Ford představuje E-Transit s plně elektrickým pohonem

13.11.2020
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Ford představuje E-Transit, elektrickou verzi nejprodávanější skříňové dodávky na světě. Elektrický Transit kombinuje novou úroveň palubních online technologií a služeb s osvědčenými přednostmi v podobě vyhlášených užitných vlastností, podpory přestaveb a široké servisní sítě
  • Sériově montovaný modem FordPass Connect pomůže zákazníkům optimalizovat efektivitu vozových parků, snadno vyhledávat i platit nabíjení nebo aktualizovat navigaci i další funkce vozu na dálku
  • Funkce palubního napájení (Pro Power Onboard) promění E-Transit v pojízdnou elektrocentrálu o výkonu až 2,3 kW. Zákazníci tak budou moci používat a nabíjet svoje elektrické nářadí i v místech, kde není zavedena elektřina
  • Cílová hodnota dojezdu dle metodiky WLTP činí v případě E-Transitu až 350 km, což odpovídá zhruba trojnásobku průměrného denního nájezdu firemních vozidel v EU
  • Náklady na údržbu E-Transitu budou podle předběžných odhadů asi o 40 procent nižší než u vozů se vznětovými motory. Servisní interval jeden rok bez omezení nájezdu je nejlepší ve třídě
  • E-Transit nabídne evropským zákazníkům široký výběr karosářských variant, délek, výšek i celkové hmotnosti. Možných kombinací bude celkem 25. Užitečné zatížení činí až 1616 kg v případě verze Van a až 1967 kg u podvozku. E-Transit bude připraven pustit se do práce na jaře 2022

Ford, světový lídr v segmentu lehkých užitkových automobilů, dnes představuje nový užitkový vůz E-Transit. Jeho plně elektrický pohon umožní zákazníkům zvýšit produktivitu například i možností napájet elektrické nářadí při práci venku díky funkci palubního napájení (Pro Power Onboard).

„Ford je v Severní Americe i Evropě jedničkou v užitkových vozech, takže přechod na bezemisní pohon, zejména v rychle rostoucím segmentu doručování na ‚poslední míli‘, je zásadním předpokladem splnění našeho cíle dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu. „Ford má v tomto směru už ‚nabito‘ díky oceňovaným modelům Transit Custom Plug-in Hybrid a Mild-Hybrid. To je dobře pro planetu, ale zároveň to představuje ohromnou výhodu pro naše zákazníky, kteří mohou těžit z nižších provozních nákladů a nových online technologií.“

Nový E-Transit se bude opírat o mohutnou základnu více než 1800 prodejců užitkových vozidel Ford, k nimž v Evropě patří i tisícovka specializovaných Transit Center. Další konkurenční výhodou modelu bude spolupráce Fordu se stovkami výrobců přestaveb a příslušenství, kteří již dodávají své produkty pro Transity se spalovacím motorem.

Zatímco noví hráči v segmentu lehkých užitkových automobilů teprve vyrábějí prototypy, vyvíjejí zkušební postupy a řeší, jak se vypořádat s obtížnými provozními podmínkami příznačnými pro tuto kategorii automobilů, rozvinutý ekosystém užitkových vozů Ford se rozšiřuje o softwarová řešení pro monitorování elektrických vozidel a dálkovou správu vozových parků.

Ford rovněž nabídne nové služby zaměřené na sledování kondice elektrického pohonu i nová nabíjecí řešení včetně inovativních platebních možností. Jedno z těchto nových řešení například umožní řidiči spustit nabíjení na veřejné nabíjecí stanici prostřednictvím nabíjecí karty nebo palubní dotykové obrazovky a rovnou odeslat údaje o ceně nabíjení do účetního oddělení společnosti, která je provozovatelem vozu.

„Posilujeme v softwaru a digitálních službách, abychom pomohli fleetovým zákazníkům růst a řídit jejich firmy efektivněji,“ řekl Farley.

