Ve středu schválil Evropský parlament rezoluci obsahující soubor opatření, která mají přinést vyšší bezpečnost na silnicích. Důvodem není špatný vývoj, počet smrtelných nehod na evropských silnicích dlouhodobě klesá. Nepodařilo se ovšem dosáhnout cíle stanoveného pro desetiletí od roku 2010 do roku 2020. Původní záměr byl snížit počet úmrtí o polovinu, číslo ale kleslo „jen“ o 36 %. Proto by měla přijít další opatření, která pomohou dosáhnout konečného cíle, kdy by nejpozději v roce 2050 neměl v evropském provozu zemřít ani jeden člověk.
Opatření schválená europoslanci obsahují plošné zavedení limitu 30 km/h v obytných oblastech, ale také v místech, kde se ve větší míře vyskytují cyklisté a chodci. Zároveň by měla být zavedena nulová tolerance alkoholu. Pro Českou republiku by to žádná novinka nebyla, ve většině evropských států je ale určité množství alkoholu při řízení povolené. Alkohol podle evropských statistik může za čtvrtinu všech úmrtí. Pro mobilní telefony a jiná podobná zařízení by se také mohla zavést funkce „drivnig safe mode“, aby tato zařízení řidiče při řízení nerozptylovala.
Evropští poslanci rovněž požadují vyšší investice do dopravní infrastruktury. Zejména do míst, kde jsou smrtelné nehody nejčastější. Členské státy by podle návrhu měly rovněž zřídit fondy, které budou směřovat peníze získané z pokut do projektů zaměřených na bezpečnost silničního provozu. Česká republika mimochodem podobný fond už má. Jmenuje se Fond zábrany škod a zdrojem financí je část povinného ručení. Oblíbený je zejména u policie, která si za tyto peníze nakupuje nová auta a motocykly pro takzvaný pro zvýšený dohled nad provozem.
Usnesení bylo schváleno v poměru 615 hlasů pro a 24 proti. Čtyřicet osm poslanců se zdrželo hlasování. Jak píše Echo24, z českých stran hlasovali pro europoslanci za ANO, ČSSD a KSČM. Proti byli Piráti, ODS, SPD a část TOP 09.
Pro úplnost, nejbezpečnější z pohledu smrtelných nehod je Švédsko (18 úmrtí na milion obyvatel). Naopak nejhorší je Rumunsko s poměrem 85 úmrtí na milion obyvatel. Evropský průměr je aktuálně 42 úmrtí na milion obyvatel. U naprosté většiny členských zemí tento ukazatel dlouhodobě klesá. V ČR došlo mezi lety 2010 a 2020 k poklesu o 35 %. Výjimkou je pouze Holandsko (+1 %, 2010-2020) a Island, kde k žádné změně za posledních deset let v průměru nedošlo. Právě Island ale při srovnání let 2019 a 2020 vykázal nejvyšší meziroční nárůst (+33 %). Těžko říci, zda zrovna v tomto státu bude mít plošné zavedení limitu 30 km/h v obydlených oblastech nějaký výrazný efekt.