Galerie: Čím a jak jezdili Češi na dovolenou za socialismu a dnes?

06.06.2018
2 nové názory
Autor: Redakce Autobible

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Vozový park se mění, ale zvyky Čechů zůstávají

  • Kufr pořád musí být obří a pojmout konzervy a další zásoby, jako by se v cílové destinaci nedalo normálně nakoupit

  • Z komfortní výbavy už Češi slevit nehodlají. Klimatizace je nutnost

  • Mnozí už ale raději využijí služby nízkonákladových leteckých společností a auto nechají doma

Rychle zabalit konzervy, spacáky, karton piva a jedeme! Pravidelný prázdninový úprk Čechů někam k vodě (nejčastěji k moři) už desítky let vypadá vlastně pořád stejně. Jediné, co se mění, je vozový park.

Doporučujeme: Kolik stála auta v Československu před čtyřiceti lety?

Dnes si ale můžeme cestou aspoň užívat komfortních prvků, jako je třeba automatická klimatizace. To je něco, o čem si naši předci za „totáče“ mohli nechat v autech leda jen zdát. Výrazně se proměnila také silniční a hlavně dálniční síť. Spolu s pohodlnějšími, spolehlivějšími a rychlejšími auty dnes cesta k moři trvá výrazně kratší dobu a není tak únavná. Kopce, kde se dříve se stopětkou dvakrát vařilo a byl z toho vlastně i nezapomenutelný zážitek a zdroj humorných historek pro celé generace, dnes naftový dvoulitr v Kodiaqu zvládne levou zadní a ukazatel teploty motoru se ani nehne.

S moderními auty se satelitní navigací a adaptivními tempomaty se vytratil romantický a mnohdy i dobrodružný nádech rodinných výprav. Lidé dnes už s autoatlasem nebloudí po rakouských vesnicích a lámanou němčinou se neptají domorodců na cestu, jak objet dálnici a neplatit mýto. Z okna aut děti moc nekoukají a po letech berou zasněžené vrcholky alpských kopců i v červenci jako nudu a určitě ne jako důvod k zastavení a vyfocení se s celou rodinkou a naloženým autem. Raději si v telefonu vyměňují zprávy se svými vrstevníky nebo projíždějí Inatagram.

Doporučujeme: Jeli jsme na CNG z Prahy do jižního Chorvatska a zpět

Plno lidí už také podlehlo lákadlům nízkonákladových leteckých společností a auto raději nechají doma. Cestu k moři si tak zkrátí o mnoho hodin. Nicméně nejoblíbenější destinací stále zůstává Chorvatsko a tam pořád většina lidí jede raději autem. Letecká přeprava je nutností spíše pro ty, kteří vyhledávají vzdálenější destinace, na které mohli naši rodiče a prarodiče před rokem 1989 zapomenout. A to nejen z finančních, ale hlavně politických důvodů.

Jan (neregistrovaný)
Dobrý blábol...vařil ten,komu netěsnilo víčko a padla mu voda v chladiči.Škoda 120 na dnešní poměry vevnitř obrovské auto,bez středového panelu,lůžková úprava v základu,zadní kufr ve velikosti dnešního standartu,přední pod obrovskou kapotou,rezerva oddělená,dnes se musí vyházet věci z kufru.Na kostkách ticho oproti například žigulíku.Velké prosklení.Dnešní haťapka v tříhrnku s malým katalyzátorem a přehřátým olejem vydrží 70.000 a koncern to neuzná jako výrobní vadu.Zmrdství.
osrahoš (neregistrovaný)
v dnešních plechovkách jsou vehementy a kurvítka na nic. Když se něco vytento na těch vámi jen haněných geplech spravil to každý kdo udržel šroubovák v ruce. Zase pane srovnáváte nesrovnatelné.
  • Našli jste v článku chybu?