Není úplně obvyklé, aby nás patnáctiletý youngtimer takto rozpálil. I když jeho 215 koní vypadá z dnešního pohledu krotce a už ve své době se musely sklonit před extrémními šestiválci 3.2 Golfem R32 a Alfou 147 GTA s výkony kolem 240 k, důležité je, co a jak se děje mezi silnicí a volantem. Ostatně Golf R32 s pohonem všech kol ujel předokolovému Focusu RS při pevném startu 0–100 km/h o jedinou desetinu sekundy a jeho nadvláda trvala přesně do první zatáčky.
Téměř mýtický Focus RS první generace bodoval proti dobovým atmosférickým konkurentům kalibru Civic Type R brilantní silou ve středních otáčkách. A přivedl na silnici takřka závodní techniku, v tom ho s malým zpožděním napodobil Mégane R.S. Málokdo ho viděl v akci, málokdo si ho za 1 145 000 Kč koupil; za takové peníze bylo totiž k mání třeba dobře vybavené BMW 325i. Vznikl v limitované sérii 4501 vozů, z toho necelá polovina s pravostranným řízením. Všechny byly modré, s pevně danou výbavou, obsahující i prvky, které tehdy nebyly běžně k mání ani za příplatek; například startování tlačítkem, aktivní diferenciál Quaife ATB či skořepinová sedadla Sparco.
Do Česka podle statistik dorazilo jen 22 vozů. Osudy většiny z nich nejsou obecně známé, jeden z nich sloužil Václavu Pechovi jako tréninkový, jiný koupil herec Petr Čtvrtníček. Kus s pořadovým číslem 3860 sice prošel redakcemi motoristických magazínů (a také několika haváriemi), ovšem pak se po většině aut slehla zem a zpravidla odpočívají v investičních depozitářích. Jeden si můžete prohlédnout v autosalonu Auto Kora ve Valašském Meziříčí. Pár ojetých je v zahraničí k mání, avšak slušné začínají kolem půl milionu a na bezchybný si připravte milion.
Kus na fotografiích si pořídil Vlastimil ze severních Čech a přišel k němu poměrně kuriózním způsobem. Přijel si do multibrandového autosalonu pro Hyundai Genesis Coupé, ale korejský šestiválec jej neokouzlil. Chtěl se vrátit domů, avšak zahlédl v řadě zaparkovaných aut úplně vzadu zaprášený Ford, který vypadal nějak jinak. Slovo dalo slovo a Vlastimil ještě ten den odjel domů ve Focusu RS. Pečuje o něj jak se patří, ovšem pro Vlastíka to není jen chladná investice. S autem rád jezdí, samozřejmě za hezkého počasí, aby se „vyhnali pavouci“.
Když mi nabídl, že si můžu vůz na několik dní osahat, neváhal jsem ani sekundu. A chvilky za modro-černým volantem se vryly hluboko. Zde totiž není místo pro zelenáče ani pozéry, výkonný podvozek s okruhově výrazným příklonem má v popisu práce do poslední chvíle maximálně držet stopu; žádné obezličky v podobě čitelného nástupu nedotáčivosti či dokonce ESP se nekonají. Pravdou také je, že přední náprava, rozšířená o 65 mm,
vybavená závodními tlumiči Sachs, 18mm stabilizátorem a unikátními spodními rameny na hydrosilentblocích, je nastavena na kvalitní asfalt.
Unikátní osmnáctky O.Z. nemají výmoly rády, šotolinovou univerzalitu tehdejších polobohů STi a Evo Focus RS nenabízí. O to suverénnější je ale na silnici. Je až neskutečné, z jak vynášecích šikan lze vyletět pod plynem bez prokluzu a jak odolává rozšířený a snížený podvozek náklonům. I komfortu, nutno dodat. Řízení by mohlo o každém hrbolku psát romány, spojka utáhne snad i vlak, řazení závodní skříně MTX75 nemá chybu. Taková auta už se dnes nerodí, i novější Focusy RS jsou proti tomuto klenotu jen kompromisy, ač skvělými. Že se modrá bestie opravdu v Saarlouis nezrodila pro jezdění do práce, svědčí i nahrazení teploměru vody (právě tento typ motoru je na teplotní šoky či honění za studena velmi citlivý) důležitějším indikátorem plnicího tlaku turba. A že to je nějaký tlak...
V technických údajích stojí douška, že plnicí přetlak vodou chlazeného, nerezového (!) dmychadla Garrett přesahuje 1 bar. A ten kopanec stojí za to, i když konstruktéři udělali maximum, aby urychlili roztáčení, například vodní mezichladič. Síla však proudí naplno až k červenému poli, které je poměrně nízko, spolu s bohatýrskou spotřebou je to cena za nepřímé vstřikování.
V dnešních autech občas řídím jednou rukou, zde si to netroufnu. Vše se totiž podřizuje rychlosti a vůz se s vámi neustále tak trochu poměřuje. A využít jeho potenciál na 100 % je úkol pro opravdu jistou a zkušenou ruku; honit rekordy v Zeleném pekle s mokrým řidičákem jako v moderních autech s vyspělou asistenční elektronikou zde opravdu nejde. Prostě pravý řidičský ráj...
Foto: Martin Mičánek
Ford Focus RS (2003) | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ: | Zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč, přeplňování turbodmychadlem Garrett |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): | 158(215)/5500 |
Točivý moment (Nm /ot.min-1): | 311/3500 |
Převodovka | pětitupňová manuální |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka x šířka x výška (mm): | 4183 × 1762 × 1440 |
Rozvor náprav (mm): | 2615 |
Hmotnost (kg): | 1230 |
Nádrž (l) | 55 |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 232 |
Zrychlení 0–100 km/h (s): | 6,7 |
Spotřeba (l/100 km): | 11,1 |