Vlivem řady faktorů minulý rok zdražily nové automobily a tento trend se s určitým odstupem přenesl také na trh s ojetými vozy. Obecným problémem je nižší ochota současných majitelů vyměnit ojetý vůz za nějakou aktuální novinku. Automobilů z druhé ruky proto loni ubylo a v důsledku toho vzrostla jejich cena. Týká se to samozřejmě i českého trhu. Některé u nás nabízené modely zaznamenaly v roce 2021 meziroční nárůst ceny o 23 a více procent.
Podle dat společnosti Carvago byl absolutním rekordmanem s nejvyšším meziročním nárůstem ceny na českém trhu model Škoda Fabia Combi 1.4 TDI (66 kW) z roku 2017. Jestliže v roce 2020 tento vůz stál na českém trhu zhruba 180 tisíc, loni už se prodával stejný model ze stejného roku výroby za přibližně 240 tisíc. Jinak řečeno, čtyřletá naftová Fabia Combi zdražila o třetinu.
https://www.euro.cz/byznys/ojetiny-ze-zahranici-zlevnily-za-mesic-diky-silici-korune-o-desitky-tisic-prizniva-situace-ale-nepotrva-vecne-varuje-sef-carvaga
Podobně na tom je i Fabia Combi s motorem 1.2 TSI (66 kW) z roku 2016. Ta loni zaznamenala nárůst ceny o 25 %, současně se ale o zhruba 20 % také zvýšil nájezd nabízených exemplářů. Mezi pět ojetin s nejvyšším růstem ceny prodávaných na českém trhu patří ještě Volkswagen Caddy 2.0 TDI (75 kW), Volkswagen Polo 1.0 TSI (85 kW) a Škoda Octavia Combi 1.6 TDI (81 kW). Ve všech případech jde podle dat společnosti Carvago o exempláře vyrobené v roce 2017.
Kromě ceny meziročně dochází u ojetých vozů z jednoho roku výroby k nárůstu najetých kilometrů nabízených automobilů. V procentuálním vyjádření zaujme Volkswagen Polo (+48,39 %). V jeho případě je to ale dáno tím, že jde o model obecně prodávaný s nízkým nájezdem. Nicméně třeba taková naftová Octavia Combi z roku 2017 prodávaná na českém trhu zaznamenala minulý rok nárůst ujetých kilometrů o necelých 30 tisíc, přičemž její cena vzrostla o 60 000 Kč.
Model | Rok registrace | Cena 11/2020 | Cena 11/2021 | Rozdíl | Nájezd 11/2020 | Nájezd 11/2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI (66 kW) | 2017 | 179 450 Kč | 240 000 Kč | 33,74 % | 117 332 km | 123 126 km |
Škoda Fabia Combi 1.2 TSI (66 kW) | 2016 | 199 000 Kč | 249 000 Kč | 25,13 % | 97 082 km | 115 465 km |
VW Caddy 2.0 TDI (75 kW) | 2017 | 345 000 Kč | 429 000 Kč | 24,35 % | 125 556 km | 127 628 km |
VW Polo 1.0 TSI (85 kW) | 2017 | 320 000 Kč | 394 750 Kč | 23,36 % | 22 236 km | 32 996 km |
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI (81 kW) | 2017 | 259 990 Kč | 319 900 Kč | 23,09 % | 134 676 km | 161 826 km |
Přesná data pěti ojetých vozů s nejvyšším nárůstem ceny v ČR ukazuje tabulka. Uvedené ceny jsou mediánové. Základem této analýzy jsou nebourané automobily nabízené na českém trhu v on-line inzerci.
Ojetin v Evropě ubylo, ale silná koruna pomůže
Úbytek ojetin v nabídce zaznamenal evropský trh jako celek. Společnost Carvago uvádí, že v létě denně analyzovala v rámci celé Evropy na sedm milionů inzerátů. Před Vánocemi tento počet klesl pod pět milionů.
Pro českého zákazníka může být příznivou zprávou alespoň nedávné posílení koruny vůči euru, což skokově zlevnilo ojetiny dovážené ze zahraničí. Třeba u Škody Kodiaq 2.0 TDI (140 kW) s pohonem všech kol činí úspora zhruba 34 tisíc.
Při nákupu ojetého automobilu je kromě jiného dobré pamatovat na to, že nešvar stočených tachometrů se týká celého evropského trhu. V průměru má upravovaný stav ujetých kilometrů 16,1 % ojetin prodávaných v Evropě. Nejvíce problematické jsou v tomto směru některé modely BMW nebo Audi, kde nedávná studie evidovala přes 30 % nabízených exemplářů se stočeným tachometrem.