Formule 1 změní pravidla. Motory budou jednodušší a závody akčnější

01.11.2017
4 nové názory
Autor: Redakce
  • F1 se dočká jednodušších a levnějších motorů

  • Má to přilákat nové výrobce a zatraktivnit závodění

  • Motory budou mít lepší zvuk a vyrovnanější výkony

  • Nová pravidla ale vstoupí v platnost až v roce 2021

  • Možná se dočkáme i vysílání zdarma na internetu

Pokud sledujete aspoň rámcově dění ve Formuli 1, zřejmě vám nauniklo, že od roku 2014 jsou závody dost předvídatelné. Ani letos se nic zásadního nezměnilo, dál bude vévodit stáj Mercedes-AMG a její tovární piloti. Celý „cirkus“ F1 má ale nový management a ten teď hledá cesty, jak závody zatraktivnit i pro další výrobce. A hlavně pro diváky.

Doporučujeme: Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let

Současné monoposty jsou totiž extrémně drahé a chybí nezávislý dodavatel, který by umožňoval startovat ze rozumných finančních podmínek menším týmům. Stáje jako Sauber nebo Haas se neobejdou bez továrních a tedy i drahých motorů. A to ani nemluvíme o značně komplikovaných regulacích. Změnu by mohla přinést nová pravidla, kterých se ale dočkáme až v roce 2021.

U přeplňovaných šestiválců o objemu 1,6 l se zůstane, stejně tak u hybridního pohonu, ale systém sbírání elektrické energie se zjednoduší. Prakticky zmizí zařízení MGU-H (to je ta věc, kvůli které jsou motory Honda nekonkurenceschopné) a zůstane jen rekuperační brzdění, které známe z osobních hybridů. Spalovací jednotka 1,6 l bude mít také posunutý omezovač z aktuálních 15 000 na 18 000 otáček, což má zlepšit zvuk monopostů. Stejně se ale nemůžeme ubránit pocitu, že monopost F1 by měl znít nějak takto:

Všechny vozy budou mít shodný akumulátor, shodovat by se měla také konstrukce a velikost turbodmychadla. Získaná rekuperovaná energie se bude uvolňovat na požadavek jezdce, nikoli automaticky. Pomocný elektromotor bude také výkonnější než současných asi 160 koní.

Doporučujeme: Chtěli byste formuli Michaela Schumachera? Benetton z roku 1991 je na prodej

Výsledkem má být vedle méně předvídatelného a vyrovnanějšího závodění také levnější konstrukce motoru, což by mělo přilákat nové výrobce. Zájem již vyjádřilo Porsche či Aston Martin. Mercedes, Renault a Ferrari chtějí zůstat, nad působením Hondy stále visí otázník. Nová pravidla pohonných jednotek by měla být hotová do příštího roku, ale dříve než v roce 2021 nové motory na dráze neuvidíme. Nezbývá než čekat, jestli další tři sezóny zůstane Mercedes dominantní.

A ještě jedna drobnost, která se týká Formule 1, ale mohla by potěšit všechny, kteří mají omezený přístup k placeným kanálům. Majitelé vysílacích práv zvažují, že sledovanost zvýší jednoduchým způsobem — prostě by vysílali závody živě na internetu zdarma, i když pravděpodobně se sponzorovaným obsahem, tedy s reklamou.

Divák Formule 1 (neregistrovaný)
Jako já nevím, nepřijde mi, že by se to zatraktivnilo. Já chápu, že bezpečnost je důležitá, ale co je moc, to je moc. :) Přitom knihy o Formuli 1 a životopisy jezdců patří mezi moje nejoblíbenější knihy. Jenže bohužel doba Prosta, Senny, Schummachera, Laudy a Hunta je nejspíš pryč a dneska jsou z jezdců spíše modelíny a reklamní poutače.
Zann (neregistrovaný)
Super. Už tam jenom udělejte retardery, přechody pro chodce a u nich semafory a to ve jménu ještě větší bezpečnosti tohoto podniku. Ten šedivý kokot už by měl chcípnout aby to do ruky vzal někdo normální kdo chápe že F1 jsou závody na krev a ne dopravní hřiště na hodině zklidňování :-(
Eso (neregistrovaný)
Letos jsem neviděl skoro žádný závod a to, co jsem viděl, mne otrávilo na další rok dopředu.
  • Našli jste v článku chybu?