-
Jméno Raptor se po letech dostává také do Evropy. Místo velkého F-150 Raptor u nás začal Ford prodávat Ranger Raptor
-
Na rozdíl od amerického Raptoru není ten menší ani tak o výkonném motoru jako o dokonale fungujícím podvozku
-
Oproti klasickému Rangeru byl podvozek důkladně přepracován. Změny se nevyhnuly ani rámu nebo vnějšímu designu
-
I na seberozbitější cestě nabízí Raptor prvotřídní komfort, samozřejmě zvládne také těžký terén
-
Raptor představuje vrchol nabídky pro model Ranger, na českém trhu stojí 1,5 milionu korun
Fanouškům terénních aut (nebo alespoň těm, kteří trochu sledují dakarskou rallye) nebude jméno Raptor úplně cizí. Ford představil ostrý F-150 Raptor už v roce 2009. Byl to osmiválcový pick-up s podvozkem upraveným tak, aby bylo možné s autem jet v terénu rychlostí pro běžného smrtelníka jen těžko představitelnou. Jinak řečeno, pod označením Raptor se skrývalo auto blízké speciálům z pouštního maratonu Baja 1000, ovšem určené do běžného provozu. Právě na F-150 Raptor pak odkazuje také dakarský speciál Martina Prokopa, přezdívaný Shrek. Aktuální F-150 Raptor už místo atmosférického osmivácle před časem dostal přeplňovaný šestiválec, ale ani pak se do Evropy oficiálně dovážet nezačal. K nám se tohle velmi slibně znějící jméno dostává až letos, když Ford připravil o něco menší verzi odvozenou od modelu Ranger:
https://autobible.euro.cz/sportovni-off-road-ford-ranger-raptor-dostal-bi-turbo-diesel-miri-evropy/
Slovo menší berte ve velkých uzvozovkách. Ranger je sice v Americe brán jako malý pick-up, ale na evropské poměry je rozměrný až dost. A Raptor je v důsledku celé řady změn výrazně větší než civilní varianta. Oproti běžnému provedení je totiž vyšší, delší a především širší. I bez zrcátek měří 2028 mm. Ne, do zúžených pruhů D1 to vážně nebude ideální auto. Délka se díky přepracovaným nárazníkům vybaveným pořádnými tažnými oky natáhla na 5347 mm a výška je 1873 mm. Podvozek má světlou výšku 283 mm.
Podvozek upravený víc než důkladně
„Malý“ Raptor vychází do značné míry z modernizovaného Rangeru, ale kvůli záměru nabídnout auto schopné expresní jízdy terénem byl podvozek přepracován mnohem víc, než byste si mohli na první pohled myslet. Rychlá jízda po nerovnostech přináší větší rázy do základního rámu. Ten byl proto vyztužen. Zesilovaly se jak podélníky, tak třeba uchycení tlumičů. Zmíněná tažná oka vpředu jsou připravena až na 4,5 tuny (přesně 4635 kg), dvojice zadních zvládne až 3863 kg. S ohledem na přítomnost těžšího rezervního kola byly nakonec vyztuženy i příčníky za zadní nápravou, na kterých je rezerva uchycena.
Nejvíce se toho změnilo na zadní nápravě. Zatímco běžný Ranger má vzadu klasiku v podobě tuhé nápravy a listových per, Raptor sází na sofistikovanější řešení. Náprava je sice také tuhá, ale za účelem přesnějšího vedení kol i při jízdě na velkých nerovnostech dostala hned několik prvků navíc, a to včetně takzvaného Wattova přímovodu. (Jde o mechanický prvek zamezující pohybu nápravy v příčném směru, známý jinak třeba z modelů Opel). Namísto listových per jsou tu vinuté pružiny. Vpředu pro změnu našla uplatnění nová ramena z hliníkových slitin. V zájmu vyšší stability byl rozšířen rozchod kol o poctivých 150 mm.
https://autobible.euro.cz/vyzkouseli-jsme-bureko-6x6-jak-jezdi-nove-monstrum-z-ceskych-budejovic/
Zlatým hřebem celého stroje jsou závodní tlumiče Fox Racing. Využívají technologii Position Sensitive Dumping (PSD). V praxi to znamená, že při jízdě po hladkém povrchu pracují s menšími silami a auto je tudíž příjemně pohodlné, zatímco v krajních polohách jsou mnohem tužší, čímž zamezují odskakování kol až do dorazů. Jinak řečeno, chování podvozku závisí na tom, po jak velkých nerovnostech aktuálně jedete.
