Pokud sledujete aspoň rámcově dění ve Formuli 1, zřejmě vám nauniklo, že od roku 2014 jsou závody dost předvídatelné. Ani letos se nic zásadního nezměnilo, dál bude vévodit stáj Mercedes-AMG a její tovární piloti. Celý „cirkus“ F1 má ale nový management a ten teď hledá cesty, jak závody zatraktivnit i pro další výrobce. A hlavně pro diváky.
Doporučujeme: Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Současné monoposty jsou totiž extrémně drahé a chybí nezávislý dodavatel, který by umožňoval startovat ze rozumných finančních podmínek menším týmům. Stáje jako Sauber nebo Haas se neobejdou bez továrních a tedy i drahých motorů. A to ani nemluvíme o značně komplikovaných regulacích. Změnu by mohla přinést nová pravidla, kterých se ale dočkáme až v roce 2021.
U přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 l se zůstane, stejně tak u hybridního pohonu, ale systém sbírání elektrické energie se zjednoduší. Prakticky zmizí zařízení MGU-H (to je ta věc, kvůli které jsou motory Honda nekonkurenceschopné) a zůstane jen rekuperační brzdění, které známe z osobních hybridů. Spalovací jednotka 1,6 l bude mít také posunutý omezovač z aktuálních 15 000 na 18 000 otáček, což má zlepšit zvuk monopostů. Stejně se ale nemůžeme ubránit pocitu, že monopost F1 by měl znít nějak takto:
Všechny vozy budou mít shodný akumulátor, shodovat by se měla také konstrukce a velikost turbodmychadla. Získaná rekuperovaná energie se bude uvolňovat na požadavek jezdce, nikoli automaticky. Pomocný elektromotor bude také výkonnější než současných asi 160 koní.
Doporučujeme: Chtěli byste formuli Michaela Schumachera? Benetton z roku 1991 je na prodej
Výsledkem má být vedle méně předvídatelného a vyrovnanějšího závodění také levnější konstrukce motoru, což by mělo přilákat nové výrobce. Zájem již vyjádřilo Porsche či Aston Martin. Mercedes, Renault a Ferrari chtějí zůstat, nad působením Hondy stále visí otázník. Nová pravidla pohonných jednotek by měla být hotová do příštího roku, ale dříve než v roce 2021 nové motory na dráze neuvidíme. Nezbývá než čekat, jestli další tři sezóny zůstane Mercedes dominantní.
A ještě jedna drobnost, která se týká Formule 1, ale mohla by potěšit všechny, kteří mají omezený přístup k placeným kanálům. Majitelé vysílacích práv zvažují, že sledovanost zvýší jednoduchým způsobem — prostě by vysílali závody živě na internetu zdarma, i když pravděpodobně se sponzorovaným obsahem, tedy s reklamou.