Ford vyrábí řadu Transit už 55 let, užitkovým vozům jako takovým se věnuje dokonce už od roku 1905. Vozy E-Transit pro evropské zákazníky se budou vyrábět v tureckém závodě Ford Otosan Kocaeli po boku oceňovaného modelu Transit Custom Plug-in Hybrid. Výrobu pro Severní Ameriku bude zajišťovat montážní závod v Missouri.

Pro čistší provoz ve městech

Poptávka po rozvážkových automobilech roste a města po celém světě, od Londýna po Los Angeles, připravují bezemisní zóny s cílem zvýšit kvalitu ovzduší.

„Stále více stavebních, energetických nebo bezpečnostních organizací dává užitkovým vozům Ford přednost před jinými značkami a my jsme odhodláni pomoci našim zákazníkům přejít na bezemisní technologii,“ řekl Hau Thai-Tang, vrchní produktový ředitel Fordu. „E-Transit je datová online platforma, která našim zákazníkům umožní odemknout vyšší úroveň produktivity. S rostoucím počtem našich vozů připojených k síti postupně roste užitek, který mohou zákazníci z online funkcí čerpat.“

K prvním evropským zákazníkům zamíří E-Transit začátkem roku 2022. Model je součástí elektrifikačních plánů značky Ford, s nimiž jsou spojeny investice v úhrnné výši 11,5 miliardy dolarů (v přepočtu přibližně 258 mld. Kč). Již začátkem příštího roku se v evropských showroomech Fordu objeví nový elektrický Mustang Mach-E a v polovině roku 2022 dorazí k severoamerickým prodejcům první kusy elektrických verzí pick-upu F-150.

V Evropě razí Ford elektrifikaci cestu do užitkových automobilů už od roku 2018. Ve spolupráci s místními úřady realizoval zkoušky vozů Transit Custom Plug-In Hybrid v reálném provozním nasazení v Londýně, Kolíně nad Rýnem, Valencii i Ankaře. Získané poznatky o nabíjecích zvyklostech řidičů a využívání vozů nalezly uplatnění při vývoji E-Transitu a na něj navázaných služeb.

Dojezd a nabíjení přizpůsobené potřebám firem

Díky akumulátoru o využitelné kapacitě 67 kWh nabídne E-Transit dojezd až 350 km dle metodiky WLTP, jak vyplývá z předběžných výpočtů.1 To s rezervou postačuje k běžnému dennímu nájezdu i při zohlednění proměnlivých klimatických podmínek a hmotnosti přepravovaného nákladu.

E-Transit je tak ideální volbou do městského provozu na pravidelné trasy a rozvážky v bezemisních zónách. Zákazníci přitom nemusí zbytečně platit za nadměrnou kapacitu akumulátoru, kterou by stejně nevyužili.

Jízdní režimy E-Transitu jsou přizpůsobeny jeho elektrickému pohonu. Speciální režim Eco přinese podle údajů Fordu při dynamičtější jízdě s nezatíženým vozem snížení spotřeby elektřiny o 8 až 10 procent. Režim Eco omezí nejvyšší dosažitelnou rychlost, reguluje akceleraci a optimalizuje fungování klimatizace.

Funkce plánovaného temperování kabiny umožňuje naprogramovat, aby se kabina vyhřála či vychladila na požadovanou teplotu, zatímco je vůz připojen k nabíječce. Potřebná energie se tedy neodčerpává z akumulátoru, což přispěje k prodloužení dojezdu.

