Jak pravidelní čtenáři určitě vědí, nespoléháme na tvrzení výrobců a u testovaných aut měříme spoustu věcí sami. Reálnou akceleraci, často i výkon a téměř vždy vnitřní prostor. Tím spíše u aut testovaných dlouhodobě. A protože Ford Kuga spadá do hojně obsazeného segmentu kompaktních crossoverů, mohli jsme si tentokrát i vybírat, které konkurenty do srovnávací tabulky přidáme.
Stejně jako její americké dvojče Ford Escape stojí i Ford Kuga na předchozí verzi globální C-platformy Fordu, jejímž stežejním modelem byla třetí generace Focusu. (Platforma ale debutovala ještě o rok dříve v C-Maxu.) Platforma byla od počátku konstruovaná tak, aby Fordu umožnila plnit rozdílné legislativní požadavky na severoamerických, evropských i dalších trzích. Šlo zejména o pasivní bezpečnost, konkrétně o výkon v různých typech bariérových zkoušek. To s sebou neslo některá omezení. Žádný z modelů, který na tomto technickém základu vznikl, není úplně šampionem příkladného obestavění vnitřního prostoru.
Kuga ale prostorovým hendikepem netrpí. Jednoduše proto, že zvenku je ve všech směrech o něco větší než typické kompaktní crossovery. Do tabulky jsme vybrali Škodu Karoq coby bestseller tuzemského trhu; její dvojče Seat Ateca; Nissan Qashqai, který patří k nejprodávanějším modelům tohoto typu v celoevropském měřítku; a Volkswagen Tiguan. Pouze Tiguan, který má k Fordu nejblíže vnějšími rozměry, nabízí výrazně víc místa na šířku vpředu.
Na rozdíl od Focusu Mk3, s nímž má Kuga společný základ, zde palubní deska a středový panel posádku neomezují – ani objektivně, ani pocitově
Vzadu Ford Kuga nabízí nadprůměrnou šířku v úrovni loktů a také prostřední sedák je o něco širší, než je obvykléPokud jde o vnímání prostornosti a komfort sezení – Kuga má podobně masivní palubní desku a středový panel jako předchozí Focus. Díky odlišnému umístění sedadel v karoserii však ponechává cestujícím objektivně i pocitově více místa. Sedí se výš, takže člověk se necítí „utopený“ za palubní deskou. A středový panel zde nijak nepřekáží kolenům. Vysoká střecha pak vytváří vítaný dojem vzdušnosti. Naše auto ve výbavě ST-Line má i velice solidní přední sedadla s přiměřeným bočním vedením a tenkou vrstvou měkké pěny, pod níž se nachází tužší materiál, který dobře podpírá páteř i stehna. Opěradlo je krátké, ale je tvarované tak, že řidič průměrného vzrůstu to (na rozdíl třeba od mnoha asijských aut) v praxi vůbec nepociťuje.
Ani vzadu se nesedí špatně. Pod předním sedadlem je dost místa na chodidla a stehna spočívají na celé délce sedáku. Díky plochým bokům karoserie je Kuga uvnitř nejširší v prostoru zadních sedadel. Možná i proto má nejširší prostřední sedák, což může být významná výhoda pro menšinu zákazníků, kteří vzadu potřebují převážet tři lidi nebo občas vměstnat dospělého mezi dvě dětské sedačky:
| Prostor pro cestující (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | VW Tiguan | Škoda Karoq | Ford Kuga |
|---|---|---|---|---|---|
| Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 | 147 | 154 | 150 | 149 |
| Šířka v úrovni loktů vzadu | 146 | 147 | 151 | 146 | 149 |
| Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/100 | 94/101 | 91/99 | 92/100 | 94/102 |
| Prostor pro hlavu vzadu | 98 | 100 | 92 | 97 | 98 |
| Délka sedáku vpředu | 51 | 48 | 50 | 50 | 49 |
| Výška opěradla vpředu | 63 | 65 | 65 | 65 | 62 |
| Minimální šířka sedáku vpředu | 34 | --- | 33 | - | 31 |
| Délka sedáku vzadu | 46 | 48 | 50 | 45 | 46 |
| Výška opěradla vzadu | 65 | 67 | 62 | 65 | 64 |
| Šířka prostředního sedáku vzadu | 22 | --- | 26 | 24 | 28 |
| Minimální prostor pro nohy vzadu | 16 | 20 | 18 | 16 | 18 |
| Maximální prostor pro nohy vzadu | 41 | 43 | 41 | 42 | 39 |
| Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 27 | 26 | 27 | 26 | 24 |
| Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 21 | 21 | 20 | 18 | 21 |
Jestliže vpředu je Kuga – stejně jako Focus Mk3 – vzhledem k vnějším rozměrům poměrně úzká, v zavazadlovém prostoru je naopak – stejně jako Focus Mk3 – velmi široká. Šířka mezi podběhy je ne-li nejlepší v segmentu, pak určitě jedna z nejlepších. A protože délka ložné plochy i výška po plato se shodují s Tiguanem, teoretický minimální kvádr (který považujeme za poměrně vypovídající údaj o tom, kolik se toho do auta skutečně vejde) vychází nejlépe z porovnávaných aut. To bohužel neplatí o průřezu nakládacího otvoru. Ten je sice nejvyšší, ale také nejužší.
