Do poloviny dekády bude každý osobní model značky Ford jezdit i na elektřinu, od roku 2030 už jen na elektřinu. To je nová strategie evropského Fordu, kterou na středeční online tiskové konferenci představil prezident Ford of Europe Stewart Rowley (na titulním snímku). V užitkových vozech, kde je značka lídrem trhu, jsou elektrifikační ambice o něco střízlivější, ale i tak firma očekává, že na konci desetiletí budou dva ze tří prodaných užitkových fordů umět jezdit s nulovými lokálními emisemi.
K polovině roku 2026 mají být všechny modely Fordu z evropské nabídky osobních vozů schopny bezemisní jízdy. To znamená, že budou mít čistě elektrický nebo plug-in hybridní pohon. „V roce 2030 bude evropské portfolio osobních vozů Ford už 100% elektrické,“ uvedl Rowley. V souvislosti s tím plánuje Ford investovat miliardu dolarů (22 mld. Kč) do své tradiční evropské základny, kde má vyrůst „Elektrifikační středisko Ford Kolín nad Rýnem“. Už za dva roky by se zde měl začít vyrábět zatím neupřesněný elektromobil pro evropský trh. Postaven bude pravděpodobně na platformě MEB koncernu Volkswagen, s nímž Ford před časem navázal spolupráci.
V dodávkách diesel zůstane
Užitkové modely Fordu mají dosáhnout „100% schopnosti bezemisní jízdy“ už v roce 2024. Z Rowleyho projevu nicméně vyplynulo, že se tím míní existence nabíjecí varianty pro každou modelovou řadu, nikoliv úplné vyřazení konvenčních pohonů z nabídky. „Motorárna v Dagenhamu zůstane velmi důležitou součástí našeho byznysu, zejména našeho byznysu užitkových automobilů. Budeme zde nadále vyrábět dvoulitrový vznětový motor pro Transit nebo Ranger,“ řekl.
Automobilka uvádí, že v roce 2030 budou elektrické či plug-in hybridní varianty tvořit dvě třetiny celkového prodejního objemu jejích užitkových vozů. Aktuálně firma nabízí model Transit Custom s plug-in hybridním pohonem a připravuje také čistě elektrický „velký“ E-Transit, ten je ohlášený na příští rok.
Rowley doufá, že mu nová strategie pomůže k dosažení šestiprocentní ziskové marže, což je dlouhodobý cíl Fordu pro Evropu. Můžeme ji číst i tak, že značka se prostě zbaví prodělečných modelových řad (velkoprostorový model Galaxy našel za prvních devět měsíců loňského roku necelých šest tisíc zákazníků, ale zvlášť v malých vozech nemusí být zárukou rentability ani velké prodejní objemy), ponechá si několik výnosných elektrifikovaných modelů, zejména SUV, a napře ještě víc sil do dodávek, které jsou pro ni ziskovější a na trhu se jim daří. Loni byl Ford už pošesté za sebou nejprodávanější značkou lehkých užitkových vozů v Evropě.
Vyřadit postupně z nabídky všechny osobní modely kromě čistých elektromobilů na první pohled vypadá jako sebevražedný plán – a v současné situaci by jistě byl. Ford je však zjevně přesvědčen, že legislativní prostředí v EU nebo plány Velké Británie, které jsou vůči spalovacím motorům ještě nesmiřitelnější, donutí k více či méně podobnému přístupu i ostatní výrobce. A rok 2030 je dostatečně vzdálený na to, aby bylo možné záměr revidovat podle vývoje na trhu i v Bruselu.
Nabíjecí SUV
Ford dnes v Evropě nabízí plug-in hybridní variantu svého středního SUV Kuga nebo velký Explorer, který se s jiným pohonem na této straně Atlantiku ani neprodává. Letos začne evropským zákazníkům dodávat také elektromobil Mustang Mach-E, který sází na spojení ikonických znaků nejslavnějšího Fordu se žádanou karoserií „SUV-kupé“. Mach-E slibuje dojezd přes 600 kilometrů, nový koncept uživatelského rozhraní a řadu cloudových funkcí včetně bezdrátových aktualizací po vzoru Tesly.
„Budeme nabízet výjimečnou řadu elektrifikovaných modelů, podporovanou digitálními službami zaměřenými na spotřebitele, která zákazníkům umožní vydat se s námi na cestu do plně elektrické budoucnosti. Začínáme právě teď uvedením nového Mustangu Mach-E s výhradně elektrickým pohonem. V kombinaci s úspěšným sektorem užitkových automobilů tak vytvoříme základy pro udržitelně ziskový byznys Fordu v Evropě,“ řekl Rowley.
Ford uvádí, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020 se jeho evropská divize vrátila opět do černých čísel. Prodejní a hospodářské výsledky za celý rok nejsou ještě k dispozici, za první tři čtvrtletí 2020 nicméně Ford of Europe evidoval 710 tisíc prodaných vozů a meziroční pokles o 30 procent. Nejprodávanějšími modely značky v tomto období byly Focus, Fiesta a Transit/Tourneo Custom.
Za celý rok 2020 byl Ford s 4,15 mil. prodaných vozů sedmou největší automobilkou světa.