E-Transit nejenže pomáhá firmám fungovat udržitelnějším způsobem, ale přináší také zřetelné podnikatelské výhody. Oproti vozům poháněným spalovacím motorem jsou jeho servisní náklady přibližně o 40 procent nižší.2

V Evropě bude Ford poskytovat na E-Transit nejlepší záruku v dané kategorii – jeden rok bez omezení nájezdu. Záruka na akumulátor a vysokonapěťové komponenty činí osm let nebo 160 000 km.3

Nabíjení usnadní zákazníkům ucelený soubor služeb, které Ford připravil, od analýzy jejich nabíjecích potřeb až po zprostředkování kontaktu s certifikovanými prodejci, kteří se postarají o dodávky dílů a nabíjecího příslušenství i o servis.

Na rozdíl od některých konkurentů umožňuje E-Transit nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem. V Evropě bude dodáván se zabudovanou 11,3kW nabíječkou, která nabije akumulátor na 100 procent za 8,2 hodiny.4 Při nabíjení stejnosměrným proudem na rychlonabíječce podporuje E-Transit nabíjecí výkon až 115 kW, což stačí k doplnění akumulátoru z 15 na 80 procent přibližně za 34 minut.4

Konektivita a možnost napájení elektrického nářadí

Na přání dodávaná výbava palubního napájení (Pro Power Onboard) umožní evropským zákazníkům využívat E-Transit jako pojízdnou elektrocentrálu, z níž lze kdekoliv v terénu napájet nebo nabíjet elektrické nářadí výkonem až 2,3 kW. Na evropském trhu lehkých užitkových automobilů dosud nikdo takovou funkci nenabízí.

Sériově dodávaný modem FordPass Connect5 zajišťuje online připojení, které zákazníkům mimo jiné usnadňuje a zefektivňuje správu vozového parku.

S E-Transitem zároveň přichází do užitkových vozů Ford komunikační a zábavní systém SYNC 4 s 12palcovou dotykovou obrazovkou, vylepšeným hlasovým ovládáním a na přání také s navigací rozšířenou o cloudové funkce.6 Díky aktualizacím na dálku se bude E-Transit v průběhu času postupně zdokonalovat a získávat nové funkce.

Technologie jako rozpoznávání dopravních značek7 a inteligentní asistent rychlosti 7 umožní správcům vozových parků zajistit dodržování rychlostních omezení nebo nastavit vlastní limity.

Dále bude k dispozici řada technologií, které pomohou snížit počet pojistných událostí způsobených řidiči E-Transitu. Patří k nim/systém Pre-Collision Assist, hlídání mrtvých úhlů s upozorněním při změně jízdního pruhu nebo 360° soustava kamer.7 V kombinaci s inteligentním adaptivním tempomatem mohou tyto systémy zajistit dodržování bezpečnostních standardů provozovatele a snížit riziko nehody.

Užitné vlastnosti hodné názvu Transit

Díky uložení akumulátoru pod podlahou a optimalizované konstrukci podvozku se E-Transit pyšní stejným objemem nákladového prostoru jako Transit se vznětovým motorem a pohonem zadních kol – 15,1 m3.8 Robustní polovlečená náprava přispívá k preciznějšímu a jistějšímu ovládání vozu v zatáčkách.

Cílové hodnoty užitečného zatížení pro evropskou specifikaci jsou 1616 kg v případě verze Van a 1967 kg v případě podvozku .8 Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 198 kW (269 k) a točivého momentu 430 Nm. E-Transit tak bude nejvýkonnější ze všech plně elektrických dodávek nabízených na evropském trhu. Koncepce s pohonem zadních kol uděluje E-Transitu mimořádnou trakci i při plném zatížení.

V Evropě bude Ford nabízet celkem 25 konfigurací E-Transitu. Zákazníci si můžou vybrat mezi variantami Van, DCiV a podvozek, několika délkami a výškami a různými variantami celkové přípustné hmotnosti až do 4,25 t.

V návaznosti na úspěšné projekty s Transitem Custom Plug-in Hybrid zahájí Ford v roce 2021 na klíčových evropských trzích rozsáhlé provozní testy E-Transitu v reálném nasazení přímo ve vozových parcích vybraných zákazníků.

  • Našli jste v článku chybu?