Galerie: Připomeňte si, jaké ojetiny se v listopadu 1989 objevovaly v dobových inzerátech

6 nových názorů
  • V roce 1989 jste si nemohli příliš vybírat. Ani pokud šlo o nákup nového voz, ani v případě nákupu ojetiny 

  • Mezi inzeráty ojetých vozů se tehdy objevovaly z dnešního pohledu velmi zajímavé exempláře. Třeba původní Škoda Felicia za 22 000 Kčs 

  • Pořídit jste si mohli i motocykly. Třeba extrémní Kawasaki GPZ 600 za 145 000 Kčs, což by dnes znamenalo 1,5 milionu 

Blíží se třicáté výročí sametové revoluce, což je zajímavá příležitost zavzpomínat na tehdejší dobu. Pokud jde o auta, možnosti zdaleka nebyly takové jako dnes. Auta byla vzhledem k platům běžným v roce 1989 výrazně dražší. Platilo to jak o zcela nových vozech (ty si můžete připomenout v našem starším článku níže), tak logicky o ojetinách.

Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Přečtěte si také:

Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější

Kromě nabídky ojetin jako takových se od roku 1989 dost výrazně změnil i způsob, jakým lze ojetá auta nabízet a kupovat. Dnes stačí zavítat na internet. Třeba na serveru Bazoš.cz najdete v sekci Auto přes 300 000 položek. Nic takového před třiceti lety neexistovalo. Jednou z mála možností byly inzeráty v tištěných médiích, například v tehdejším Světě motorů.

Ukázku toho, co prostřednictvím Světa motorů ročníku 1989 lidé nabízeli k prodeji, najdete v přiložené galerii. V některých případech jde o dnes opravdu nemyslitelné částky, kdy třeba Peugeot 309 GLD stál 280 tisíc československých korun (což znamenalo 88 průměrných platů). Jindy ale jde o nabídky, které už se nikdy opakovat nebudou. Kdo by ostatně dnes prodával původní Škodu Felicia (bez koroze) za 22 tisíc, že ano.

V galerii najdete u některých ojetin také ceny, které jsme na základě průměrné hrubé mzdy 3170 Kčs v roce 1989 a 34 105 Kč v roce 2019 přepočítali do současné podoby. Samozřejmě novodobý ekvivalent nelze brát úplně stoprocentně, bavíme se o hrubých mzdách, ale pro představu poslouží více než dobře. Třeba zmíněný Peugeot 309 GLD by dnes podle tehdejších poměrů stál zhruba tři miliony korun.

Zdroj: Svět motorů, ročník 43

Libor (neregistrovaný)
V roce 89 snad Felicie ještě nebyla! Opravdu "fundovaná" slátanina! Hanebné
Libor (neregistrovaný)
Pochybuji o inteligenci autora této slátaniny! Ideologické hlouposti mu asi zatemnily mozek! To bude asi tím, že se blíží výročí! To však není důvod psát takové nemravnosti! Proč jsou všichni novináři tak hloupí? Asi jim ta "hloupost" sype víc, než solidní rozbor!
  • Našli jste v článku chybu?