V pátek jsme vás informovali o tom, že automobilky BMW, Volkswagen a Damiler dobrovolně svolají do servisů dohromady několik milionů vozů s naftovým motorem a dobrovolně jim upraví software tak, aby vypouštěly do ovzduší méně emisí. To, co se před pár dny zdálo jako snaha o nápravu reputace dieselů obecně, možná má poněkud hlubší rozměr. Evropská komise totiž zahájila vyšetřování všech tří velkých německých automobilek kvůli podezření z hromadného podvádění s emisemi.
Doporučujeme: Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Zatím se ovšem nejedná o nic, co bychom mohli považovat za hotovou věc. Vše odstartoval páteční článek v německém Der Spiegel. Podle jeho informací se velké německé automobilky (VW, Audi, Porsche, Daimler i BMW) už od devadesátých let pravidelně scházely a společně domlouvaly na dodavatelích, technologiích a cenách systémů snižujících produkci emisí. Zároveň se na těchto schůzkách údajně měla ladit i podoba dalších částí automobilů, jak například brzd, převodovek nebo i benzinových motorů. Kromě jiných o tom informuje agentura Reuters.
Právě tyto informace Evropská komise obdržela a aktuálně je začala posuzovat, podrobnosti ale zatím k dispozici nejsou. Dotčené automobilky se logicky tváří tak, že je vše v nejlepším pořádku a jakákoliv podezření odmítají. Například BMW se důrazně ohradilo proti nařčení, že systém vstřikování močoviny pracoval pouze někdy a díky tomu automobily využívaly poměrně malou nádržku na AdBlue. Právě tohle měla být jedna z věcí, která vzešla z pravidelných schůzek lidí z německých automobilek.
Doporučujeme: Dieselgate po italsku — Data z měření emisí pro Fiaty, Jeepy, Alfy a Lancie chybějí
Uvidíme, k čemu Evropská komise dospěje. Dobrovolné svolávání se mělo týkat pouze aut s motory, na které se vztahovala norma Euro 5, údajně zvláštně fungující vstřikování močoviny by mělo být věcí u motorů Euro 6, nicméně informace o dlouhodobé spolupráci německých automobilek spojuje obě tyto záležitosti dohromady. Na závěry je samozřejmě ještě velmi brzy, spekulace přenecháme jiným, ovšem sled událostí je minimálně dost zvláštní.
Nejprve se totiž objevily informace, podle kterých Daimler dobrovolně svolává do servisů tři miliony naftových aut. Následovalo Audi s dalšími 850 tisíci automobily a BMW, kde by mělo jít o 350 tisíc vozů. To jsou obrovské počty a jsou to přirozeně náklady navíc, což například v případě Daimleru znamená v přepočtu přibližně 5,7 miliard korun. A takové náklady budou mít téměř jistě nějaký hlubší důvod než pouze dobrovolnou snahu o vylepšení reputace vznětových motorů.