Po četných odkladech Evropská komise více než rok po původně očekávaném termínu konečně představila finální návrh emisní normy Euro 7. Ten ještě musí projít schvalovacím procesem ve členských státech a Evropském parlamentu, což se ale již považuje za formalitu.
Cílem je především dále snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, ale i snížení produkce prachu z brzd, a to o 27 %. Komise navrhuje stanovit i limity pro mikročástice uvolňované z pneumatik. Současně požaduje existenci čidel, která by umožňovala monitoring těchto emisí.
Pro vozy se spalovacími motory se jedná o poslední normu před přechodem na plnou elektromobilitu v roce 2035. Přes dlouhý odklad návrhu ale termín platnosti zpřísněných podmínek zůstal stejný. Pro nové osobní automobily mají nové podmínky platit od poloviny roku 2025 a o dva roky později i pro nákladní auta. To zástupci automobilového průmyslu kritizují, neboť ne všechny technologie pro některé aspekty opustily laboratorní podmínky.
S novou emisní normou Euro 7 by měla auta vypouštět o 35 % méně oxidů dusíku než s aktuální Euro 6. U dieselů se má přitom jednat o ještě výrazně nižší limit, u nákladních aut a autobusů má být snížení o 56 %. Emise pevných částic se mají u osobních automobilů snížit o 13 % a u nákladních automobilů a autobusů o 39 %. Na rozdíl od aktuální normy Euro 6 stanovuje Euro 7 stejné limitní hodnoty pro zážehové i vznětové motory. V obou případech má být limit 60 mg/km oxidů dusíku (pro vznětové motory momentálně platí limit 80 mg/km).
Návrh normy Euro 7 dále požaduje, aby oxid uhelnatý u benzinového motoru klesnul na polovinu, což znamená dosti velkou změnu. Nově registrované automobily se spalovacími motory v EU by měly být navíc od roku 2025 testovány podle přísnějších pravidel. Rozšířit se má i rozsah teplot, v nichž bude muset auto normu plnit. Výrazně se zpřísní zejména dohled nad emisemi po studeném startu. Automobilky tedy budou pravděpodobně muset zavést elektrické vyhřívání katalyzátorů. Dosud musela nová auta v reálném provozu splňovat emisní normu Euro 6 po dobu pěti let nebo 100 000 kilometrů. Toto období se zdvojnásobí na 10 let a 200 000 kilometrů.
Finální návrh normy Euro 7 řeší i elektromobily. Stanovuje totiž limit životnosti jejich baterií. Například po pěti letech a sto tisících kilometrů by měla jejich kapacita dosahovat 80 %, po osmi letech a 160 tisících kilometrů pak o 70 %. Zde vzniká sporný bod, neboť výrobce nemůže nést odpovědnost za způsob zacházení zákazníka s vozem při dobíjení, kdy zejména to prostřednictvím vysokých nabíjecích výkonů má negativní vliv na životnost baterie.
Náklady spojené s novými předpisy by oproti původním očekáváním měly být výrazně nižší. Podle odhadů Evropské komise by měly zdražit nová auta v přepočtu o 2200 až 3700 Kč.