Ford představil elektronickou ruční brzdu, inspirovanou světem automobilových soutěží. Určena je pro sportovní hatchback Focus RS. Vývoj probíhal v režii Ford Performance a podílel se na něm mimo jiné známý drifter Ken Block. Účelem páky je uvést vůz rychle do kontrolovaného přetáčivého smyku.
Hliníková páka se nachází mezi sedadlem řidiče a řadící pákou. Ovládá nejen brzdovou soustavu, ale také systém pohonu všech kol. Při zatažení za páku se otevřou spojky, které přenášejí hnací sílu na zadní kola, a současně dojde k zablokování zadních kol. Výsledkem správného použití při průjezdu ostrou zatáčkou je přetáčivý smyk velmi podobný tomu, který známe z automobilových soutěží.
Na vývoji elektronické ruční brzdy pracoval stejný tým zapálených inženýrů, který pro Focus RS připravil Drift Mode – speciální režim usnadňující jízdu kontrolovaným akceleračním smykem všech kol. Ke konzultacím byl přizván i Ken Block, jenž se proslavil video sérií Gymkhana a k používání ruční brzdy ve sportovních a soutěžních vozech má velice pozitivní vztah.
Vzhledem k tomu, že zástavba hydraulické ruční brzdy by vyžadovala rozsáhlé zásahy do konstrukce vozu, padlo rozhodnutí jít elektronickou cestou. Jeden z inženýrů si všiml, že potřebná elektronika se podobá profesionálnímu kalibračnímu nástroji, který Ford běžně prodává. Díky integrování existující technologie lze do páky jednoduše zapojit USB kabel a jeho prostřednictvím stahovat diagnostická data nebo nahrávat kalibrace hnacího agregátu.
Digitální řešení má několik výrazných předností:
- Okamžitá aktivace i uvolnění – k vyvolání požadovaného účinku stačí zatáhnout za páku silou přibližně 20 až 30 N, což je výrazně méně než v případě hydraulické ruční brzdy ze závodních speciálů
- Montáž nevyžaduje žádné vrtání, svařování nebo instalaci dodatečného spojovacího materiálu
- Po připojení do palubního diagnostického vstupu může zařízení fungovat jako profesionální kalibrační nástrojStejně jako Drift Mode je i elektronická ruční brzda určena k použití na uzavřených tratích. Prozatím je k dispozici pouze zákazníkům Fordu v Severní Americe. Rozhodnutí o případném uvedení do prodeje v Evropě oznámí Ford později.