E12 se vyráběla do roku 1984 a vzniklo téměř 700 000 kusů. Pod kapotou byly řadové čtyřválce i šestiválce, vozy pro americký a japonský trh mohly mít i automatickou převodovku. Sportovní model M535i položil základy budoucí ikoně M5.

Druhá generace BMW řady 5 nesla označení E28. V letech 1981 až 1988 vzniklo více než 722 000 kusů. Poprvé se pod kapotou objevil naftový motor. V nejlevnějším provedení BMW 518 pracoval naopak poslední čtyřválec s karburátorem. Prvně přišel plnohodnotný model BMW M5 s řadovým šestiválcem.

Třetí generace řady 5 nesla označení E34 a vyráběla se v letech 1987 až 1996. Poprvé se v nabídce objevuje kombi Touring, osmiválec a také pohon všech kol. Verze BMW M5 se objevuje i v karoserii kombi. Zajímavostí z této éry je třeba prototyp kabrioletu M5 nebo hybridního pohonu. Ty se ale do výroby nikdy nedostaly.

Doporučujeme: 26 západních ojetin, které zaplavily náš trh těsně po revoluci

Čtvrtá generace BMW řady 5 s označením E39 přišla v září 1995 a vyráběla se do dubna 2004. Model dostal elektronicky ovládaný plyn a poprvé také čtyřválcový turbodiesel. Vrcholnou verzi M5 poháněl osmiválec. Už ji zase nebylo možné koupit ve verzi kombi, ačkoliv prototyp M5 Touring postaven byl.

Pátá generace řady 5 typu E60 se vyráběla v letech 2003 až 2010. Prvně přišel přeplňovaný benzinový motor (řadový šestiválec 3,0 l) v modelu BMW 535i a šestistupňový automat. Pod kapotou se také objevuje dvěma turby přeplňovaný diesel v modelu 535d. Vrcholná verze BMW M5 dostala atmosférický desetiválec s převodovkou SMG. V počtu 1025 kusů vzniklo i kombi M5 a v USA se prodalo pár kusů s unikátní manuální převodovkou, která se k M5 normálně nenabízela.

Šestá generace BMW řady 5 s označením F10 se začala vyrábět 7. ledna 2010 a nyní její výroba dobíhá, než bude nahrazena novou generací. Je to poslední řada 5, kterou bylo možné pořídit s atmosférickým benzinovým motorem. Pod kapotu se poprvé nastěhoval přeplňovaný benzinový čtyřválec (1,6 a 2,0 l) a verze M5 dostala prvně přeplňovaný motor – V8 4,4 l. K sedanu a kombi přibyl i crossover BMW řady 5 GT.

Mr Kva (neregistrovaný)
BMW je nejhorší plečka na světě a Renocar nejhorší servis v Evropě
Adam (neregistrovaný)
BMW 5 GT není crossover a BMW F10 pod svou kapotou rozhodně nemělo 1,6ku
  • Našli jste v článku chybu?