Březnové prodejní výsledky na evropském automobilovém trhu opět znamenají meziroční pokles. Posledním měsícem, kdy registrace překročily výsledek stejného měsíce z předchozího roku, byl loňský červenec. Od té doby byl každý měsíc vždy meziročně horší. Tento stav platí už devět měsíců v řadě. V březnu přitom spousta značek zaznamenala meziroční propad o zhruba třicet procent. Některé navíc vykázaly ještě horší výsledky.
Třicetiprocentní propad se týká například značek Volkswagen (-31,0 %), Škoda (-33,2 %), Peugeot (-31,3 %), Volvo (-36,2 %) nebo Renault (-29,1 %). Velmi špatný březen pak zaznamenal také Jaguar (-45,2 %) a Land Rover (-54,7 %). Naopak v březnu si polepšilo Porsche (+12,2 %), DS (+18,9 %), Dacia (+20,1 %) nebo Kia (+21,0 %).
Za první letošní čtvrtletí bylo na trhu EU nově registrováno 2,7 milionu automobilů, což představuje oproti roku 2021 pokles o 10,6 %. Pokles za první tři měsíce roku 2022 zaznamenaly všechny hlavní evropské trhy, tedy Itálie (-24,4 %), Francie (-17,3 %), Španělsko (-11,6 %) a Německo (-4,6 %). Česká republika v tomto srovnání dopadla ještě relativně dobře. Za první čtvrtletí u nás bylo prodáno 47 391 vozů, což je oproti loňskému roku méně o 4,3 %. Například slovenský trh naopak za stejné období narostl o téměř 25 %.
Trh s automobily ovlivňuje válka na Ukrajině
Negativní vliv na první čtvrtletí letošního roku má samozřejmě válka na Ukrajině. Ta nabourala dodavatelské řetězce ještě více než pandemie a nedostatek čipů. Všeobecně známým problémem jsou například kabelové svazky vyráběné na Ukrajině. Jak ale připomíná Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical, Ukrajina produkuje také téměř 70 % celosvětové spotřeby neonu, který je potřebný právě pro mikročipy.
Nedostatkovým zbožím se stávají také kovy vyvážené z Ruska. Například Německo spoléhá na ruský titan, železo a palladium. Rusko, které v roce 2021 vyrobilo 108 milionů tun železné rudy, je pátým největším světovým výrobcem železné rudy a zásobuje evropské výrobce oceli, kteří nyní čelí vyšším cenám a možným obtížím při získávání kovu z jiných zdrojů.
Problémy s nedostatkem nových vozů se projevují také u ojetin. Podle Buzelise ze společnosti carVertical sice trh s ojetými vozy aktuálně roste, nicméně prodejci ojetých vozů čelí jejich nedostatku. Ti by se nakonec mohli dostat dokonce do situace, kdy budou muset vykupovat jakákoliv ojetá auta bez ohledu na jejich stav. Na nová auta se mnohdy čeká velmi dlouho, takže jejich současní majitelé musí prodej staršího vozu odkládat. Případně kvůli celkovému zdražení nových automobilů na jejich nákup prostě nemají peníze.