Evropská unie poprvé stanovila závazné cíle pro nákladní automobily. Nová nákladní vozidla mají do roku 2025 snížit emise CO2 minimálně o 15 % a o 30 % do roku 2030.
Na snížení emisí CO2 u nákladních automobilů se v únoru dohodla Rada EU a nyní je schválil Evropský parlament. Členské státy ještě musí tyto předpisy formálně schválit.
Podle analýz EU v současné době těžká nákladní doprava způsobuje o 25 % více emisí skleníkových plynů než v roce 1990, protože Evropu křižuje stále více kamionů. Ve snaze omezit globální oteplování, vyplývající ze závazků podepsaných v Pařížské dohodě o klimatu, chce EU drasticky snížit dosud rostoucí emise skleníkových plynů z dopravy.
Paradoxní je, že nový předpis nestanoví konkrétní výchozí hodnotu. Snížení bude vztaženo k průměrné hodnotě emisí všech nově registrovaných nákladních vozidel v Evropě za rok 2019. Tato hodnota ale nebude známa dřív než na jaře roku 2021!
Realizaci nařízení by mělo podporovat používání nových technologií. Výrobci kamionů jsou proto povinni v roce 2025 prodat alespoň 2 % vozidel s nulovými nebo téměř nulovými emisemi. Toho lze dosáhnout prakticky jen elektrickým pohonem.
Výrobci nákladních vozidel již v únoru reagovali ostrou kritikou a varovali před tím, že nemohou ovlivnit poptávku po nízkoemisních vozidlech. Problémem přitom je, že dosud nebyl ani stanoven celoevropský standard zásuvek nabíjecích stanic pro nákladní vozidla s akumulátory.
Výrobcům, kteří nesplní stanovené hodnoty fleetové spotřeby prodaných vozidel, hrozí vysoké pokuty: v letech 2025 a 2029 to bude 4250 eur za gram oxidu uhličitého a tunokilometr, od roku 2030 to bude 6800 eur.