Celkově byl zvýšen zdvih kol vpředu o 32 a vzadu o 18 procent, což se kromě jiného hodí ve chvílích, kdy se auto dostane do vzduchu. Stranou nakonec nezůstaly ani brzdy. Raptor má kotouče i vzadu, zatímco klasický Ranger využívá na zadní nápravě bubny. Přední kotouče narostly o 32 mm na 332 mm, kotouče vzadu mají stejný průměr jako ty přední.
Mezi změny na podvozku můžeme zahrnout ještě pneumatiky. Ford připravil ve spolupráci se společností BF Goodrich pláště určené speciálně pro tuto novinku. Pneumatiky mají rozměr 285/70 R17, vyztuženou bočnici, výrazný terénní dezén a také se podařilo snížit jejich hluk. Samozřejmě se na podvozku rovněž objevily poctivé krycí plechy (jsou vyrobené z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm) a prahové nášlapy. Ty jsou doslova obří a na rozdíl od obyčejných SUV mají zde opravdu význam.
Vypadá přísně. A to je dobře
Ford při vývoji modelu Range Raptor využil některé postupy (týká se to hlavně podvozku), které byly dříve aplikovány u většího F-150 Raptor. Platí to i o vnějším designu. Na první pohled zaujme maska chladiče s obřím nápisem Ford, přesně jak to má F-150, výrazně rozšířené blatníky a spousta robustních dílů v čele s masivními nárazníky. Po stránce designu je tento Raptor mimořádně povedeným autem. Navíc je už na pohled zřejmé, že všechny provedené změny jsou funkční. Zvláštní kouzlo pak mají jasně stříbrná ramena nenápadně vykukující zpod auta a svítivě modré tlumiče. Jsou to další detaily upozorňující na výjimečnost podvozku.
Interiér už v zásadě nijak moc speciální není. Je to prostě plně vybavený Ranger po faceliftu opatřený sedadly s výraznějším bočním vedením, nápisy Raptor a sportovním volantem, pod kterým najdeme také hořčíková pádla manuálního řazení. Kabina je kvalitně zpracovaná. Jedinou výtkou budiž ovladače klimatizace. Tlačítka jsou velmi malá a nevýrazná. Za jízdy se z pozice řidiče hledají docela těžko, ale to se týká upraveného Rangeru obecně, nikoliv pouze varianty Raptor.
Umí být dynamický, ale skutečný rychlík to není
Ford nasadil do modelu Raptor dvoulitrový dvakrát přeplňovaný naftový agregát, naladěný na 157 kW (213 koní) a 500 Nm. Je paradox, že právě vrcholná verze nabídky modelu Ranger má nejmenší motor. Pro běžné verze je pořád k dispozici pětiválec 3.2 TDCi s parametry 147 kW (200 k) a 470 Nm. Pro Raptor je pak standardem desetistupňová automatická převodovka, která se sem nastěhovala z většího Raptoru. Není ale žádné tajemství, že stejný automat najdeme také v modelu Mustang.
Upřímně řečeno, kdo čeká od modelu Ranger Raptor dechberoucí dynamiku, bude asi zklamán. I když vůz působí hodně slibně, na trhu najdeme i výkonnější pick-upy. Například šestiválcový Amarok disponuje ve vrcholné verzi výkonem 190 kW (258 k) a sprint na 100 km/h zvládne za 7,3 s. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá v případě Raptoru podle oficiálních údajů 10,5 s, maximální rychlost je 170 km/h. Jenže nový Raptor není ani tak o rychlosti v přímce jako o schopnostech podvozku.
Na prezentaci v Maroku jsme si mohli vyzkoušet řadu různých povrchů od běžného asfaltu přes šotolinové cesty a kamení až po písek. Na asfaltu zaujme Ranger Raptor zejména tím, jak je uvnitř tichý, navzdory větší výšce a přítomnosti obřích terénních pneumatik. Když pak s Raptorem sjedete na nějakou šotolinovou cestu, zjistíte, že se toho na komfortu mnoho nezměnilo. Vysoké pneumatiky v kombinaci s opravdu kvalitními tlumiči dokážou dokonale vyžehlit téměř každou nerovnost.
