Není úplně obvyklé, aby nás patnáctiletý youngtimer takto rozpálil. I když jeho 215 koní vypadá z dnešního pohledu krotce a už ve své době se musely sklonit před extrémními šestiválci 3.2 Golfem R32 a Alfou 147 GTA s výkony kolem 240 k, důležité je, co a jak se děje mezi silnicí a volantem. Ostatně Golf R32 s pohonem všech kol ujel předokolovému Focusu RS při pevném startu 0–100 km/h o jedinou desetinu sekundy a jeho nadvláda trvala přesně do první zatáčky.
Téměř mýtický Focus RS první generace bodoval proti dobovým atmosférickým konkurentům kalibru Civic Type R brilantní silou ve středních otáčkách. A přivedl na silnici takřka závodní techniku, v tom ho s malým zpožděním napodobil Mégane R.S. Málokdo ho viděl v akci, málokdo si ho za 1 145 000 Kč koupil; za takové peníze bylo totiž k mání třeba dobře vybavené BMW 325i. Vznikl v limitované sérii 4501 vozů, z toho necelá polovina s pravostranným řízením. Všechny byly modré, s pevně danou výbavou, obsahující i prvky, které tehdy nebyly běžně k mání ani za příplatek; například startování tlačítkem, aktivní diferenciál Quaife ATB či skořepinová sedadla Sparco.
Do Česka podle statistik dorazilo jen 22 vozů. Osudy většiny z nich nejsou obecně známé, jeden z nich sloužil Václavu Pechovi jako tréninkový, jiný koupil herec Petr Čtvrtníček. Kus s pořadovým číslem 3860 sice prošel redakcemi motoristických magazínů (a také několika haváriemi), ovšem pak se po většině aut slehla zem a zpravidla odpočívají v investičních depozitářích. Jeden si můžete prohlédnout v autosalonu Auto Kora ve Valašském Meziříčí. Pár ojetých je v zahraničí k mání, avšak slušné začínají kolem půl milionu a na bezchybný si připravte milion.
Kus na fotografiích si pořídil Vlastimil ze severních Čech a přišel k němu poměrně kuriózním způsobem. Přijel si do multibrandového autosalonu pro Hyundai Genesis Coupé, ale korejský šestiválec jej neokouzlil. Chtěl se vrátit domů, avšak zahlédl v řadě zaparkovaných aut úplně vzadu zaprášený Ford, který vypadal nějak jinak. Slovo dalo slovo a Vlastimil ještě ten den odjel domů ve Focusu RS. Pečuje o něj jak se patří, ovšem pro Vlastíka to není jen chladná investice. S autem rád jezdí, samozřejmě za hezkého počasí, aby se „vyhnali pavouci“.
Když mi nabídl, že si můžu vůz na několik dní osahat, neváhal jsem ani sekundu. A chvilky za modro-černým volantem se vryly hluboko. Zde totiž není místo pro zelenáče ani pozéry, výkonný podvozek s okruhově výrazným příklonem má v popisu práce do poslední chvíle maximálně držet stopu; žádné obezličky v podobě čitelného nástupu nedotáčivosti či dokonce ESP se nekonají. Pravdou také je, že přední náprava, rozšířená o 65 mm,
vybavená závodními tlumiči Sachs, 18mm stabilizátorem a unikátními spodními rameny na hydrosilentblocích, je nastavena na kvalitní asfalt.
Modrá barva ozvláštnila i přístroje. Mezi nimi nenajdete teploměr oleje ani vody, žádný tlakoměr, zato můžete sledovat plnicí přetlak turbodmychadla
Zelený startovací knoflík vypadá trochu jako kontrolka ze staré tramvaje. Vedle umístěná plaketka říká, že tohle je 884. vyrobený Focus RUnikátní osmnáctky O.Z. nemají výmoly rády, šotolinovou univerzalitu tehdejších polobohů STi a Evo Focus RS nenabízí. O to suverénnější je ale na silnici. Je až neskutečné, z jak vynášecích šikan lze vyletět pod plynem bez prokluzu a jak odolává rozšířený a snížený podvozek náklonům. I komfortu, nutno dodat. Řízení by mohlo o každém hrbolku psát romány, spojka utáhne snad i vlak, řazení závodní skříně MTX75 nemá chybu. Taková auta už se dnes nerodí, i novější Focusy RS jsou proti tomuto klenotu jen kompromisy, ač skvělými. Že se modrá bestie opravdu v Saarlouis nezrodila pro jezdění do práce, svědčí i nahrazení teploměru vody (právě tento typ motoru je na teplotní šoky či honění za studena velmi citlivý) důležitějším indikátorem plnicího tlaku turba. A že to je nějaký tlak...
V technických údajích stojí douška, že plnicí přetlak vodou chlazeného, nerezového (!) dmychadla Garrett přesahuje 1 bar. A ten kopanec stojí za to, i když konstruktéři udělali maximum, aby urychlili roztáčení, například vodní mezichladič. Síla však proudí naplno až k červenému poli, které je poměrně nízko, spolu s bohatýrskou spotřebou je to cena za nepřímé vstřikování.
V dnešních autech občas řídím jednou rukou, zde si to netroufnu. Vše se totiž podřizuje rychlosti a vůz se s vámi neustále tak trochu poměřuje. A využít jeho potenciál na 100 % je úkol pro opravdu jistou a zkušenou ruku; honit rekordy v Zeleném pekle s mokrým řidičákem jako v moderních autech s vyspělou asistenční elektronikou zde opravdu nejde. Prostě pravý řidičský ráj...
Foto: Martin Mičánek
| Ford Focus RS (2003) | |
|---|---|
| MOTOR & PŘEVODOVKA | |
| Typ: | Zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč, přeplňování turbodmychadlem Garrett |
| Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
| Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): | 158(215)/5500 |
| Točivý moment (Nm /ot.min-1): | 311/3500 |
| Převodovka | pětitupňová manuální |
| ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
| Délka x šířka x výška (mm): | 4183 × 1762 × 1440 |
| Rozvor náprav (mm): | 2615 |
| Hmotnost (kg): | 1230 |
| Nádrž (l) | 55 |
| DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
| Nejvyšší rychlost (km/h): | 232 |
| Zrychlení 0–100 km/h (s): | 6,7 |
| Spotřeba (l/100 km): | 11,1 |


