FGR Midalu je luxusní česká motorka se šestiválcem. Stojí víc než tři miliony

3 nové názory
Autor: Redakce
  • Projekt luxusního motocyklu FGR Midalu vznikl v Ústí nad Orlicí

  • Chloubou Midalu je motor V6 o objemu 2,5 litru

  • Motocykl je osazen špičkovými podvozkovými komponenty a karbonovými díly

  • Zájemci si musí připravit více než tři miliony korun

Nabídka exkluzivních motocyklů vyráběných kusově či v malých sériích pro nejbonitnější klientelu je zase o něco bohatší. Na nedávném motocyklovém veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem se po několikaletém vývoji oficiálně představila produkční verze šestiválcového Midalu. Za projektem stojí firma FGR Factory z Ústí nad Orlicí.

FGR Midalu V6 6 Toto je první FGR Midalu v produkční verzi; premiéru měl na kolínském Intermotu
FGR Midalu V6 9 Jeho chloubou je motor V6 v trubkovém rámu – vše vlastní konstrukce

Zakladatel FGR Miroslav Felgr se věnuje vývoji a přípravě závodních motocyklů už od 70. let. Na přelomu milénia začal snít o luxusním silničním stroji. První prototyp motoru V6 2,5 l byl zhotoven v roce 2008. „To bylo ještě tajné, nikdo ho neviděl,“ řekl nám Felgr. O tři roky později se veřejnosti poprvé představil prototyp celého motocyklu. Dostal název FGR Midalu.

Doporučujeme: Test BMW K 1600 GT – Když komfort neznamená nudu

Produkční verze odhalená na letošním Intermotu se od prototypu v řadě detailů liší, koncepce i základní rysy nicméně zůstaly zachovány. Midalu je nekapotovaný motocykl s obřím motorem uloženým v příhradovém rámu z ocelových trubek. Kapalinou chlazený vidlicový šestiválec vlastní konstrukce má zdvihový objem 2442 cm3 a rozvod DOHC. FGR slibuje výkon „přes 200 koní“, což zhruba odpovídá dnešním litrovým superbikům. Chloubou stroje ale určitě bude zejména točivý moment. Jeho hodnotu zatím netušíme, vzhledem ke zdvihovému objemu lze ale očekávat až okolo 200 Nm a především hodně suverénní průběh se spoustou síly v nízkých a středních otáčkách.

FGR Midalu V6 14 K ušlechtilým detailům patří frézovaná kyvná vidlice
FGR Midalu V6 11 Místo plastu použili konstruktéři uhlíkové kompozity
FGR Midalu V6 2 Na víčku nádrže bude mít každé Midalu výrobní číslo a rok

Radiální brzdy dodává Brembo a pneumatiky mají relativně běžné rozměry: 120/70 ZR17 vpředu a 190-200/50 ZR17 vzadu. Přední vidlice Öhlins i zadní jednotka stejné značky jsou plně nastavitelné. Podvozek bude navíc seřízen podle hmotnosti konkrétního zákazníka. Nečekejte ale elektronické nastavování nebo dokonce semiaktivní tlumení jako u špičkových modelů velkých značek. Výstavní prototyp s číslem 01 nemá ani ABS, homologace je však podle Felgra stále v řešení. Veškeré karosářské díly i samonosná nádrž jsou vyrobené z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Karbonových dílů je na motocyklu celkem 29 a zákazník si může vybrat jejich povrchovou úpravu, stejně jako tvrdost a barvu obšití sedla.

Šest dalších šestiválcových motocyklů
Šestiválcové motory jsou v jednostopém světě raritní. Světovou proslulost získala Honda CBX 1000 z roku 1978. Téměř nikdo si naopak dnes nevzpomene na Kawasaki Z1300, představené jen o rok později. První však bylo Benelli Sei 750 z roku 1973. Existovalo i ve verzi 900 cm3. Všechny tyto motocykly měly svých šest válců uspořádaných v řadě. Řadový šestiválec pohání i cestovní modely BMW řady K 1600, zatímco Honda Goldwing a z ní odvozené modely mají šestiválec s protiběžnými písty neboli boxer. Nejblíže k Midalu má německý Horex VR6, rovněž malosériový exkluzivní motocykl pro nejmovitější zákazníky a sběratele. Jeho šestiválec je sice vidlicový, ale s úzkým rozevřením řad válců – jako v Golfu VR6.

I přes minimalistickou koncepci a hojné nasazení karbonu není FGR Midalu žádná muší váha, výrobce uvádí hmotnost bez náplní 262 kg. Tak gigantický motor zkrátka něco váží. Ještě těžší kalibr je ale cena. Konkrétní částku FGR neuvádí, hovoří se však o orientační ceně okolo 120 000 €, čili přibližně 3,2 milionu korun. Na oplátku ale zájemci dostanou skutečně exkluzivní zboží, Midalu se má vyrábět tempem jednotek kusů ročně. „Na rok 2017 zatím počítáme se dvěma motocykly,“ řekl nám Felgr.

 

 

Jiri (neregistrovaný)
super stroj , krása , vyjímečný ,ale ta cena je dost velký masakr.
Jarda (neregistrovaný)
nehezká,nesmyslná motka za ještě směšnější cenu - nic!! A opravdu nejšerednější je kyvka - něco jako umělohmotný výlisek ze skládaček pro děti!!
  • Našli jste v článku chybu?