Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících

26.07.2018
1 nový názor
Autor: Redakce

Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí.Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes.

Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?

Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování:

Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.

Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.

Období: Zůstatková hodnota: Období: Zůstatková hodnota:
12.2015 51,12 3.2017 51,99
3.2016 50,97 6.2017 51,99
6.2016 50,97 9.2017 51,99
9.2016 50,83 12.2017 51,19
12.2016 50,83 3.2018 50,87

Zdroj: www.audatex.cz, červen 2018

Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.

A co prodeje vozidel?

Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.

Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:

Vozidlo: Tržní nabídky: Prodejní ceny (nová vozidla):
Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance  

289.000 – 339.000

 

613.000
Škoda Octavia 1.6 TDI Style 310.000 – 380.000 593.000
Škoda Octavia 1.6 TDI Ambition 290.000 – 356.000 598.500

Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.

U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.

Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci:

Rok: Prodeje celkem: Prodeje naftových vozidel: %
2015 109.459 48.440 44,25
2016 122.632 57.242 46,68
2017 123.101 54.802 44,52

 

Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.

Vozidlo: 2015 2016 2017 2018 Poznámka:
Škoda Octavia 1.6 TDI Style

85 kW

518 900 577 900 592 900 592 900 2016 facelift
Ford Mondeo combi 2.0 TDCi Titanium 110 kW 784 990 789 990 804 990 851 990  
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 110 kW 803 900 820 900 839 900 847 900  
VW Sharan 2.0 TDI Comfortline    110 kW 938 700 960 800 984 200 955 900  
Hyundai I30 CW 1.6 CRDi Trikolor 81 kW 429 990 454 990 504 990 524 990 2017 facelift
Renault Megane 1.5 dCi Life 81 kW 399 900 444 900 444 900 424 900 2016 facelift
Audi A4 Avant 2.0 TDI 950 900 963 900 978 900 978 900  

 

Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?

Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.

Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:

Náklady: Octavia 1.6 TDI, 85 kW, Style: Octavia 1.5 TSI, 110 kW, Style:
Předepsaný servis 16.310 13.673
Běžné opravy 13.605 15.279
Údržba 3.364 3.641
Náklady na 1 km 0,37 0,36
Prodeje:  
Pořizovací cena: 490.000 484.215
Zůstatková cena: 249.265 256.625

Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.

V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.

Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.

Hynek Otmar (neregistrovaný)
Já si myslím,autobazary jsou předcpaný autama na naftu a lidi stejně kupují to co jim nejvíc vyhovuje.
  • Našli jste v článku chybu?