Dieselové motory v současné době procházejí kritikou. Média varují před jejich budoucností, zdůrazňují uzavírky center měst a věnují se dalším tématům, často ale bez širších souvislostí.Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u naftových motorů, ke které se záhy přidaly další automobilky jako např. Opel nebo Mercedes.
Jak tedy na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje naftových motorů?
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaných prodejů a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování:
Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní a v prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1.6 TDI, stáří 3 let, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.
Období: | Zůstatková hodnota: | Období: | Zůstatková hodnota: |
12.2015 | 51,12 | 3.2017 | 51,99 |
3.2016 | 50,97 | 6.2017 | 51,99 |
6.2016 | 50,97 | 9.2017 | 51,99 |
9.2016 | 50,83 | 12.2017 | 51,19 |
12.2016 | 50,83 | 3.2018 | 50,87 |
Zdroj: www.audatex.cz, červen 2018
Zůstatková hodnota uvažovaného vozu ŠKODA Octavia 1.6 TDI a její prognostická i amortizační křivka je velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3.2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou kvartálech 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
A co prodeje vozidel?
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů a v neposlední řadě způsobem a druhem prodejů. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních – fleetových vozidel a vrácených vozidel z operativních leasingů, kdy často dochází k prodejům velkého množství totožných vozidel.
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým agregátem 1.6 TDI, stáří 3 let, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
Vozidlo: | Tržní nabídky: | Prodejní ceny (nová vozidla): |
Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance |
289.000 – 339.000
|
613.000 |
Škoda Octavia 1.6 TDI Style | 310.000 – 380.000 | 593.000 |
Škoda Octavia 1.6 TDI Ambition | 290.000 – 356.000 | 598.500 |
Pozorujeme, že v oblasti ojetých dieselových vozidel, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíše nepřeje. Důvodem je jednak snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, vyšší nabídka dovážených vozidel a dále masivní tažení proti naftovým vozidlům v médiích. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
U prodejů nových vozidel s naftovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů s naftovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
Neutichající zájem o vozy s naftovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodejů naftových vozů koncernu Volkswagen (Audi, Seat Škoda, VW) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje naftových agregátů mají stále rostoucí tendenci:
Rok: | Prodeje celkem: | Prodeje naftových vozidel: | % |
2015 | 109.459 | 48.440 | 44,25 |
2016 | 122.632 | 57.242 | 46,68 |
2017 | 123.101 | 54.802 | 44,52 |
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
Vozidlo: | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Poznámka: |
Škoda Octavia 1.6 TDI Style
85 kW |
518 900 | 577 900 | 592 900 | 592 900 | 2016 facelift |
Ford Mondeo combi 2.0 TDCi Titanium 110 kW | 784 990 | 789 990 | 804 990 | 851 990 | |
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 110 kW | 803 900 | 820 900 | 839 900 | 847 900 | |
VW Sharan 2.0 TDI Comfortline 110 kW | 938 700 | 960 800 | 984 200 | 955 900 | |
Hyundai I30 CW 1.6 CRDi Trikolor 81 kW | 429 990 | 454 990 | 504 990 | 524 990 | 2017 facelift |
Renault Megane 1.5 dCi Life 81 kW | 399 900 | 444 900 | 444 900 | 424 900 | 2016 facelift |
Audi A4 Avant 2.0 TDI | 950 900 | 963 900 | 978 900 | 978 900 |
Prognózy vývoje prodejů naftových motorů?
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to s naftovými motory, což se odrazí v prodejích těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti dieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých naftových vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
Náklady: | Octavia 1.6 TDI, 85 kW, Style: | Octavia 1.5 TSI, 110 kW, Style: |
Předepsaný servis | 16.310 | 13.673 |
Běžné opravy | 13.605 | 15.279 |
Údržba | 3.364 | 3.641 |
Náklady na 1 km | 0,37 | 0,36 |
Prodeje: | ||
Pořizovací cena: | 490.000 | 484.215 |
Zůstatková cena: | 249.265 | 256.625 |
Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonných pojištění či reálné spotřeby paliva vychází dieselový agregát stále výrazně výhodněji.
Jak lze celou problematiku zakončit? K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů s naftovým motorem nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodeje a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné počkat až jednu dekádu.