Volkswagen v tom není, respektive nebyl, sám. Jenže jako jediný se přiznal, že skutečně v řídících jednotkách naftových motorů používal program, který umožňoval projít emisním testem, ačkoli v běžném provozu systém pro dočišťování emisí nefungoval. Podezřívána je spousta dalších automobilek, například i Renault, Opel a hlavně Fiat.
Opel přiznal, že jeho naftové motory mohou omezit řízení emisí a doplnil i situace, kdy se tak děje, například při jízdě velmi vysokou rychlostí po dálnici. Na podobné situace se odkazují prakticky všichni výrobci, protože evropské zákony dovolují emisní systém omezit nebo odpojit, pokud to vyžaduje bezpečnost provozu nebo ochrana motoru.
Doporučujeme: Dieselgate na pokračování — Citroën C4 Cactus překročil emise v reálném provozu o 730 %
Renault zareagoval tak, že pro jistotu všechna podezřelá auta stáhl do servisů a přehrál jim řídící software. Ukázalo se, že řídící jednotka plně dočišťuje emise jen v úzkém teplotním rozpětí, při kterém se měří emise v laboratoři. A zůstal Fiat, který pro jistotu nedodal žádná data a už asi rok a půl usilovně tvrdí, že je všechno v pořádku.
Německé nezávislé testy ovšem odhalily, že řídící jednotky určitých naftových motorů vozů Fiat, Lancia a Alfa Romeo (a také Jeepů) po uplynutí doby, během které běží emisní test v laboratoři, prostě systém pro dočišťování emisí vypnou. Zkoušky zaznamenaly po 22 minutách (normovaný emisní test běží 20 minut) skokový nárůst vypouštěných emisí NOx. To nemůže být náhoda.
Doporučujeme: Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii
Evropská komise vyzývala italskou stranu, aby dodala všechna data z měření emisí inkriminovaných modelů. To byl úkol pro všechny státy, neboť měly poskytnout data od vlastních automobilek. Jediní Italové se k tomu postavili tak, že řekli, že je vše v pořádku, ale data pro určité modely značek koncernu FCA Fiat-Chrysler záhadně zmizela. Více jsme o tom psali v článku: Dieselgate po italsku: Data z měření emisí pro Fiaty, Jeepy, Alfy a Lancie chybějí
Evropská komise tak oficiálně zahájila jakousi „křížovou výpravu“ proti Itálii a jejím automobilkám. Otázka je, čeho tato bitva dosáhne. Spíše se jen dočkáme toho, že bude italská strana obviňována z toho, že schválně kryje obcházení emisních testů vlastních automobilek. Ale jejich auta se budou prodávat po celé EU dál.
Právě to leží Evropské komisi v žaludku. Současná právní úprava je taková, že schválení k provozu mají na starosti jednotlivé státy. Pokud tedy nový model Fiatu projde schvalovacím procesem v Itálii, automaticky mu homologace platí pro celý evropský trh. Jenže to chce EK změnit. Homologace by se měla provádět „nadnárodně“, píší Automotive News. Ale než tohle projde celým evropským legislativním procesem, to si ještě pár let počkáme. A kdo ví, jestli za pár let nějaká EU vůbec bude...