Elektromobily mají být jediným řešením individuální mobility blízké budoucnosti, ale jejich nástup do praxe zdaleka není tak rychlý, jak se předpokládalo. Pořád přetrvávají stejné problémy, které zájem zákazníků snižují. Jde o infrastrukturu a v první řadě o vysokou pořizovací cenu. Dosavadní praxe tak ukazuje, že tam, kde skončily národní dotace, významně také poklesly prodeje elektromobilů. Bez dotací je nikdo nechce.
Nízké prodeje elektromobilů znamenají pro automobilky hrozbu vysokých pokut za průměrné emise a to v konečném důsledku ohrožuje evropskou ekonomiku, která je na automobilkách do značné míry závislá. Velký problém je to pak především pro Německo, na které je hodně navázaná i Česká republika. Zdá se ale, že se chystá řešení.
Během svého projevu na Světovém ekonomickém fóru o něm mluvil německý kancléř Olaf Scholz. Ten oznámil, že EU připravuje dotace na mezinárodní úrovni, které nahradí národní dotace. Fakticky pak přímo z prostředků EU dostane pobídku každý, kdo si koupí elektromobil v jakémkoliv ze členských států.
„Elektrická mobilita je budoucnost, o tom není pochyb. Každý, kdo tvrdí opak, poškozuje náš průmysl,“ prohlásil německý kancléř s tím, že je potřeba hledat pragmatická řešení, nikoliv ta ideologická.
Žádné bližší informace o plošných dotacích v rámci EU na nákup elektromobilů k dispozici zatím nejsou, ale celá tato situace působí velmi zvláštně. EU nastavila trh s automobily tak, že automobilky musí platit pokuty za produkci emisí a kupovat emisní povolenky od americké Tesly a od čínských automobilek. Následně se pak potíže evropských automobilek mají řešit dalšími dotacemi z evropské kasy. S trochou nadsázky se dá říci, že EU přes elektromobily dotuje čínské výrobce.
Zdroj: The Edge
Ono je 1.4?
Takovou zhovadilost snad nemůže nikdo myslet vážně?