Jak pravidelní čtenáři určitě vědí, nespoléháme na tvrzení výrobců a u testovaných aut měříme spoustu věcí sami. Reálnou akceleraci, často i výkon a téměř vždy vnitřní prostor. Tím spíše u aut testovaných dlouhodobě. A protože Ford Kuga spadá do hojně obsazeného segmentu kompaktních crossoverů, mohli jsme si tentokrát i vybírat, které konkurenty do srovnávací tabulky přidáme.
Stejně jako její americké dvojče Ford Escape stojí i Ford Kuga na předchozí verzi globální C-platformy Fordu, jejímž stežejním modelem byla třetí generace Focusu. (Platforma ale debutovala ještě o rok dříve v C-Maxu.) Platforma byla od počátku konstruovaná tak, aby Fordu umožnila plnit rozdílné legislativní požadavky na severoamerických, evropských i dalších trzích. Šlo zejména o pasivní bezpečnost, konkrétně o výkon v různých typech bariérových zkoušek. To s sebou neslo některá omezení. Žádný z modelů, který na tomto technickém základu vznikl, není úplně šampionem příkladného obestavění vnitřního prostoru.
Kuga ale prostorovým hendikepem netrpí. Jednoduše proto, že zvenku je ve všech směrech o něco větší než typické kompaktní crossovery. Do tabulky jsme vybrali Škodu Karoq coby bestseller tuzemského trhu; její dvojče Seat Ateca; Nissan Qashqai, který patří k nejprodávanějším modelům tohoto typu v celoevropském měřítku; a Volkswagen Tiguan. Pouze Tiguan, který má k Fordu nejblíže vnějšími rozměry, nabízí výrazně víc místa na šířku vpředu.
Pokud jde o vnímání prostornosti a komfort sezení – Kuga má podobně masivní palubní desku a středový panel jako předchozí Focus. Díky odlišnému umístění sedadel v karoserii však ponechává cestujícím objektivně i pocitově více místa. Sedí se výš, takže člověk se necítí „utopený“ za palubní deskou. A středový panel zde nijak nepřekáží kolenům. Vysoká střecha pak vytváří vítaný dojem vzdušnosti. Naše auto ve výbavě ST-Line má i velice solidní přední sedadla s přiměřeným bočním vedením a tenkou vrstvou měkké pěny, pod níž se nachází tužší materiál, který dobře podpírá páteř i stehna. Opěradlo je krátké, ale je tvarované tak, že řidič průměrného vzrůstu to (na rozdíl třeba od mnoha asijských aut) v praxi vůbec nepociťuje.
Ani vzadu se nesedí špatně. Pod předním sedadlem je dost místa na chodidla a stehna spočívají na celé délce sedáku. Díky plochým bokům karoserie je Kuga uvnitř nejširší v prostoru zadních sedadel. Možná i proto má nejširší prostřední sedák, což může být významná výhoda pro menšinu zákazníků, kteří vzadu potřebují převážet tři lidi nebo občas vměstnat dospělého mezi dvě dětské sedačky:
Prostor pro cestující (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | VW Tiguan | Škoda Karoq | Ford Kuga |
---|---|---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 | 147 | 154 | 150 | 149 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 146 | 147 | 151 | 146 | 149 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/100 | 94/101 | 91/99 | 92/100 | 94/102 |
Prostor pro hlavu vzadu | 98 | 100 | 92 | 97 | 98 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 48 | 50 | 50 | 49 |
Výška opěradla vpředu | 63 | 65 | 65 | 65 | 62 |
Minimální šířka sedáku vpředu | 34 | --- | 33 | - | 31 |
Délka sedáku vzadu | 46 | 48 | 50 | 45 | 46 |
Výška opěradla vzadu | 65 | 67 | 62 | 65 | 64 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 22 | --- | 26 | 24 | 28 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 16 | 20 | 18 | 16 | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 41 | 43 | 41 | 42 | 39 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 27 | 26 | 27 | 26 | 24 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 21 | 21 | 20 | 18 | 21 |
Jestliže vpředu je Kuga – stejně jako Focus Mk3 – vzhledem k vnějším rozměrům poměrně úzká, v zavazadlovém prostoru je naopak – stejně jako Focus Mk3 – velmi široká. Šířka mezi podběhy je ne-li nejlepší v segmentu, pak určitě jedna z nejlepších. A protože délka ložné plochy i výška po plato se shodují s Tiguanem, teoretický minimální kvádr (který považujeme za poměrně vypovídající údaj o tom, kolik se toho do auta skutečně vejde) vychází nejlépe z porovnávaných aut. To bohužel neplatí o průřezu nakládacího otvoru. Ten je sice nejvyšší, ale také nejužší.
V kufru nechybějí háčky, osvětlení ani 12V zásuvka. Potěšila by ale možnost sklápět opěradla zadních sedadel táhlem umístěným někde v zavazadlovém prostoru. Příjemné je příplatkové bezdotykové ovládání pátých dveří. Když přijdete k zamknutému autu s plnou náručí (nebo klidně prázdnou, ale chcete vypadat zajímavě), stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem, a páté dveře se samy otevřou. Dříve tyto systémy nefungovaly vždy bezchybně, ale v Kuze jsme zatím na žádný problém nenarazili. Jen je potřeba naučit se, že k otevření dojde s určitou prodlevou, abyste nestáli dlouho na jedné noze a nemávali tou druhou sem a tam.
Ford dodává bezdotykové ovládání pátých dveří v rámci sady „KeyFree Plus“ spolu s bezklíčovým odemykáním a startováním za sedmnáct tisíc korun.
Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Ateca | Nissan Qashqai | VW Tiguan | Škoda Karoq | Ford Kuga |
---|---|---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 101 | 111 | 101 | 101 | 103 |
Výška po plato | 54 | 51 | 53 | 52 | 53 |
Délka ložné plochy | 82 | 70 | 85 | 82 | 85 |
Výška otevření pátých dveří | 189 | 191 | 191 | 192 | 191 |
Šířka vstupního otvoru | 113 | 116 | 108 | 113 | 106 |
Výška vstupního otvoru | 85 | 86 | 88 | 85 | 89 |
Výška nakládací hrany | 70 | 76 | 74 | 67 | 67 |
Max. délka nákladu | 190 | 173 | 256 | 195 | 190 |
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) | 447 | 396 | 455 | 431 | 464 |
Průřez nakládacího otvoru (m3) | 0,96 | 1,00 | 0,95 | 0,96 | 0,94 |
Tolik tedy k praktickým vlastnostem Kugy. Příště se podíváme na její vlastnosti dynamické, konkrétně reálné zrychlení.
Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition)
Technické údaje | Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Vrtání x zdvih (mm): | 79,0 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 240/1600-4000 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 7,9/5,4/6,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4541 |
Šířka bez/včetně zrcátek (mm): | 1856/2086 |
Výška (mm): | 1703 |
Rozvor náprav (mm): | 2690 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1571 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1583 |
Poloměr otáčení (m): | 5,55 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1504 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2100 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 605 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče 320 x 25 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče 280 x 11 mm |
Standardní rozměr pneumatik: | 235/50 R18 |