Zavazadelník Kugy májužší vstupní otvor, ale větší šířku mezi podběhy než TiguanV kufru nechybějí háčky, osvětlení ani 12V zásuvka. Potěšila by ale možnost sklápět opěradla zadních sedadel táhlem umístěným někde v zavazadlovém prostoru. Příjemné je příplatkové bezdotykové ovládání pátých dveří. Když přijdete k zamknutému autu s plnou náručí (nebo klidně prázdnou, ale chcete vypadat zajímavě), stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem, a páté dveře se samy otevřou. Dříve tyto systémy nefungovaly vždy bezchybně, ale v Kuze jsme zatím na žádný problém nenarazili. Jen je potřeba naučit se, že k otevření dojde s určitou prodlevou, abyste nestáli dlouho na jedné noze a nemávali tou druhou sem a tam.
Ford dodává bezdotykové ovládání pátých dveří v rámci sady „KeyFree Plus“ spolu s bezklíčovým odemykáním a startováním za sedmnáct tisíc korun.
| Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | VW Tiguan | Škoda Karoq | Ford Kuga |
|---|---|---|---|---|---|
| Šířka mezi bočnicemi | 101 | 111 | 101 | 101 | 103 |
| Výška po plato | 54 | 51 | 53 | 52 | 53 |
| Délka ložné plochy | 82 | 70 | 85 | 82 | 85 |
| Výška otevření pátých dveří | 189 | 191 | 191 | 192 | 191 |
| Šířka vstupního otvoru | 113 | 116 | 108 | 113 | 106 |
| Výška vstupního otvoru | 85 | 86 | 88 | 85 | 89 |
| Výška nakládací hrany | 70 | 76 | 74 | 67 | 67 |
| Max. délka nákladu | 190 | 173 | 256 | 195 | 190 |
| Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) | 447 | 396 | 455 | 431 | 464 |
| Průřez nakládacího otvoru (m3) | 0,96 | 1,00 | 0,95 | 0,96 | 0,94 |
Tolik tedy k praktickým vlastnostem Kugy. Příště se podíváme na její vlastnosti dynamické, konkrétně reálné zrychlení.
Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition)
| Technické údaje | Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line |
|---|---|
| MOTOR | |
| Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč |
| Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
| Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
| Vrtání x zdvih (mm): | 79,0 x 76,4 |
| Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
| Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
| Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/6000 |
| Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 240/1600-4000 |
| Převodovka: | šestistupňová manuální |
| Poháněná kola: | přední |
| JÍZDNÍ VÝKONY | |
| Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
| Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
| Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 7,9/5,4/6,3 |
| ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
| Délka (mm): | 4541 |
| Šířka bez/včetně zrcátek (mm): | 1856/2086 |
| Výška (mm): | 1703 |
| Rozvor náprav (mm): | 2690 |
| Rozchod kol vpředu (mm): | 1571 |
| Rozchod kol vzadu (mm): | 1583 |
| Poloměr otáčení (m): | 5,55 |
| Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1504 |
| Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2100 |
| Objem zavazadlového prostoru (l): | 605 |
| PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
| Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor |
| Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem |
| Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami |
| Brzdy vpředu: | ventilované kotouče 320 x 25 mm |
| Brzdy vzadu: | plné kotouče 280 x 11 mm |
| Standardní rozměr pneumatik: | 235/50 R18 |




