Blíží se třicáté výročí sametové revoluce, což je zajímavá příležitost zavzpomínat na tehdejší dobu. Pokud jde o auta, možnosti zdaleka nebyly takové jako dnes. Auta byla vzhledem k platům běžným v roce 1989 výrazně dražší. Platilo to jak o zcela nových vozech (ty si můžete připomenout v našem starším článku níže), tak logicky o ojetinách.
Kromě nabídky ojetin jako takových se od roku 1989 dost výrazně změnil i způsob, jakým lze ojetá auta nabízet a kupovat. Dnes stačí zavítat na internet. Třeba na serveru Bazoš.cz najdete v sekci Auto přes 300 000 položek. Nic takového před třiceti lety neexistovalo. Jednou z mála možností byly inzeráty v tištěných médiích, například v tehdejším Světě motorů.
Ukázku toho, co prostřednictvím Světa motorů ročníku 1989 lidé nabízeli k prodeji, najdete v přiložené galerii. V některých případech jde o dnes opravdu nemyslitelné částky, kdy třeba Peugeot 309 GLD stál 280 tisíc československých korun (což znamenalo 88 průměrných platů). Jindy ale jde o nabídky, které už se nikdy opakovat nebudou. Kdo by ostatně dnes prodával původní Škodu Felicia (bez koroze) za 22 tisíc, že ano.
V galerii najdete u některých ojetin také ceny, které jsme na základě průměrné hrubé mzdy 3170 Kčs v roce 1989 a 34 105 Kč v roce 2019 přepočítali do současné podoby. Samozřejmě novodobý ekvivalent nelze brát úplně stoprocentně, bavíme se o hrubých mzdách, ale pro představu poslouží více než dobře. Třeba zmíněný Peugeot 309 GLD by dnes podle tehdejších poměrů stál zhruba tři miliony korun.
Zdroj: Svět motorů, ročník 43