V Maroku jsme například narazili na velmi široké prašné cesty, kde se dalo jet s naprostým klidem hodně přes 100 km/h a uvnitř auta to vypadalo, že jedeme po nějakém hladkém uježděném prachu.
Až když člověk vystoupil ven (aby vyfotil kolegu za jízdy), ukázalo se, že je cesta plná menších kamenů. Na rozbité české okresky bude Raptor nepochybně naprosto ideální stroj. V tomto kontextu najednou ona „průměrná“ dynamika dostává trochu jiný rozměr. Třeba šestiválcový Amarok by asi stejné tempo na stejném povrchu také zvládl, ale rozhodně ne za stejného pohodlí a s takovým nadhledem.
Přejede téměř vše
Těžší terén logicky autu podobného ražení nemůže dělat žádný problém. Tím spíš, že Ranger Raptor využívá přiřaditelný pohon přední nápravy. K dispozici je i redukce a uzávěrka zadního diferenciálu ovládaná, jak je dnes zvykem, tlačítkem.
Aby toho nebylo málo, můžete využít ještě terénní režimy Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock nebo Baja. Poslední jmenovaný je určen pro rychlou jízdu terénem, když citelně přiostří reakce na plyn a vypne stabilizaci. Navíc je dostupný i ve chvílích, kdy máte zařazený pouze pohon zadní nápravy. Na širokých prašných cestách pak může naplno začít ta správná zábava.
Raptor má velmi tuhé, ale vzhledem k velikosti pneumatik a výšce podvozku pořád vcelku přesné řízení. Ovladatelný je i při ostřejší jízdě po nezpevněném povrchu moc pěkně. Zejména ve zmíněném režimu Baja. Pro úplnost, k dispozici jsou ještě silniční režimy Normal a Sport. Druhý jmenovaný je zamýšlený výhradně pro použití na vozovce, takže ho můžete aktivovat pouze v kombinaci s pohonem 4x2.
Ford Ranger Raptor je mimo zpevněné komunikace velmi zábavné a nadprůměrně schopné auto. Takový Focus RS do terénu. V našich končinách podobné automobily vůbec neznáme. Osobně se mi vybavuje pouze Mercedes-Benz G 4x42. Je to logické, protože u nás fakticky nemají podobné stroje využití. Pokud ale někde najdete širokou pláň, věřte tomu, že vás bude jízda hodně bavit. Vzít to v plné rychlosti na nějaký horizont nebo ostřejší nerovnost, aby se vůz jen tak lehce nadzvedl a s naprostou grácií a decentním zhoupnutím zase dosedl zpět, to vám moc aut na trhu nenabídne.
Osobně bych měl dvě výtky. Použitý dvakrát přeplňovaný diesel je rozhodně slušný motor, ale při jízdě pískem už bylo v některých chvílích nutné držet pedál na podlaze, aby auto neztrácelo rychlost. Zamrzí také schopnost odtáhnout pouze 2,5 tuny a relativně nízká užitná hmotnost (620 kg). To je ale daň za „osobní“ konstrukci podvozku. Užitkověji zaměřený klasický Ranger odtáhne až 3,2 tuny a odveze zhruba tunu.
Vyjde na 1,5 milionu
Ford Ranger Raptor si už můžete objednat i na českém trhu. Stojí 1,5 milionu. Je to hodně? Těžko říct, protože v dané cenové kategorii žádné podobně koncipované auto neexistuje. Podle někoho by mohlo jít o nesmysl, já jsem si ale vcelku jist tím, že se zákazníci najdou i v našich končinách a že jich nebude málo. Třeba proto, že jde o vůz s vizáží blízkou zmíněnému Mercedesu G 4x42, ovšem s podstatně nižší cenou. Může to být také hodně zajímavá alternativa k plně vybavenému Amaroku. Faktem ale je, že za 1,5 milionu lze koupit vrcholný Amarok Aventura se šestiválcovým dieselem o výkonu 190 kW (259 k), který je na silnici mnohem rychlejší.
Ranger Raptor nabízí především fantastický podvozek velmi dobře zvládající rychlou jízdu jak po silnici, tak v terénu. V tuzemské realitě vám navíc poskytne jednu zajímavou výhodu. Na silnicích nižších tříd se pravidelně stává, že během zimy nateče do všech těch záplat voda, ta zamrzne a na jaře se vyrojí díry ještě mnohem větší, než tam původně byly. Tak s Rangerem Raptor vám to bude úplně, ale opravdu úplně jedno.