[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Hyundai je mladá automobilka, letos slaví teprve 50. výročí
-
Na úplném počátku výroby korejských modelů stál Ford
-
Prvním masově vyráběným korejským automobilem bylo Pony
-
Sériové verzi předcházel koncept Pony Coupé podobný slavnému DeLoreanu
Zatímco třeba Ford už dříve oslavil 110. výročí, Hyundai coby poměrně mladá automobilka letos slaví teprve 50. výročí. Společnost Hyundai Motor Company byla založena v roce 1967, nedlouho poté odstartovala také výroba. Jenže na úplném počátku nestál vlastní automobil, nýbrž právě v licenci vyráběný Ford. Ano, tím nejstarším předkem dnešních modelů v čele s novou generací i30 je Ford Cortina.
Doporučujeme: Hyundai i30 Kombi byl odhalen. Jeho zavazadelník má objem 602 litrů
V roce 1968 dokončila společnost Hyundai závod v Ulsanu, kde se licenčně Ford Cortina vyráběl. Kromě tohoto modelu Hyundai produkoval také Taunus. Jenže automobilka měla v plánu produkci vlastních vozů. Stavbu takového auta dostal na starost George Turnbull, bývalý ředitel společností Austin Motors a British Leyland. Ten následně získal do svého týmu dalších pět předních britských inženýrů (Kenneth Barnett, John Simpson, Edward Chapman, John Crosthwaite a Peter Slater). Na vývoj nebylo moc času, takže se v podstatě poskládala dostupná technika.

Mnoho dílů v čele s motorem a převodovkou obstaralo Mitsubishi, podvozek se ve velkém inspiroval Fordem Cortina a design stvořil samotný Giorgetto Giugiaro. Prvním pravým předchůdcem dnešní i30 tak byl model Pony. Podélně uložený motor o objemu 1,2 až 1,6 litru poháněl zadní nápravu. Kromě základního hatchbacku vznikl i třídveřový hatchback, kombi nebo pick-up.
Doporučujeme: Takhle to dopadne, když dáte dohromady polární Toyotu Hilux a Hyundai Santa Fe
Ještě zajímavějším předkem dnešních modelů Hyundai je ovšem koncept pojmenovaný jako Hyundai Pony Coupé. Sportovní kupé s tvary připomínajícími pozdější DeLorean bylo opět dílem Giorgetta Giugiara a původně se mělo jmenovat jinak. Podle některých zdrojů ovšem Hyundai chtěl auto, které by přitáhlo pozornost, takže se na poslední chvíli koncept přejmenoval na Hyundai Pony Coupé, což způsobilo docela zmatek.
Každopádně tohle kupé pracovalo s motorem o objemu 1,2 litru, nabízelo výkon 82 koní a bylo velmi kompaktní. Délka těsně přesahovala čtyři metry, šířka byla 1560 mm a výška 1210 mm. Z tvarů konceptu Hyundai Pony Coupé později opravdu vznikl DeLorean DMC-12, zatímco historicky první korejské masově vyráběné auto pro změnu hodně připomínalo Passat tehdejší doby. Není se čemu divit, design všech zmíněných modelů obstarala společnost Italdesign.