TV reality show o automobilech založené na principu „levně koupit, draze prodat“ se těší dlouhodobé oblibě. A to není řeč o nekalých praktikách bazarových překupníků, ale o umění renovace. Takové oživování plechových mrtvol. Recyklace, renovace, rekonstrukce a další re-ce na obrazovkách stále běží ve vysokých otáčkách. I když to trochu zavání vidinou snadného výdělku, pro milovníky krásných starých aut jde hlavně o lásku k hodnotám, které přetrvávají v čase.
Češi a Slováci svou silnou motoristickou tradici zapřou jen stěží, v našem průmyslu ten automobilový totiž bezesporu dominuje. Jen v Česku se ročně vyrobí přes milion nových vozů! Každý druhý Čechoslovák jezdí vlastním automobilem, ať už ojetým nebo funglovkou, a to všem těm ostudným cestám, kterým se u nás říká dálnice, navzdory. Jsme prostě historicky i společensky národy řidičů a nadšenců do koní pod kapotou. Tomu odpovídá také sledovanost a popularita řady starých i nových televizních magazínů o starých i nových autech, ať už české či zahraniční produkce. Relace o výkonech motorů, tuningu, velkých kolech a nízkých podvozcích, pouličních honičkách i závodech na okruhu, americké naleštěné přehlídky nadupaných strojů či komornější formáty horující pro cenné sběratelské kusy mají u nás rozsáhlou fanouškovskou základnu.
Jedním z takových, kdo kvalitu dokáže rozpoznat i ocenit a už dlouhé roky za pomoci svého byznys partnera a mistra mechanika vrací zašlou slávu polorozpadlým zapomenutým vrakům, je Mike Brewer, zkušený obchodník známý z britského televizního cyklu Wheeler Dealers. Tenhle ikonický pořad na Discovery Channel je srdcovka obzvlášť pro fajnšmekry a proslulé kutily se zlatými ručičkami, kteří by třeba tímto způsobem chtěli zbohatnout: „Vždy se snažíme ukázat, jak si auto opravit svépomocí, a naznačit, kolik člověkohodin je na to potřeba. To všechno pochopitelně závisí na konkrétním projektu. Čím více hodin do opravy vložíte, tím méně vyděláte. Ale je pravda, že pokud si práci děláte sami a je to váš koníček, tak vás baví. Takže vlastně můžete svůj koníček změnit v něco, čím se dají vydělat peníze,“ povzbuzuje Mike obdivovatele klasických automobilů. A že je co obdivovat!
Během posledních 13 sérií povstali z popela takoví fénixové jako třeba Chevrolet Corvair z roku 1963, Jaguar E-Type, Ford Mustang GT, Chevrolet Camaro 1973 či VW 181 zvaný Thing neboli Trekker a spousta dalších.
Po společných třinácti sériích se Mikův parťák Edd China rozhodl pustit do vlastních projektů a k velké lítosti fanoušků televizní pořad v loňském roce opustil. Tím však Rození obchodníci pod vlaječkou Discovery neskončili. Mike místo něj přizval do týmu energického a talentovaného Anta Ansteada, který tvrdí, že pracovat s auty chtěl už jako dítě: „První auto jsem postavil, když mi bylo 16 let, ještě předtím, než jsem dostal řidičský průkaz, a od té doby jsem vždycky plánoval nějaký nový vůz.“ V západních zemích už se nejnovější řada TV show s obměněnou dvojicí vysílá už téměř rok, k nám přichází až tento měsíc. Uvidíme, jestli i konzervativní čeští a slovenští diváci přijmou tuto novinku s nadšením, každopádně projekty i automobily, kolem kterých se nové díly točí (Ford Ranchero, Austin Healey, stojí zato vidět.